מרפסת הכהנים. צילום: David Cohen/Flash90

זעזוע: מרפסת הכהנים שנבנתה בהוראתו של זקן הפוסקים עומדת בפני סכנת הריסה

מרפסת הכהנים הסמוכה לציון הרשב''י זיע''א במירון אשר הוקמה לפני שנים רבות על ידי ארגון 'קדמונינו' לאחר הוראתו הישירה של זקן הפוסקים מרן הגר''מ שטרנבוך עומדת בפני סכנת הריסה למרות אישורי מהנדסי הבטיחות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

זעם רב שורר בקרב היהדות החרדית בארץ ובעולם כולו עם החלטת הרשויות להוציא צו הריסה כלפי מרפסת הכהנים הסמוכה לציון הרשב"י זיע"א במירון שהוקמה לפני שנים רבות בהוראתו הישירה של זקן הפוסקים וראב"ד ה'עדה החרדית' מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א יחד עם שאר חברי הבד"צ שליט"א.

הסיפור התרחש לפני שנים רבות כאשר זקן הפוסקים וראב"ד ה'עדה החרדית' מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א הגיע להתפלל באתרא קדישא מירון, לתפילה התלווה יו"ר ארגון 'קדמונינו' הרב מרדכי יצחק ליכטנשטיין אשר פועל רבות למען קברי הצדיקים.

זקן הפוסקים שהגיע למקום בדיוק בערב ראש חודש תמה באזני יו"ר ארגון 'קדמונינו' מדוע כה צפוף בהיכל הציון של רשב"י זיע"א ומדוע לא מרחיבים קצת. הרב ליכטנשטיין אמר כי האופציה היחידה להרחיב הוא להקים מרפסת היכן שמסתיים רחבת הציון.

וכך, ראב"ד ה'עדה החרדית' יחד עם יו"ר ארגון 'קדמונינו' סיירו במקום במשך שעה ארוכה כשבסיומו אמר לו הגר"מ שטרנבוך שליט"א שהוא נותן לו אור ירוק למהלך הרחבת הציון על ידי הקמת מרפסת מיוחדת שתעניק עוד מרחב להמוני הבאים למקום במהלך השנה כולה.

המשימה הייתה מורכבת במיוחד זאת לאור העובדה שמנהל אתר הציון דאז לא חבב, בלשון המעטה, את העבודות שנעשו במקום על ידי גופים שונים באותם הימים. וכך, בהיערכות חסרת תקדים הביא יו"ר ארגון 'קדמונינו' מהנדס בעל שם ומקצועי בכדי להקים במקום את התשתיות להקמת המרפסת, הכוללת חפירה לצורך העמדת מוטות הברזל.

מיד לאחר מכן הגיעו הממסגרים שהושכרו ובניהולו של הרב בן ציון קופרשטוק ז"ל הם הקימו במקום את המרפסת על ידי פלטות ברזל רחבות שהוכנו מבעוד מועד. וכך הצליחו להקים את המרפסת שברבות הימים זכתה לשם "מרפסת הכהנים" דבר שמשמש כ- 14 שנים לתורה ולתפילה את המוני המתפללים 24 שעות ללא הפסקה.

תמונה נדירה של זקן הפוסקים בסיור במקום המרפסת עם יו"ר ארגון 'קדמונינו'

לצורך אישור זימן לאחר הקמת המרפסת יו"ר ארגון 'קדמונינו' את המהנדס בטיחות אשר הגיע למקום ואף אישר את המבנה שהוקם. לאחר מכן הוקמו במרפסת מספר שטיבלא'ך אשר עד היום משמשים כמקום לתורה ולתפילה במשך כל שעות היממה לאורך כל ימות השבוע כאשר חדרי התפילה הללו גורמים להפחתת העומס בהיכל הציון עצמו.

מיד לאחר הקמת המרפסת חל ל"ג בעומר, כוחות המשטרה הגיעו מספר ימים קודם לכן בכדי להיערך להילולא הגדולה ושמחו לראות שהוקם מרפסת במקום בכדי שישמש כנתיב מילוט בשעת הצורך חלילה, מפקדי המשטרה העירו כי צריך פתח מילוט נוסף, ואכן תקופה לאחר מכן הוקמה גרם המדרגות המובילות מהמרפסת לרחבת חסידות תולדות אהרן.

בסמוך לל"ג בעומר האחרון הזמינו חברי וועדת החמישה עוד מהנדס למקום אשר ביקש לתקן כמה מקומות, כאשר מיד לאחר מכן הכל תוקן. המהנדס אף כותב במכתבו כי לאחר התיקונים המרפסת הינה במצב יציב וחזק ואין כל סכנה על מבקרי המתחם ועל הציבור שעובר מסביב "והנני מאשר את שימוש במרפסת ללא הגבלת אנשים".

בחודשים האחרונים לאחר שתורם מסוים הביע את רצונו לחדש ולשפץ את כל השטיבלא'ך במרפסת הכהנים נכנס הרב ליכטנשטיין לגורמים המנהלים בכדי לקבל את האישורים הנצרכים. אלא, שהם אמרו כי אין לכך אישור מהנדס ועל כן הם לא מסכימים לעשות כל שיפוץ או שינוי במרפסת.

כעת, תקופה לאחר מכן הורו הרשויות להוציא צו הריסה למרפסת הכהנים אשר משמשת את רבבות העולים לציון ואשר נבנתה על ידי זקן הפוסקים וראב"ד ה'עדה החרדית' מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, חברי הבד"צ שליט"א ורבנים נוספים מכל העולם אשר תמכו ועודדו את היוזמה המבורכת.

גורמים המעורים בפרטים זועמים על גורם בהנהלה אשר רק בשל אסון מירון שהתרחש בליל ל"ג בעומר האחרון הוא מנסה להראות כביכול שהכל תקין ומאושר במתחם, ועל כן הוא תפס קרבן את כבשת הרש ודאג לפעול לצו הריסה למקום למרות שישנם את כל האישורים הנצרכים על ידי מהנדסי בטיחות.

הגורם בהנהלה הגיב לפרסום ואמר כי "לא היו דברים מעולם. אין ולו מילה אחת נכונה בעובדות. מעולם לא פעלתי ולא אפעל להוצאת צו הריסה למקום קדוש זה. יחד עם זאת, אני פועל מכח ועדת החמישה אשר החליטה פה אחד להזמין את המהנדס אינג׳ יוסי שולץ שייתן את חוו"ד על יציבות המרפסת והמשקלים והעומסים המותרים בה".

הגורם הוסיף, "כך פעלתי, הזמנתי את אינג׳ אלכס רוזן שתכנן בשעתו את מרפסת הכהנים עם אינג׳ יוסי שולץ לסיור במקום. לאחר מכן יצאה חוו״ד. אנו פועלים בהתאם לחוו״ד על מנת לשמור שח״ו לא יתרחש אסון נוסף בקבר הרשב״י. בנוסף, אנו פועלים למצוא פתרונות לחיזוק נוסף של המרפסת הקיימת בכל דרך אפשרית".

הצהרות מהנדסי הבטיחות המאשרים את תקינות המרפסת

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture