1) מאז היותי ילד קטן כבן שמונה, נפלה בחלקי הזכות להשתתף כמעט באופן רציף בהילולת הרשב"י באתרא קדישא מירון. באותם שנים, בהם נסעתי עם אבי להדלקה המסורתית והמרכזית של האדמו"ר מבאיאן על גג הציון במירון, טלטולי הדרך הקשים גרמו לכך שמספר המשתתפים בהילולה היה נמוך יותר מאשר בשנים האחרונות.
עם זאת, הדוחק והצפיפות היו במידה נוראית כמו היום. זאת, בשל כמויות הדוכנים בשבילי הגישה, כמו גם גודלם, או ליתר דיוק קוטנם, של מתחמי ההדלקות. רק כדי לשבר את האוזן: באותם שנים, היינו, הילדים, מתרוצצים עם השוטרים מסביב לכיפות הכחולות על גג הציון, כדי שלא יורידו אותנו משם.
מאז, הדוכנים הרבים נעלמו – על גג הציון אין עליה לבד למורשים בודדים, וההמונים המשתתפים בהדלקה המרכזית, עומדים על פארנצ'ס במרחק של 2 מתחמים מהיכן שהיינו עומדים רק לפני שני עשורים, ופחות.
2) במהלך העשור האחרון, לא זכורים לי מקרים בהם נזקקו משתתפים בהדלקה של האדמו"ר מבאיאן לפינוי רפואי, מלבד מקרה של אלימות ספציפית שהסתיימה בנפילה מגובה. במתחמים של החסידויות האחרות, בהם לא הסכימו / לא הגיעו להבנות מול המדינה והרשויות הרלוונטיות על בניית מתחם מתאים, יש מידי שנה עשרות התעלפויות ופינויים.
עם אישור או בלי, את אותם מתחמים היו צריכים ליישר לפני שנים ארוכות. בסופו של דבר, האחריות מוטלת על כתפי האנשים שחותמים על האירוע ומאשרים את קיומו. לא רוצה לחפש אשמים, ואין זה מתפקידי. אבל כמו שיכול להגיד לכם כל אדם שחגג מספר פעמים בהילולת הרשב"י, הדרך היחידה למנוע את האסון הבא יהיה אם עוד היום יעלו דחפורים לשטח. להרוס הכל, ולבנות מחדש.
אין ולא תהיה לגיטימציה ציבורית גדולה יותר למדינה להתעלם מהחלטת בג"ץ, לעקוף את הגופים השולטים בשטח, ולעשות מעשה – שימנע את האסון הבא בעז"ה.
3) גם בלי לחפש אשמים, הרשמים שלי מתחילת הערב היה כי אין באמת מפקד לאירוע. ר' בנציון קופרשטוק זצ"ל שהיה כה חסר השנה בנוף היה מוגדר בפי כל כ'אבא של מירון'. השנה, לא היה אבא לאירוע. אינספור דוגמאות לכך, החל מהנוכחות המשטרתית שלא הורגשה השנה על ההר, ועד לצורת ההתייחסות לרבבות שהמתינו שעות ארוכות לתחבורה הביתה. אך כאמור, לא נחפש אשמים בשעה זו.
4) במהלך ליל ל"ג בעומר, דמעתי. יודעים מה? לא מתבייש בזה: בכיתי. כמו ילד קטן. הייתי בהר מירון, ראיתי את הפינויים וקיבלתי את התיעודים המצמררים – ויחד עם כל האנשים שעמדו סביבי, בכיתי.
גם במוצאי שבת דמעתי. מהתרגשות. מי כעמך ישראל. אחרי שנה כל כך קשה של הסתה כה חמורה נגד מגזרים, עם ישראל מתגלה ביופיו. תורות ארוכים לתרומות דם במוקדי מד"א, שנאלצו להוציא הודעה עם בקשה מהציבור להפסיק להגיע לתרום דם. הדלקת נרות, תפילות ושירים באזורי מגורים שרגל חרדית לא דורכת בהם בימים כתיקונם.
בסוף, אחרי הכל, עם אחד אנחנו.
5) אבל יש מי שמסרב להבין זאת. כמויות הרוע, הרעל והארס שיוצאים במהלך היממה החולפת מגרונותיהם או ממקלדותיהם של אותם אנשים שגורמים לי להתבייש כל פעם ששואלים אותי היכן אני עובד ואני עונה בשקט: 'עיתונאי', בתקווה שלא ישייכו בין המקצועות שלנו.
אותם אנשים שפלים לא ממש מפנימים את האירוע, או שהם כן יודעים מה עושים ובכל זאת מנצלים את ההזדמנות להמשיך במעשיהם. טיפשים, או רשעים.
הם כבר מצאו את האשמים. כן, בדיוק, הציבור החרדי. וההקשר? רק אנשים עם כשל לוגי מובנה במוח כמו אותם "עיתונאים", מהנדסי תודעה יכולים להבין מה בין מאבק החרדים לאפשר את קיום ההילולה ללא הגבלות הקורונה, לבין ההרוגים בשל הדוחק.
רק בשביל הסיכוי שיש בין הקוראים אדם אחד שלא מודע לעובדות, שווה לטרוח ולכתוב אותם: היו השנה פחות אנשים על הר מירון בהילולת הרשב"י מאשר בשנים רגילות. אירוע כזה, יכול היה לקרות בכל שנה בשל הבעיות הקשות, אותם צריכים לחקור. מי אישר יציאה מעין זו משטח כה קטן ומלא אנשים, מה עשו השוטרים במקום, למה לא וויסתו את הקהל, ושאר הנושאים אותם יחקרו. מה בין זה לבין הגבלות על מגיפה שב"ה כבר לא משתוללת בישראל?
הסעיף הקודם, על היופי הגדול בעם ישראל שנרתם כולו למרות ההסתה במהלך שנות הבחירות ושנת הקורונה, היא התשובה לאותם מהנדסי תודעה: תתאמצו יותר, בינתיים אתם לא מצליחים. עם אחד אנחנו.
כולם מסכימים: שהשנה היו יותר אנשים מכל שנה
לעלות עם די-9 על השטח כולו, להשטיח אותו לגובה הדשא, ולבנות רחבה ענקית כמו בכותל.
וחלאס עם כל החפארים וההקדשות האגואיסטים והאינטרסנטים, להעמיד אותם לדין, כי הם הרי בלמו כל תיקון ושינוי במקום, מפחד איבוד שליטה אינטרסנטית צרה. יש להם דם על הידיים.
להקים במקביל מתחם הדלקות, לא חייב להיות ליד הציון ממש.
ולשחרר את עם ישראל ממלתעות הקנאות המזוייפת, שתקועים לנו כעצם בגרון, וכאמור ידיים שפכו את הדם הזה.
גם ההתנגדות האלימה שלהם לרכבת הקלה, שתפתור בעיות תחבורתיות קשות, שכולנו סובלים מהם, צריכים להדאיג אותנו מאוד, אסור בשום אופן להיכנע לטרוריסטים הללו, האסון שיבוא כבר עכשיו רשום על שמם, עם הכאוס התחבורתי ימשיך להיות.
נמאאאאאאאאס מהם !
תגובה עניינית מאד !
יותר מכך כל המבנים חוץ ממערת הציון של ר' שמעון ור' אלעזר צריכים להרוס עד היסוד גם את הכנסת אורחים וגם את המקווה וחדר הקפה להשטיח את השטח ולבנות מחדש בריחוק מה – לא הרבה – את הכנסת אורחים ומקוה גדול חדיש ומפואר כיאה למקום קדוש זה חדר שתי' גדול ומרווח , וכל השאר יפתנה לכינוס הקהל הרב ללא דוחק וצפיפות
וגם כדאי מאד לפנות את כל מתחמי ההדלקה ולאסור את ההדלקה על ההר – חוץ מההדלקה המסורתית של בואיאן – ולהכין שטח ענק בפאתי מירון לכיוון צפת (בצד של מירון ) במקום מישור עם כניסות פתוחות ללא גדרים ומחסומים עם טורבינות ענק וכך נרוויח פעמיים כאשר הקהל אלפי אנשים יתמקדו באזור ההדלקה ואלפי אנשים אחרים יתפללו באזור הציון – ולא כמו היום שכל עשרות אלפי החוגגים נמצאים במקום אחד על ההר ברדיוס קטן מאד שאינו יכול להכיל כמות כזו של אנשים – וחוזר חלילה אלה עולים לתפילה ואלה יורדים להדלקה (ר' שמעון רואה את ההדלקות גם ממרחק שני קילומטר) וכמובן צריך לסלול דרך עלי' נוספת מאזור ההדלקות לפסגת ההר
תודה שלומי!
עוד דבר שכואב בהתייחסות של התקשורת החילונית. מצאו את הזמן לבוא חשבון עם כל הציבור החרדי בדיוק כשמשפחות קוברים מתים. בגל"צ דנים מאיפה הגיע "פולחן מירון" ואם זה יהדות… ובכאן 11 דנים האם החרדים רק מובלים ע"י העסקנים או שהם עצמם לא ממושמעים למשטרה ולמדינה. כל אדם שיש לו כאב בטן על החרדים בכל נושא שלא קשור לאסון מוצא את הדרך להתגולל על החרדים. הגדילה לעשות יעל דן בגל"צ שדנה איפה היו הנשים באסון ומה זו ההדרה הזו…
צריך לזכור שגם אם בתוכינו יש ביקורת צודקת על חלק מהעסקנים/חצרות/חוגים. התקשורת החילונית תהפוך את זה למטווח קליעה למטרה נגד כל הציבור החרדי.
הכתובת היתה על הקיר? אלפי כתובות היו על הקיר. כל בר דעת יודע שאפילו בלוויה של רבנים יש צפיפות מסכנת חיים. החמצן נגמר מהר מאוד גם רחוק מהמיטה!!!
צריך להתחיל את ימי ההילולא שלשה ימים קודם ל"ג בעומר ועד שלשה ימים לאחר מכן, בפרט שנשמת הצדיק נמצאת שם שלשה ימים קודם ושלשה ימים לאחר מכן, ובכך למנוע עומס מיותר, רבים וטובים ישמחו להגיע לפני ואחרי מכל מיני סיבות של דוחק, צניעות, תפילה ולימוד ביישוב הדעת, חלאקה עם בני המשפחה, מבוגרים ועוד , צריך להאריך את ימי הנסיעות המיוחדות מכל הערים ולא לצמצמם ליממה וחצי, להמשיך עם התזמורת והניגונים עוד מספר ימים, שוחחתי עם רבים שאמרו שיגיעו סמוך לל"ג בעומר ביישוב הדעת
וזכות התנא האלקי רשב"י יעמוד לנו
למה הציבור החרדי מרגיש שהוא כל הזמן חייב תשובות לאחיו החילונים? תתמקדו בעצמכם ובמה שעליכם לתקן.
די להתנצלויות לאחינו התועים… הם ממש ממש לא יותר טובים מאיתנו ואין לנו צורך להתנצל כ"כ הרבה..
כתבה פשוט משעממת ומתנשאת