Yonatan Sindel/Flash90

בכיר ב'מודרנה' על המשלוח לישראל: "אלו יהיו כמויות ראשוניות, בהמשך נספק יותר"

ד"ר טל זקס אמר לתקשורת הישראלית כי הוא "מאוד גאה כישראלי שישראל היא אחת המדינות הראשונות בעולם שהתגייסה לרכש מוקדם של כל החיסונים, גם שלנו וגם של פייזר, ועומדת בשורה הראשונה כיום מבחינת היכולת לחסן". הוא הוסיף: "רבים בעולם יכולים ללמוד מישראל"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

ד"ר טל זקס, המדען הראשי של 'מודרנה', אישר הערב (רביעי) כי המשלוח הראשון של מנות החיסון של חברת מודרנה יגיע לישראל בימים הקרובים. בריאיון ל'חדשות 12' כי "אלו יהיו כמויות ראשוניות, כאשר אני צופה שבחודשים הבאים נוכל לספק יותר ויותר", הסביר.

"אנחנו נמצאים במגעים הדוקים עם משרד הבריאות הישראלי כבר חודשים ארוכים", אמר, "אנחנו היינו מאד ברורים לגבי מה יהיה לנו זמין ומה אנחנו צופים שיהיו הכמויות בשבועות ובחודשים הקרובים. עבדנו איתם מאד הדוק כדי שנוכל להביא את זה לאישור כמה שיותר מהיר בארץ. עכשיו זה רק עניין של ייצור, וכמה מהר שנוכל לספק, ככה נספק".

זקס התיייחס למדינות כמו בריטניה שהחליטו לתת לחלק מהתושבים מנה אחת בלבד של החיסון ואמר: "אני לא הייתי עושה את זה. הנתונים שיש לנו לא תומכים בזה. הנתונים הראו שכאשר נותנים מנה ראשונה, מקבלים התחלה של יעילות, אבל לא יעילות מלאה. כאשר נותנים את המנה השנייה תוך ארבעה שבועות מקבלים 95% יעילות".

"יש אנשים, ואנחנו רואים שהאנגלים אומרים 'הבה ונתחכמה לו וננסה לחסן יותר אנשים בחיסון הראשון ונדחה את השני'. הקושי שלי הוא שאין לנו נתונים שמגלים מה קורה כשגויים את החיסון השני. לוקחים סיכון שאני מעדיף לא לקחת. אני שמח שמשרד הבריאות הישראלי עומד מאחורי המדע וההתוויה שלנו".

בראיון ל'ווינט' אמר זקס שהוא "מאוד גאה כישראלי שישראל היא אחת המדינות הראשונות בעולם שהתגייסה לרכש מוקדם של כל החיסונים, גם שלנו וגם של פייזר, ועומדת בשורה הראשונה כיום מבחינת היכולת לחסן את אזרחיה". הוא ציין כי "לחיסון שלנו יש יתרון מסוים מבחינה לוגיסטית". הוא הסביר ש"אפשר לשמור אותו בקירור פחות עמוק, אפילו בטמפרטורת החדר לכמה שעות".

בנוגע למבצע החיסונים הישראלי אמר זקס כי "משרדי בריאות רבים בעולם יכולים ללמוד ממנו". כשנשאל על ההצעות לתת רק מנת חיסון אחת במקום שתיים, אמר כי "הוא מבין את מקור ההצעה. משרדי הבריאות מנסים לחסן את האוכלוסייה כמה שיותר מהר. אך כמדען, חשוב שנלך בעקבות הנתונים המדעיים".

"אני חושב שהנתונים מאוד ברורים", הוא הדגיש. "אחרי מתן חיסון ראשון ושני, ואחרי ארבעה שבועות – היעילות מאוד גבוהה". הוא אף אמר כי לתת רק מנת חיסון אחת זהו "הימור שלא מתבסס על נתונים קיימים". גם על האפשרות של ערבוב חיסונים בין שתי חברות אמר כי "מדובר בספקולציה, אף אחד לא עשה מחקר מה מידת היעילות". זקס אמר כי הוא צופה שהחיסון יהיה טוב לשנה "אם לא יותר", אך הוסיף שהנתונים עדיין בחיתוליהם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture