היסטוריה בברלין • ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה

מאות בני 'קהל עדת ישראל' וילדי החמד ודגלים בידיהם רקדו ופיזזו עם ספר התורה וחופתו, בלב ליבה של העיר שעל מדרכותיה חקוקים באריחי נחושת, ליד בתי המשפחות שנעקרו, שמות היהודים ותאריך רציחתם • 'האם זו חופה' – שאלו השכנים 'כן זו חופה של עם ישראל עם התורה' השיב נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמיד • צילומים באדיבות: ר. זונץ - קהל עדת ישראל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

 

מאות חברי הקהילה התורנית 'קהל עדת ישראל' בברלין בראשות נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט, רבני גרמניה. ראשי מוסדות התורה. משלחת מארה"ב בראשות נשיא בית מדרש גבוה בליקווד הרב אהרון קוטלר. ראשי וחברי הקהילה היהודית השתתפו בשבוע שעבר בטקס הכנסת ספר תורה ל'קהל עדת ישראל' בהיכל בית הכנסת 'בית ציון' העתיק  ששרד את ליל הבדולח.

ספר התורה שכתיבתו החלה בימי השואה ע"י משפחת ראם כדי לפרנס סופר שהצליח להימלט מפולין לציריך, נתרם ע"י המשפחה שביקשה שישכון דווקא בקהילה הפורחת והמתנערת מעפר על אדמת גרמניה.

היה זה מחזה מרגש שטרם נראה ברחובות ברלין מאז מלחמת העולם השנייה. מאות בני הקהילה, וכמאתיים ילדי החמד של מוסדות התורה של הקהילה ודגלים בידיהם רקדו ופיזזו עם ספר התורה וחופתו, בלב ליבה של העיר שעל מדרכותיה חקוקים באריחי נחושת, ליד בתי המשפחות שנעקרו, שמות היהודים ותאריך רציחתם. הי"ד.

הרב מאיר הילדסהיימר מצאצאיו של מייסד 'בית המדרש לרבנים ד'ברלין', רבי עזריאל הילדסהיימר: 'המשטרה וכוחות הביטחון שאבטחו את האירוע סגרו את רחוב ברוננשטרסה שהוא ציר תנועה מרכזי בעיר לכבוד אבטחת החוגגים. המחזה היה מרהיב. מאות ששו ושמחו בשמחת התורה. שכנים הביטו מהחלונות ומאות סקרנים הגיבו בהשתאות. אחד המקומיים שאינו בן ברית אך בעל ידע קלוש במנהגי היהודים שאל את הגר"פ גולדשמידט;  'האם זו חופה'? –  'כן, השיב רבה של מוסקבה, זו החופה של עם ישראל עם התורה!'.

ריקודי השמחה גאו בהיכל בית המדרש ובערב נערך דינר מיוחד בו כל רב מרבני גרמניה אירח שלחן מבני קהילתו. בנאומו בפני המשתתפים שזר הגר"פ גולדשמידט המכהן כיו"ר הועד המנהל של ביהמ"ד לרבנים את הקשר המיוחד של משפחת ראם עם בית המדרש לרבנים ד'ברלין; 'הסבא רבא שלכם, הרב משה צבי ראם והסבא רבא שלי, רבה של ציריך דאז, הרב טוביה לוינשטיין ניהלו תכתובת עניפה עם ראש בית המדרש לרבנים לרבנים, הרב משה צבי הופמן – 'התורה מחזרת על אכסניה שלה' ו'החוט המשולש לא במהרה ינתק'.

'אירועי ההסמכה' נפתחו בשבת של התעלות בהשתתפות עשרות אורחים מרחבי תבל שחוו שבת תורתית מיוחדת, בתפילות ובסעודות שבת משותפות, בלמוד בחברותות ובדברי תורה עם מאות בני הקהילה שהתגבשה סביב גרעין של בוגרי הישיבה שהקימו משפחות וקבעו משכנם בברלין. לרגל האירוע יצא לאור חוברת 'עטרה ליושנה' ובה חידושי תורה מרבני 'בית המדרש לרבנים ד'ברלין' בימי בראשיתו, רבניו ותלמידיו היום ובוגריו הרבים המכהנים כיום כרבנים בערי גרמניה. מנהל 'קרן לאודר' – מפטרוניו של בית המדרש וחבר הועד הביצועי הרב יהושע ספינר; 'לצערנו, הרכוש ההיסטורי של 'קהל עדת ישראל' ו'בית המדרש לרבנים' עדיין אינו בידי היורשים, ממשיכי דרכם של המייסדים. ואנו תפילה שבזכות התורה ולומדיה יושב הרכוש לייעודו ותוחזר עטרה ליושנה'.

 היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (1) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (2) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (3) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (4) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (5) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (6) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (7) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (8) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (9) היסטוריה בברלין ברוננשטרסה נסגר לתנועה ומאות חגגו הכנסת ספר תורה שכתיבתו החלה בימי השואה (10)

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture