שניאורסון פינת חב"דסקאיא: בעיירה ליובאוויטש שברוסיה מחכים למבקרים

הנהלת מחוז סמולנסק, שבו נמצאת העיירה שהיוותה במשך יותר מ-100 שנים את בסיסה של חסידות חב"ד-ליובאוויטש, אישרה קריאת שמות לכמה מהרחובות בעיירה, בהם שמות היסטוריים ושמות חדשים. המשותף לכל השמות - שעברו הליך בירוקרטי – היא שמדובר בשמות יהודיים וחב"דיים בוהקים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היסטוריה בעיירה ליובאוויטש שבמערב רוסיה: הנהלת מחוז סמולנסק, שבו נמצאת העיירה שהיוותה במשך יותר מ-100 שנים את בסיסה של חסידות חב"ד-ליובאוויטש, אישרה קריאת שמות לכמה מהרחובות בעיירה, בהם שמות היסטוריים ושמות חדשים. המשותף לכל השמות – שעברו הליך בירוקרטי – היא שמדובר בשמות יהודיים וחב"דיים בוהקים. השמות כבר מופיעים על מפות והשלטים החדשים הוצבו בעברית וברוסית.

במסגרת הפרויקט המיוחד, שאותו יזם השליח במקום והמנהל בפועל הרב גבריאל גורדון בשיתוף עם הרשויות המקומיות, נקרא הרחוב שבו נמצאת גם נחלתו הפרטית של הרבי מליובאוויטש בעיירה, בית שנרכש עבורו על ידי כמה חסידים בשנת תשמ"ט, בשם: "אוליצה חב"דסקאיא". המקום מכונה 'בית שניאורסאהן' והמספר שניתן לבית, בהשגחה פרטית, הוא 14 – בגימטריא חב"ד.

בנוסף, בעיירה הקטנה התווספו שלטים הנושאים את השמות: רחוב שניאורסון, רחוב שילעווע – על שם הרחוב ההיסטורי שבו הייתה בעבר 'חצר רבותינו נשיאנו' וישיבת 'תומכי תמימים'. הדרך המובילה ל'בית החיים' של העיירה בו שוכן האוהל שבו טמונים אדמור"י חב"ד וכן הרבניות, זכתה לשם "הדרך לאוהל".

בשנים האחרונות חווה העיירה המנומנמת פיתוח אדיר שבא לידי ביטוי בין היתר בשיפוץ בית העלמין, סלילת דרכי גישה מסודרים אליו, שחזור בית הכנסת בעיירה הסמוך לאוהל, וכן שחזור והקמתו מחדש של ה'זאל' הגדול של ישיבת 'תומכי תמימים' – מלאכה שנמצאת כעת בשיאה. הרב גורדון משקיע רבות, כלכלית ופיזית, גם בחשיפת בית העלמין העתיק שאותר מתחת להריסות ולאשפה.

עד לפרוץ הקורונה, הגיעו למקום מידי חודש כאלף מתפללים מרוסיה, ארץ ישראל, ארצות הברית ומדינות אירופה – וגם כעת, למרות המגפה, פוקדים את העיירה מספר זהה, כאשר כולם תושבי רוסיה שבצל משבר הקורונה החלו לפקוד את המקומות הקדושים בו בתדירות גוברת והולכת.

יהודי רוסיה קוראים לעיירה "המקום היהודי הקדוש ביותר ברוסיה", שכן במדינת הענק, בניגוד למדינות מזרח אירופה שלידה, אין קברות צדיקים. בעיר רוסטוב שבדרום רוסיה טמון גם אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש, שהיה אדמו"ר בעיירה ליובאוויטש והעתיק את מקומו ממנה לרוסטוב בגלל מלחמת העולם הראשונה. כדי לקלוט את זרם המבקרים הרב, הצפוי לאחר שהשמים ייפתחו שוב, הרב גורדון שמסתייע רבות בחבר אגו"ח הרב יצחק הכהן קוגן, "הצדיק מלנינגרד" – מקים במקום גם קרוב ל-10 בתי הארחה מעץ משובח, ו-3 מהם כבר עומדים על תילם.

הרב גורדון אומר: "במקביל לשורת הפרויקטים, אנו עמלים בימים אלו על תכנון והוצאה לפועל של שורת פרויקטים חדשים שיחזרו את ההיסטוריה המפוארת של העיירה ויעזרו לנו לקבל את המבקרים הרבים שמגיעים לשאת תפילה על ציון רבותינו נשיאנו".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture