בית הכנסת הגדול של וינה "שטאדט טמפל" שסמוך אליו בוצע הירי

הנס בפיגוע בווינה: "עזבנו את בית הכנסת לקראת שש בערב אחרי התפילה"

הקהילה היהודית בווינה קיימה הערב אסיפה של כל גורמי הקהילה, לרבות מחלקות הביטחון והחינוך. בין היתר הוחלט לפתוח מחר כרגיל את מוסדות החינוך. התפילות בחמשת בתי חב"ד בעיר יתקיימו כרגיל. "לא ניתן לקבוע אם בית הכנסת היה המטרה. החיים נמשכים כרגיל"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקהילה היהודית בווינה (IKG) הנחתה את התושבים היהודים שלא לעזוב את בתיהם בעקבות הפיגוע בסמוך לבית הכנסת. נשיא הקהילה אמר "לא ניתן לקבוע אם בית הכנסת היה המטרה. מה שברור הוא שבית הכנסת והמשרדים לצידו היו סגורים בזמן היריות. אנשי הקהילה הונחו שלא לצאת למרחב הציבורי ולהשאר במקומות סגורים עד אשר התקבל אישור מרשויות הביטחון".

ב'ישראל היום' דווח כי הקהילה היהודית בווינה קיימה הערב אסיפה של כל גורמי הקהילה, לרבות מחלקות הביטחון והחינוך. בין היתר הוחלט לפתוח מחר כרגיל את מוסדות החינוך. התפילות בחמשת בתי חב"ד בעיר יתקיימו כרגיל וכך גם בית הספר למנהל עסקים ע"ש לאודר שבו לומדים מאות סטודנטים יהודים וישראלים. "החיים נמשכים כרגיל. אזור האוניברסיטה נחשב לאקסלוסיבי ומרוחק ממרכז העיר שם התרחש האירוע", אמר בקהילה.

הרב יעקב בידרמן, סגן נשיא אוניברסיטת לאודר בווינה ושליח חב״ד אמר ל'ישראל היום' כי "האירוע עדיין מתנהל. נתבקשנו לא לצאת מהבתים הערב. גם שר הפנים לא הוסיף מידע קונקרטי בשיחת זום שקיימנו איתו, ככל הנראה משום שגם לו אין תמונת מצב מלאה עדיין. ההחלטה העקרונית היא לתגבר את האבטחה אבל לא לסגור אף מוסד יהודי".

שליח חב"ד בווינה מכל׳ה בוטמן אמר כי "האירוע קרה מחוץ לבית הכנסת, אולי רק באזור, אפילו לא מכוון לבית הכנסת. למען הביטחון של הקהילה היהודית המליצו לא להסתובב ברחוב. לא ידוע לי שיצאה הוראה לא להסתובב עם כיפה. לא ידוע לי על התראות לפיגוע כזה או אחר בווינה לאחר האירועים בצרפת. מדובר ככל הנראה על בית הכנסת המרכזי בעיר, אבל ככל הנראה האירוע לא היה מכוון אליו".

עוד אמר בוטמן כי במזל החליט בעל המסעדה היהודית שנמצאת בקרבת בית הכנסת לסגור את העסק בגלל הסגר שצפוי להתחיל בעיר מחר. "הקהילה היהודית מאוד זהירה ואחראית. בית הכנסת היה סגור, אף אחד לא היה בפנים. אם חלילה זה היה מכוון נגד יהודים, הוא כנראה לא הצליח לתפוס את היעד שלו. המזל הוא שבית הכנסת סגור והמסעדה היהודית סגורה".

מאבטח ישראלי שחי ועובד בווינה סיפר ל'חדשות 12' כי "אנחנו לא יודעים את כל הפרטים. זה היה באזור בית הכנסת הגדול. כרגע פינו את כל האנשים שהיו באזור. חברה שלי הייתה במסעדה קרובה, ברחה לתוך המסעדה ונעלה את עצמה בשירותים עם עוד חמישה-שישה אנשים. הם היו נעולים שם שעה ואני קיבלתי ממנה את העדכון".

"אני לא מכיר ישראלים שהיו באירוע באזור הזה כי בתי הכנסת בשעה הזו כבר סגורים", ציין המאבטח. "תמיד יש איומים על הקהילה היהודית. אנחנו מעודכנים בכל האיומים ומה שהתרחש בצרפת נגע לנו, אבל לא חשנו בעליית מדרגה באיומים כלפי יהודים. גם בצרפת הפיגוע לא היה מופנה כלפי יהודים".

גיא ליכטנשטיין, עיתונאי שחי בקרבת בית הכנסת בווינה סיפר: "הייתי במסעדה במרחק 2 ק"מ מזירת הפיגוע, פתאום החלה תנועה ערה וחריגה של ניידות, רכבי הצלה ורכבי קומנדו משטרתיים לאזור והבנתי שמשהו חריג מתרחש. מה שאישר זאת היו הפושים מאתרי החדשות הישראליים שעדכנו, עוד לפני האתר המקומיים המקומיים. כעת התנועה ברחובות התרוקנה ושומעים בעיקר ניידות ומסוקים שחגים באוויר".

שמואל, חזן בית הכנסת שהותקף, סיפר ל'חדשות 13': "עזבנו את בית הכנסת לקראת שש בערב אחרי התפילה, ממה שאני מבין בית הכנסת היה ריק וממה שאנחנו מבינים הנפגעים לא מהקהילה היהודית. קיבלנו הנחייה מהקהילה היהודית להשאר בבית". עוד אמר: "מהסרטונים שיש בתקשורת רואים אדם לבוש לבן עם רובה רץ לכיוון בית הכנסת ויורה לעבר הרחוב. כרגע מתקיים מרדף אחרי היורים, ישנם שלושה חשודים. המשטרה מדווחת על 50 יריות".

הרב שלמה הופמייסטר סיפר שראה מחבל אחד לפחות יורה באנשים שישבו בברים ברחוב מתחת לחלון ביתו. "ירו לפחות 100 קליעים ממש מחוץ לבניין", אמר. לדברי הרב, "לכל הברים יש שולחנות בחוץ. זה היה הערב האחרון לפני הכניסה לסגר (בגלל הגבלות הקורונה). החל מחצות כל הברים והמסעדות באוסטריה ייסגרו למשך חודש, והרבה אנשים כנראה רצו לנצל את הערב הזה כדי לצאת".

שרת התפוצות עומר ינקלביץ' על רקע המתקפה בוינה: "‏לבנו ומחשבותינו עם אוסטריה בשעות הקשות והטרגיות הללו". שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה על המתקפה בוינה: "‏התמונות מאוסטריה קשות מאוד. לצערנו השנאה והטרור שוב הרימו ראש, מה שמזכיר לכל העולם שהמאבק נגד טרוריסטים ופונדמנטליסטים המקדשים את המוות הוא משותף ובלתי פוסק. מחזקת מכאן את תושבי אוסטריה, הקהילה היהודית בווינה וכוחות הביטחון האוסטרים שברגעים אלו במרדף אחר המחבלים".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture