נחשף: ביתו של רבי יוסף קארו שם כתב את ספריו

אגודת אהלי צדיקים איתר את ביתו של רבי יוסף קארו בעיר ניקופול שם כתב את חיבורו המפורסם 'בית יוסף' על ארבעה טורים. בנוסף, נצבעו ושופצו מחדש קברי גדולים וצדיקים בבולגריה • כל הפרטים והתמונות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

זרועותיה הארוכות של אגודת אהלי צדיקים בראשות הרב ישראל מאיר גבאי, חרגה כבר מזמן את גבולות אוקראינה ופולין, ומגיעה כבר עד הונגריה, רומניה ואפילו בולגריה. כן, עד בולגריה הרחוקה הגיע הרב גבאי כבר לפני שלושים שנים תחת השלטון הקומוניסטי במטרה דחופה לחפש את מקום קברו של הגה"ק רבי אליעזר פאפו זי"ע הנודע על שם ספרו 'פלא יועץ', שבתקופה האחרונה התפרסם כמקום המסוגל לישועות והאדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א מארגן נסיעות תכופות למקום קדוש זה.

בשבוע האחרון ביקר הרב גבאי בבולגריה והגיע לבדוק את מצבם של הקברים שהקים בערים סיליסטרה וניקופול לפני שנים רבות. היות ופעילותו הענפה בבולגריה אינה ידועה כלל, נאות הרב גבאי לחשוף את סיפורו של גילוי מקום מנוחת הגה"ק ה'פלא יועץ' זי"ע בעיר סיליסטרה הבולגרית:

"לפני כשלשה עשורים התפניתי להתעסק בהתחקות אחרי מקום מנוחתו של הגה"ק ה'פלא יועץ' שעל פי הידוע היה טמון בסיליסטרה יחד עם מאות יהודים נוספים בבית הקברות, אך בצוק העתים החריבו הערלים את בית העלמין לגמרי ועקרו ברשעות את כל המצבות בלי להותיר זכר למקום מנוחתם של היהודים בשנים עברו. הגעתי לסיליסטרה והתחלתי לחפש את מקום בית הקברות החרוב, להפתעתי נאמר לי שיש כאן עוד משפחה יהודית אחת אחרונה ומתגוררת שם אשה זקנה מופלגת שזוכרת היטב את בית הקברות לפני חורבנו.

"ישבתי עם הקשישה זמן רב והיא סיפרה לי שבכל שנה היו כל בני הקהילה עולים לקברו של ה'פלא יועץ' בערב ראש השנה או בערב יום הכיפורים, וכולם ידעו שאפשר לפעול שם ישועות גדולות בזכותו של הצדיק המפורסם. לא היה קל לשכנע את הישישה שגילה התקרב למאה, לבוא יחד עמי למקום אותו היא זוכרת בימי צעירותה, אבל בסייעתא דשמיא התקבלו הדברים על ליבה והיא יצאה בליווי בנה אל המקום והצביעה עליו בבירור.

"כמובן שצילמתי את המקום מכל צדדיו, מה שהתברר למפרע כהצלה של ממש, כי בבואי לסיליסטרה שנה לאחר מכן כדי להתחיל לטפל בגידור המקום והקמתו מחדש, כבר שבקה הזקנה חיים ועברה לעולם שכולו טוב. למזלי הועילו הצילומים הברורים להוכיח את המקום הנכון וגם זכרונו של הבן שהתלווה אלינו. התחלנו לפעול מול העירייה לקבל אישורים לבנות קבר חדש על מקום מנוחת ה'פלא יועץ', אותם קיבלנו בחלוף שנתיים של פעילות נמרצת עם הגורמים בעירייה המקומית".

כך הוקמה המצבה החדשה על המקום המדויק בו היה טמון הגה"ק רבי אליעזר פאפו זי"ע ה'פלא יועץ', ושוב נוהרים יהודים רבים אל מקום קברו להיוושע בכל מילי דמיטב ולהיפקד בדבר ישועה ורחמים. הכל בזכות עדותה האחרונה של הישישה היהודייה שזכרה היטב את מקום תפילה זה אליו הגיעו כל יהודי העיר והסביבה להתפלל תמידים כסדרם. כך זכה המקום לעדנה מחודשת בעקבות הקמת המצבה וכמובן שמתווספת לכך פעילותו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א, שמפרסם את המקום בדרשותיו ונוסע לשם מפעם לפעם בראש עשרות משתתפים.

הרב גבאי מציין שהניח שלט מיוחד צמוד לקברו של ה'פלא יועץ', בו ציטט מתוך פנקס הקהילה של סיליסטרה שהביאו מהס' 'מליצי אש', שלפני פטירתו היתה מגפה גדולה בעיר והודיעוהו מן השמים שיוכל לבחור לעצמו שתי בחירות: או שחלילה תתגבר המגפה ותפיל חללים נוספים או שייפטר מן העולם, וה'פלא יועץ' בחר לעצמו להסתלק מהעולם ובלבד שתעמוד המגפה. "ואמר אז שמי שילך על קברו כשהוא טבול במקווה ומתפלל בלב נשבר, ערב בדבר שיקובל תפילתו, ובאמת ישועות גדולות נעשו לבני אדם שעושין כן".

בהזדמנות הזו בה ביקר הרב גבאי בבולגריה לפני שלשה עשורים, נסע גם לעיר הסמוכה ניקופול, לברר היכן עמד בית הקברות של העיר לפני חורבנו בידי הנכרים המקומיים, בפרט לאור העובדה שבין הנטמנים שם היה הגה"ק רבי אברהם בן עזוז זי"ע מחבר הספר 'לחם אבירים' על הש"ס, מגדולי יהדות בולגריה המפורסמים. גם שם ליוותה אותו סייעתא דשמיא מיוחדת ועל פי עדויות מוצלבות של גויים מבוגרים הצליח הרב גבאי לאתר את המקום והעמיד מצבת זכרון לזכרם של גדולי ישראל שנטמנו בשטח זה במשך מאות שנים ובהם גם הגה"ק ה'לחם אבירים' זצוק"ל.

בניקופול התגורר גם מרן ה'בית יוסף' זי"ע בימי חורפו לפני שעלה לארץ הקודש וקבע משכנו בעיה"ק צפת, ועל פי המקובל בתקופת מגוריו בניקופול ישב וכתב את חיבורו המפורסם 'בית יוסף' על ארבעה טורים. גם כאן לא חסך הרב גבאי כל מאמץ ובדק ברישומים שונים ובמסמכים עתיקים בארכיב העירייה המקומית, עד שהצליח למצוא את הבית בו התגורר מרן ה'בית יוסף' והניח עליו שלט לאות זיכרון לדייר החשוב שהתגורר בין כתליו לפני מאות שנים וקידש את המקום עד היום הזה.

בביקורו של הרב גבאי בשבוע האחרון בבולגריה, שיפץ וחידש את המצבות שהניח לפני 30 שנה, הן בסיליסטרה והן בניקופול, לאחר שעברו כל כך הרבה שנים ושיני הזמן נגסו בהם.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הבית יוסף כתב את ספרו כאן בארץ ישראל, בכפר 'עין זיתים', ולא בבולגריה…

הבית יוסף על הטור נכתב בצעירותו של מרן. קרא והבן

אולי את השו"ע כתב כאן ואת הב"י כתב לפני כן שם, הרב גבאי לא אחד שממציא דברים.

גם הרה"ג ר' פאפו אליעזר הפלא יועץ זצ'ל שאשתי היא הצאצאית דור שביעי שלו נחשף בתמונות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture