pixabay

מפחדים מהתפרצות המוטציה ההודית של הקורונה? צאו לסיבוב בשמש

בזמן שהכותרות בישראל שוב עוסקות בנגיף הקורונה ובחשש מפני התפשטות המוטציה ההודית בארץ, מתפרסם מחקר ישראל חדש המגלה כי נמצא קשר בין רמה נמוכה של ויטמין D לבין תחלואה קשה של קורונה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

רמה נמוכה של ויטמין D מגדילה את הסיכוי לחלות בקורונה בצורה קשה ומסכנת חיים – כך עולה ממחקר שבוצע בהובלתו של ד"ר עמיאל דרור, רופא-חוקר מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן ע"ש עזריאלי בגליל.

ד"ר דרור הוביל תיעוד של מטופלים עם בדיקות PCR חיוביות לקורונה, שהתקבלו בין החודשים אפריל 2020 ופברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל. יחד עם האפידימיולוג פרופ' מיכאל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של בר-אילן, בדקו השניים את רמות הוויטמין D שנמדדו בטרם קבלת הבדיקה החיובית.

ל-253 מתוך 1,176 חולים שאושפזו היה תיעוד קודם וברור של רמת ויטמין D בטרם ההידבקות בקורונה. מהמחקר עולה, כי לחולים עם רמות ויטמין D הנחשבות לנמוכות במיוחד (פחות מ-20 ננוגרם לדציליטר) היה סיכוי של פי 14 ללקות בתחלואה קשה של קורונה, לעומת כאלו עם רמות גבוהות יותר.

יצוין כי מחקרים קודמים שהתמקדו בקשר שבין רמות ויטמין D ובין נגיף הקורונה הניבו תוצאות מעורבות ולא חד משמעיות. רובם מדדו את רמות הוויטמין D ברגע שהחולים כבר נדבקו בנגיף, ואילו במחקר הנוכחי מדובר בחולים עם רמות ויטמין D שהיו ידועות ומאובחנות עוד בטרם אישפוזם וההידבקות.

ד"ר דרור: "מחקר זה יכול להדגיש את הסיכונים למחסור בוויטמין D במונחים של נגיף הקורונה. ויטמין D קשור לעיתים קרובות לבריאות העצם, ובמחקרנו הוכח שהוא עשוי למלא תפקיד חשוב גם בתהליכי מחלה אחרים, כמו זיהום".

האפדימיולוג פרופ' אדלשטיין: "עד כה עולם המדע טרם פיצח מדוע חלק מהחולים מפתחים סיבוכים לקורונה ואחרים לא. הממצאים שלנו מציעים מימד חדש לפתרון החידה שמעסיקה חוקרים ורופאים ברחבי העולם. הממצא הזה חשוב במיוחד כאן, במדינת ישראל, בה ידוע כי לאוכלוסיות מסוימות יש מחסור עקבי בוויטמין D" .

אחד מעורכי המחקר, מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז הרפואי לגליל, ד"ר עמיר בשקין, מסביר: "במחקר נמצא הבדל משמעותי ביותר (בכל הקשור למחלה קשה ותמותה) בין אנשים שהיה להם חסר בוויטמין D, לעומת אלו שלא היה להם חסר. איננו יכולים לומר שרמת ויטמין D נמוכה היא הגורם הוודאי והמוחלט למחלת קורונה יותר קשה וליותר תמותה, אך בהתאם לממצאים חשוב להימנע בתקופת הפנדמיה הנוכחית מחוסר בוויטמין D".

יחד עם זאת מדגיש ד"ר בשקין, כי גם צריכה מוגזמת של ויטמין D אינה מומלצת, ובכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל.

איך סופגים ויטמין D? צאו לסיבוב בשמש

המחקר מתפרסם בזמן שבישראל שוב חוששים מנגיף הקורונה עקב הסיכוי כי המוטציה ההודית המכונה בשם 'דלתא' מתפשטת בישראל. כדי לספוג ויטמין D ולהפחית את הסיכוי שלכם לחלות בצורה קשה, כל מה שעליכם לעשות הוא להנות מעט מהשמש הישראלית החמימה.

אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על ייצור ויטמין D הוא זוית קרני השמש. לכן, השעות המומלצות לספיגה הם בין השעות 10 ל-14 בצהריים, טווח השעות משתנה קלות בהתאם לקו הרוחב.

סוג העור שלנו משפיע על מידת ייצור ויטמין D, ביחס למשך החשיפה לשמש. גוון העור נקבע על ידי מלנין. יצירת ויטמין D מתרחשת בצורה מהירה יותר אצל אנשים עם עור בהיר, בעלי שיער ג'ינג'י, עיניים כחולות או ירוקות, נמשים וכדומה לעומת אנשים בעלי עור כהה יותר. בעונת הקיץ, בעלי עור בהיר ביותר יזדקקו ל-15 דקות חשיפה לשמש בלבד, לעומת אנשים בעלי עור כהה שיזדקקו למשך חשיפה גדול עד פי 6.

כמובן, שתמיד ניתן גם לקחת תוספי תזונה הכוללים ויטמין D, אך בניגוד לשמש מהם יכולים להנות ללא הגבלה, לפני נטילת תוספים כדאי להתייעץ עם רופא, שכן צריכה בכמות גדולה מידי – מזיקה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גם חשיפה לא נכונה לשמש יכול להיות מסוכן .

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture