צילום: דפוזיטפוטוז

טיפולים חדשניים בסרטן הלבלב

סרטן הלבלב היא אחת המחלות המאתגרות ביותר לאבחון ולטיפול עבור עולם הרפואה. בזמן שבשנים האחרונות זכינו לטיפולים ששינו את סיכויי ההחלמה מן הקצה אל הקצה, הטיפולים עבור סרטן הלבלב זכו להתקדמויות צנועות יותר. בראש ההתקדמויות בטיפול בסרטן לבלב: התאמה אישית של תרופות ביולוגיות, אימונותרפיות ואפילו כימותרפיות מתקדמות

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

ישנם טיפולים רבים למחלת הסרטן וקל ללכת לאיבוד ביניהם, גם עבור מי שמכיר את השפה הרפואית.
חלק מהטיפולים עבור סרטן הלבלב נמצאים בשימוש שנים רבות (כמו שילובים כימותרפיים), וחלקם אושרו רק לאחרונה וממשיכים להתפתח כל העת (כגון תרופות ביולוגיות ואימונותרפיות).

פריצות הדרך המחקריות מולידות כיוונים טיפוליים חדשים באופן קבוע, ולכן חשוב להיות עם 'היד על הדופק' ולהתעדכן באפשרויות הטיפוליות החדשות שמתאימות לכל מטופל או מטופלת.

איך מחליטים על הטיפול בסרטן הלבלב?

כאשר עולה חשד שלמטופל יש מחלה ממארת (סרטנית) בלבלב, יומלץ לו או לה לבצע בדיקות שונות, כגון בדיקות הדמיה ((CT ולקיחת דגימה מהגידול (ביופסיה), על מנת לקבוע את סוג הגידול, מצב המחלה ואת תוכנית הטיפול הטובה ביותר.

בשנים האחרונות, שמים דגש מרכזי בתהליך זה על ביצוע אפיון מולקולרי וגנטי למטופל/ת.
אפיון זה מתבצע באמצעות בדיקות מתקדמות על בסיס דגימה מהגידול או חומר מהגידול שזולג אל מחזור הדם (׳ביופסיה נוזלית׳)- ומאפשר להתאים באופן אישי לכל מטופל את הטיפול היעיל ביותר עבורו או עבורה.

מה היו הטיפולים הנהוגים עבור סרטן לבלב עד לאחרונה?

במידה ומצב המחלה מאפשר זאת, ייתכן שיומלץ למטופל/ת לעבור ניתוח להסרת הגידול. ניתוח הוא הטיפול היעיל ביותר עבור סרטן לבלב היום, אך לא כל המטופלים יכולים לעבור אותו.

לאחר ההסרה, ייתכן שיומלץ להמשיך טיפול גם באמצעים אחרים, זאת מכיוון שבמהלך הניתוח עלולים להישאר תאים סרטניים ׳נסתרים׳ בגוף. קבלת טיפולים נוספים אלה יכולה להקטין את הסיכון לחזרה של המחלה בעתיד.

טיפול כימותרפי ניתן למטופלים רבים בסרטן לבלב, גם במידה שהוחלט על ידי הצוות המטפל כי המטופל אינו מתאים לניתוח.

חשוב לדעת כי כאשר מדברים על כימותרפיה, מדברים על יותר מתרופה אחת. מדובר על קבוצת תרופות אשר פועלות במנגנונים שונים על מנת להשמיד את התאים הסרטניים, ויש להן גם תופעות לוואי שונות. ישנן מספר תרופות כימותרפיות עיקריות לטיפול בסרטן לבלב, בהן: Oxaliplatin, Irinotecan, Leucovorin  FOLFIRINOX  ו- Gemcitabine, אך בהתאם לסוג הגידול המדויק ייתכן שיומלץ לשלב גם כימותרפיות אחרות.

מה השתנה בשנים האחרונות בתחום סרטן הלבלב?

בשנים האחרונות עולם הטיפול בסרטן ככלל, ובסרטן לבלב בפרט, זכה למהפכה ושמה ׳טיפול מותאם אישית׳.
טיפולים אלה מתבססים על ההבנה שלכל מטופל ומטפלת יש תת-סוג מיוחד של המחלה, כך שכל מטופל יגיב באופן שונה לטיפול: בזמן שטיפול אחד לא יעזור כלל למטופלת אחת, הוא יעזור למטופלת אחרת.

התרופות העיקריות שפועלות נגד מוטציות מיוחדות אלה הן התרופות הביולוגיות והאימונותרפיות: שעושות שימוש במנגנונים של הגוף עצמו כדי לתקוף ולהרוג את תאי הגידול, לרבות בעזרת מערכת החיסון.

עם זאת, היום ניתן להתאים גם טיפולים כימותרפיים באופן ייחודי לכל מטופל. כך, בשנים האחרונות התגלה כי בקרב נשאי ונשאיות מוטציית BRCA, השכיחה יחסית בישראל, ישנם טיפולים אשר נמצאו אפקטיביים יותר בטיפול בסרטן הלבלב. בעקבות המחקר הדן בנושא (אשר אגב, מורכב ברובו מחוקרים ישראלים) השתנו ההמלצות הטיפוליות לנשאי מוטציה זו החולים בסרטן הלבלב, וכיום פעמים רבות ניתנת להם הכימותרפיה 'Cisplatin'.

מהן האופציות החדשות לטיפול בסרטן לבלב?

תרופות ביולוגיות ואימונותרפיות חדשות עבור סרטן נחקרות ונבדקות כל העת.

לאחרונה אושרה לשימוש התרופה קיטרודה כאחת מהאפשרויות הטיפוליות  בסרטן הלבלב.

קיטרודה (או בשמה הרשמי: b(Pembrolizuma היא תרופה אשר פיתוחה היווה פריצת דרך בטיפול בסוגי סרטן רבים. היא שייכת לדור החדש של הטיפולים לסרטן – אימונותרפיה. לאחרונה התגלה כי תרופה זו מסייעת גם במקרים של סרטן הלבלב, והיא אף נכנסה לסל הבריאות בישראל עבור מטופלים שנמצאו מתאימים לטיפול באמצעות בדיקות התאמה מתקדמות- שניתן לבצע הן במסגרת פרטית והן במסגרת ציבורית.

בנוסף לשימוש בתרופה חדשה, כמו קיטרודה, לעיתים מתגלה כי שילובים שונים של תרופות  ידועות מובילים ליעילות גבוהה יותר מבחינה טיפולית. לדוגמה, בשנים האחרונות הוספה התרופה Erlotinib בשילוב עם התרופה Gemcitabine לטיפול בסרטן לבלב.

בנוסף לאלו, קיימת אופציה טיפולים חדשה למטופלים אשר קיימת להם נשאות ל – BRCA (מלבד הוספת הטיפול ב'Cisplatin'). לאחרונה הומלץ למטופלים אלו לקבל טיפול בתרופה Olaparib (המכונה גם "לינפרזה"), וזאת בעקבות מחקרים אשר מצאו כי טיפול זה משפר את מצבם של המטופלים.

 

כאמור, טיפולים מתקדמים חדשים נבדקים כל העת עבור סרטן הלבלב, לרבות במסגרת מחקרים קליניים, שנערכים במרכזים רפואיים רבים בארץ ובחו״ל. עבור חלק ממחקרים אלה, כמו גם עבור הטיפול המקובל במחלה, ביצוע בדיקות מולקולריות מתקדמות לתאי הגידול, יכול להוות ׳כרטיס כניסה׳ לקבלת טיפולים מתקדמים.

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture