נתניהו: "אם העלייה בתחלואה תימשך נהיה חייבים להחזיר הגבלות" • צפו

ראש הממשלה הזהיר מפני המשך ההדבקה בנגיף בימים האחרונים, והפציר באזרחים להמשיך ולשמור על ההגבלות כדי למנוע תחלואה: "הכלכלה שלנו מתחילה לחזור לעצמה - אבל אם הגידול יימשך היא תיעצר" • ההצהרה של נתניהו, כ"ץ ואדלשטיין

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'


צפו: ההצהרה המלאה של ראש הממשלה, שר האוצר, שר הבריאות ומסיבת העיתונאים עם נתניהו. צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (חמישי) כי אם העלייה בתחלואה בקורונה תימשך, הממשלה תיאלץ להחזיר את ההגבלות. במסיבת עיתונאים שערך יחד עם שר האוצר ישראל כץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין, הציג נתניהו את חדשות טובות, התאוששות הכלכלה הישראלית לאחר המשבר, וחדשות פחות טובות – העלייה היומית המתמשכת במספר הנדבקים בנגיף.

"החדשות הטובות הן לגבי מצב הכלכלה שלנו. יש לנו סימנים ראשונים שהכלכלה שלנו מתחילה לחזור לעצמה. אני מבקש להראות קודם כל את הנתון הזה – אלה נתונים של "גוגל" לגבי השהייה במקומות העבודה. רואים שבתחילת המשבר אנחנו ברמה גבוהה, יורדים בחזרה כתוצאה מכל ההגבלות שעשינו ומנסיבות אחרות, צונחים למטה לכמעט נחיתה של 80%, ובהדרגה עולים. זה נתון אחד. בנתון השני של שהייה במקומות של קמעונאות ובילוי, רואים כאן שלפני המשבר אנחנו נמצאים ברמה גבוהה, יורדים בחזרה ועולים, לא לגמרי, אבל עולים כמעט למקום שהיינו בו".

"אלה לא נתונים מדעיים. אנחנו רואים גם נתונים דומים, אבל לא מדויקים ומדעיים, בכרטיסי האשראי, בנתונים ראשוניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. רואים את זה במכוניות, בכבישים, אנשים בחנויות, בקניונים, ועם זאת אני חייב להגיד שהבעיה עדיין לא נפתרה. המצוקה של האנשים שנפגעו מהמשבר, עסקים שנפגעו המשבר, עצמאים שנפגעו מן המשבר – זו מצוקה אמיתית. היא מדברת אל לבנו, אנחנו לא חדלים מלטפל בזה".

"אנחנו נקטנו שורה של צעדים כדי להקל על המצוקה וכדי להחזיר את המשק למסלול של יציבות ולמסלול של צמיחה. אתם רואים חלק מהם: מענק ישיר של 500 שקל לכל ילד, קשיש, ונכה – בעלות של 2.3 מיליארד שקל; מימון דמי אבטלה בסך של 15.5 מיליארד שקל; מענק לעסקים קטנים ובינוניים – 5.2 מיליארד שקל; אשראי בערבות מדינה לעסקים בסך של 24 מיליארד שקל; פטור לעסקים מארנונה ל-3 חודשים – 2.6 מיליארד שקל; מענק של 7,500 שקל לכל עובד שמחזירים אותו לעבודה בעלות של 5.5 מיליארד שקל, ועוד צעדים. שר האוצר ישראל כ"ץ יציג מיד את ההחלטה והביצוע על מענקים להמרצת החזרת התעסוקה למשק. הוא גם יודיע על פעולות סיוע חדשות לציבורים שונים. בגדול, הערב אני יכול לומר, וכולנו משתבחים בזה, שהחדשות הטובות הן שכלכלת ישראל מתאוששת".

"עכשיו החדשות הפחות טובות", המשיך ראש הממשלה. "אני רוצה שתראו את שיעור ההדבקה שלנו. אתם רואים שאנחנו מתחילים בלי הדבקה, בקו האדום – אתם רואים את ההתחלה של הטיפוס. כשאנחנו היינו פה, בסביבות 200 חולים ליום, ראינו את ההכפלה כל כמה ימים, והחלטנו, פחות או יותר בזמן הזה, לנקוט בצעדים המגבילים. זה לא הספיק לעצור את העלייה החדה, הגענו עד כ-800 חולים ביום, אבל כיוון שנקטנו בצעדים המגבילים, התחלואה התחילה לרדת, וירדה עד לנקודה הנמוכה שאתם רואים שם. כשהגענו למצב של כ-20 חולים ביום ואפילו פחות מזה, פתחנו את הכלכלה ושחררנו את ההגבלות. ההגבלות הללו כמובן כללו גם את שיתוף הפעולה של הציבור בחבישת מסכות, בשמירת מרחק, בשטיפת ידיים וכדומה".

"אנחנו שחררנו את ההגבלות על הכלכלה, אבל מה שקרה הוא שהתחלנו לעלות. אנחנו כבר עוברים את הקו המקווקו אתמול, של כ-230 חולים. כלומר, אנחנו נמצאים במקום שבו התחילה העלייה התלולה שהביאה אותנו לסכנה גדולה מאוד של חולים קשים ושל אנשים שנפטרים. אותם דברים שרצינו למנוע ושמנענו, ושקרו במדינות אחרות. העלייה היא לא כל כך תלולה כמו שהייתה קודם לכן, אבל היא תלולה למדי. אנחנו כבר לא נמצאים במצב הזה של כמה בודדים או כמה עשרות, אנחנו כבר בכמה מאות וזה מטפס במהירות. המרחק בין 200 – כאן, לשיא, מה שהיה כאן, הוא מרחק של עשרה ימים. כלומר, אנחנו לא יכולים לאפשר שנחזור בחזרה לגידול של טור גיאומטרי, משום שהטור הזה בסופו של דבר גורר אחריו אנשים שיהיו חולים, חולים קשים, ולצערנו גם אנשים שימותו. לכן, אנחנו חייבים לעצור את הגידול הזה בזמן. אם זה יימשך, נהיה חייבים להחזיר את ההגבלות ואז ממילא גם כמובן הכלכלה תיעצר".

"למה זה קורה? למה זה גדל בחזרה? קודם כל – הנגיף כאן. הנגיף לא מתחשב ברצונות שלנו, הוא לא מתחשב במאוויים שלנו, הוא לא מתחשב בכלכלה שלנו. הוא לא מתחשב בשום דבר. הוא מתחשב רק בדבר אחד – האם מקפידים על הכללים או לא מקפידים על הכללים. אנחנו לצערנו פחות הקפדנו על הכללים. אני אומר את זה באופן ישיר ובאופן ישר – כולנו פחות הקפדנו על הכללים. כפי שאמר אחד השרים 'הצפיפות בחופים הייתה כל כך גדולה, שאי אפשר היה להכניס ארטיק בין שני מתרחצים. והצפיפות בפאבים הייתה כל כך גדולה שלא יכולתם להכניס תחתית של בירה בין שני אנשים שהיו שם'".

"אני מבין את הקושי, זה מאתגר את כולנו, זה מאתגר גם אותי. אני מבקש מכם לעשות את מה שאני מקפיד עליו ביתר שאת בימים האחרונים, אני מבקש מכם שתשמרו על ממ"י: מרחק, מסכה, ידיים. אני יודע שאף אחד לא רוצה להיות זה שמנג'ס, אז תגידו "מאמי, תשמור על ממ"י". אני כבר שומע את הבדיחות, אני רואה את הממים – "רוצה להיות המאמי של המדינה", אבל אני רציני לגמרי. המגפה משתוללת בעולם. שבעה מיליון אנשים כבר נדבקו, למעלה מ-400 אלף כבר מתו, יש עלייה מאוד תלולה. בדרום אמריקה, בברזיל, גם דיברתי לפני כמה ימים עם המנהיג של הודו – עלייה תלולה מאוד. באזורנו גם כן – עליות תלולות מאוד מאוד. הנגיף לא מוותר, הוא רק מכבד את אלה שמכבדים את הכללים".

"לכן, אני יכול לומר שבזכות ההחלטות שקיבלנו בזמן ובזכות שיתוף הפעולה שלכם, אזרחי ישראל, אנחנו מנענו את התפשטות המגפה בישראל. אני מבקש מכם לחזור ולשמור על הכללים. אם נשמור על הכללים הם ישמרו עלינו, נוכל להמשיך לפתוח את הכלכלה שלנו, את התרבות שלנו, להחזיר את החיים שלנו כמעט למה שהיה קודם, בשגרת הקורונה, עד שבעזרת ה' נמצא את החיסון. בעזרת ה', אם נחזור ונעבוד יחד בערבות הדדית אנחנו נתגבר על המחלה".

ראש הממשלה הוסיף כי ההגבלות יוסרו במלואן רק כאשר התחלואה תרד. "אם לא נראה שינוי בהתנהגות הציבור, זה ימשיך לעלות ולא תהיה ברירה אלא לפעול איפה שלא רצינו לפעול – בעסקים ובלימודים", ענה. "אנחנו עוקבים אחרי זה מדי יום, וכרגע נתנו סיבה לאופטימיות כי הכלכלה מתאוששת, וסיבה לדאגה כי בלי הקפדה על המגבלות לא נוכל להמשיך".

בעקבות החשש מהתפרצות נוספת בבתי האבות הבהיר ראש הממשלה כי "אנחנו מקצים לכך משאבים מיוחדים, כולל בדיקות. הייתי אומר שמתוך 16 אלף בדיקות שעושים ביום, המנה הראשונה היא בתי האבות. אני שמחה להגיד שלפחות ברגע זה אנחנו לא רואים שם עלייה ושומרים על זה מכל משמר. אם נצטרך להוסיף משאבים ולנקוט צעדים נוספים נעשה את זה, כי ברור שזה המקום המסוכן ביותר במדינה".

נתניהו ציין כי חזרת התיירות עוד רחוקה: "אני לא איש בשורות. אנחנו חוששים מיבוא של הנגיף. ולא נעים להגיד. אני חייב להגיד את האמת. עד לפני כמה ימים היינו בין המדינות המצליחות. ודורגנו מבחינת הבטיחות והאפשרות לקלוט התיירים שלנו. אחת המדינות הודיעה לי – ביממה האחרונה שהיא מורידה לנו הדירוג כי מסתכלים על העקומה ורואים את זה. לכן היכולת שלנו להבטיח שתיירים ישראלים יוכלו לנסוע לחול ושתיירים מחול יוכלו להגיע לישראל היכולת תלויה במה שקורה במדינות אחרות, אבל היכולת שלנו לצאת לחו"ל תלויה במה שקורה אצלנו".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי "יש התפתחויות חיוביות במשק, גם בתחום האשראי וגם בתחום התעסוקה. נמשיך לקבל את ההחלטות כדי לוודא את המשך המגמה. הדבר הראשון שעשיתי בתפקידי הוא לקחת את ההחלטות שהתקבלו ולוודא את הביצוע שלהן. אנחנו מובילים מגמה של שיפור שנובע מאותן החלטות. כרגע אנחנו עומדים ב-50 אחוז ביצוע של ההחלטות והשאיפה היא לעלות הלאה".

"הנושא הראשון הוא תמרוץ המעסיקים כדי להחזיר עובדים למשק. היינו במצב נוראי של כמיליון מובטלים ובלתי מועסקים, ואחרי הרבה פגישות ההחלטה הייתה ללכת למהלך הפשוט ביותר: מענק ישיר למעסיק שיחזיר עובדים. אחרי מחשבה והתייעצות החלטנו גם לשפות את מי שצירף עובדים כבר בחודש מאי ואפילו את מי שפתחו חנויות כבר באפריל".

"התפקיד שלי היה לקבל החלטות. בגיבוי ראש הממשלה זה עבר כמעט פה אחד. זו הייתה הפעם הראשונה שבמקום תקנות שעת חירום הבאנו חקיקה לכנסת, אבל זהו חוק חירום. ועדת הכספים אישרה כמעט פה אחד את ההחלטה וביום שני זה יגיע לאישור סופי בכנסת. קיבלנו מספר החלטות: להוסיף חודש חל"ת לכלל העובדים, להוציא את תקופת הסגר מהחישוב ולהוסיף חודש נוסף", הוסיף כ"ץ.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "כשר הבריאות יכול להיות שהייתם מצפים לשמוע אותי אומר שצריך לסגור הכל. אנחנו בעליה מתמדת בתחלואה, והדבר שהכי קל לי זה להוביל קו של סגירות. אני מדגיש – זו לא דעתי. כשאני מגבש מדיניות, אני תמיד מסתכל על ההשלכות הרחבות של ההחלטות, ולא מתפתה להסתכל על חלקת האלוקים הקטנה שלי. אני בעד לפתוח. גם אולמות וגני האירועים בעזרת ה' ייפתחו ביום ראשון".

"אבל, לא ניתן לעשות זאת בלי שני דברים: קטיעת שרשרת ההדבקה, באמצעות כמה שיותר בדיקות ותוצאות מהירות; ומשמעת של הציבור. הנושא הראשון הוא באחריותי, באחריות משרד הבריאות – החל מהשבוע שעבר הגדלנו משמעותית את מספר הבדיקות, היינו באזור 3,000 בדיקות ביום והגענו עד ללמעלה מ 16,000 אלף בדיקות ביום".

"הדבר יצר פקק במעבדות, ואנחנו מטפלים בכך: אנחנו מתחילים להפעיל את מעבדת "מיי הריטג'", ויחד עם שר האוצר נתגבר את כוח האדם במעבדות. היעד שהצבתי להגיע ל 30,000 בדיקות. ישנה חשיבות אדירה לקיצור משמעותי של מתן תוצאות הבדיקה. בלי כך לא נוכל לקטוע את שרשרת ההדבקה".

"העניין השני תלוי בציבור", הוסיף אדלשטיין, "על כל אחת וכל אחד אחד לעמוד בשלושה דברים פשוטים: עטיית מסיכה, ריחוק של שני מטר והיגיינה. קיימת התרופפות בנושא ובלי משמעת של הציבור לא נוכל להמשיך עם משק פתוח. כבר לפני כמה ימים ביקשתי להגביר את האכיפה, ויש לכך היענות מצד כולם. האכיפה צריכה להיעשות כלפי כולם. לאיש אין פטור מההנחיות, לא לידוענים ולא לאלפיון העליון. לאף אחד. הנגיף לא מבחין בין סלב או אדם מן הרחוב".

"לצערי יש גם נוסעים באוטובוסים, ומבקרים בסופרים ובקניונים, שלא מקפידים על עטיית מסיכות. גם שם – חייבים לבצע אכיפה קפדנית. מי שלא עוטה מסיכה, שומר על ריחוק ומקפיד על היגיינה – לא מסכן רק את עצמו. הוא מסכן את כולנו ואסור לגלות סלחנות על כך".

"במישור של ההסברה – ממש בדקות אלה עולה קמפיין חדש שהעלינו בשיתוף פעולה עם משרד ראש הממשלה, שממחיש מה קורה כשלא מקפידים על ההנחיות. גם צעיר בן 22 וגם אשה בת 51, שניהם ללא מחלות רקע, יכולים להגיע למצבים קשים מאוד מהנגיף. נוהגים באחריות – שומרים על הכללים", דברי שר הבריאות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה אתה לא קולט?????????????? ילדים קטנים לא יודעים לשמור מרחק ולא לובשים מסכה הם הולכים לאותו שירותים בגן ונוגעים אחד בשני אולי לא רואים שנדבקו אבל הם מעבירים את זה הלאה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture