פגעי הטכנולוגיה: האדמורי"ם יוצאים למלחמה נגד המכשירים

גדולי האדמורי"ם החליטו להקשיח עמדות בכל הנוגע להחזקת מכשירים חכמים. הרבי מויז'ניץ ביקש את הסמארטפונים, הרבי מגור הורה שלא להוציאם ברבים, הרבי מבאיאן הורה להחליף ל"טאבלט" והרבי מקרלין תקף בחריפות • כל הפרטים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

גדולי האדמורי"ם והרבנים מתמודדים בתקופה האחרונה עם סוגיית המכשירים "המוכשרים". מדובר במכשירי סמארטפון וכיוצא בזה, אך כאלו שיש עליהם כשרות. בחסידויות רבות, בהם מותר להחזיק מכשיר שכזה לצרכי פרנסה בלבד מנפיקים כשרות משלהם העומדת תחת חברת "דלתא".

על פי הכללים, החברה בעצם מסננת את תכני המכשיר כך שבסופו של יום, החסיד שעובד לפרנסתו מחזיק מכשיר שיש בו רק מה שהוא זקוק לו לצרכי פרנסתו בלבד. אך נדמה שגם זה לא מספיק.

ל'חדשות JDN' נודע כי בתקופה האחרונה ובצל רפורמת התקשורת של השר יועז הנדל החליטו מספר אדמורי"ם ורבנים להקשיח עמדות בנושא המכשירים הללו ולהחמיר את התקנות בתוך קהילתם.

האדמו"ר הראשון שעשה זאת היה מרן האדמו"ר מויז'ניץ שליט"א אשר הורה בערב ימי החנוכה לכלל החסידים שמחזיקים מכשיר חכם להגישו למעונו עד לאחר ימי החנוכה. "בימים הנעלים הללו אין צורך במכשיר שכזה", הורה הרבי לחסידיו. ואכן, מאות החסידים הגישו את המכשירים החכמים למעונו של האדמו"ר עוד טרם נר ראשון של חנוכה.

לאחר שבוע ימים, בזאת חנוכה הורה הרבי לכלל החסידים כי הוא יחזיר את המכשירים שהובאו למעונו רק לאחר פיקוח נוסף של האנשים הממונים על כשרות המכשירים בצרות הקודש. מדובר במהלך דרמטי בחסידות שעד עתה פחות התעסקה בנושאים הללו.

כעת, גם בחסידות גור אשר התירו להשתמש במכשירים חכמים לצרכי פרנסה בלבד, תחת הכשרות של "דלתא" פרסמו במהלך הימים האחרונים מכתב חדש בו הם מורים בפקודת האדמו"ר שליט"א כי ראשית כל כדאי להחליף את המכשיר למכשיר "טאבלט" שהוא גדול יותר ואינו נראה כמכשיר חכם.

עוד הורו בחסידות כי יש להתנתק מקבוצות הווצאפ אשר אינם למטרות פרנסה. בהוראה שפורסמה לכלל חסידי גור שמחזיקים מכשיר חכם נאמר עוד כי יש להקפיד שלא להוציא את המכשיר ברבים.

ההוראה בחסידות גור
במהלך היממה האחרונה פורסמה מודעה שכזו גם בחסידות באיאן שם נאמר כי לאחר התייעצות עם הדיין הגאון רבי משה שאול קליין שליט"א הוחלט כי כלל החסידים שמחזיקים מכשיר חכם של "דלתא" יעברו למכשירי "טאבלט" גדולים יותר בכדי שלא ייראה כמו מכשיר חכם רגיל.

בהודעה שפורסמה לחסידים נכתב: "אל מע"כ כל הנשמעים להוראות כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א וסרים למשמעת 'לטהרנו', בהחזקת אך ורק מכשירים מאושרים על ידינו מחברת דלתא, לאחר בירור הצורך שבדבר ועם אישור מאת הגאון הרב יצחק שובקס שליט"א".

"בערב חנוכה התקיים כנס גדול לכל ראשי הקהילות דקהילות החסידים בארה"ק, בראשות הרה"ג הרב משה שאול קליין שליט"א מגדולי הפוסקים המפורסמים, הנושא מתוקף תפקידו את משא הדור על כל מורכבויותיו ותלאותיו".

"באסיפה זו פנה אל ועדות קהילות הקודש וזעק מנהמת ליבו: אנא, הוציאו את הסמארטפון גם הכשר והחסום ביותר (קרי דלתא) מתוך קהל היראים והשלמים בבל יראה ובל ימצא".

"בבכי ותחנונים דרש, שגם מי שאכן צריך לכך ביותר, יעשה כל מאמץ להחליף לפחות לטאבלט גדול, ובמילים אחרות שאינו נכנס לכיס שעקב גדלו
ההתמכרות אליו והמשיכה אליו, כמו"כ הנראות השלילית כאנשי הרחוב ה"י, פחותה בטאבלט מבסמארטפון, בבחינת רע במיעוטו".

עוד נכתב במודעה לחסידי באיאן כי, "עצם הדברים ברורים וידועים לכל בר דעת, אלא שכבוד הרה"ג הנ"ל בהכירו מקרוב את פגעי הדור, דורש במפגיע לקום ולעשות פעולות לשנות את המצב, בתקווה ואמונה שבכח השפעת כל אחד שי פסיק להשתמש בסמארטפון, בכוחו לגרור שרשרת של עוד ועוד אנשים שיתעוררו לכך, עד לביעורו מקרב מחננו בעז"ה כליל".

"כממונים על שמירת המחנה דקהילתנו, רואים אנו חובה להעביר את תוכן בקשה זו אל כל אחד ואחד ובטוחים אנו שהדברים יפלו על אוזן קשבת. דברים אלו הגיעו לעט"ר כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א וזירז ודחק בעדינו לפנות ולהביא הדברים לכל המחזיקים במכשירי דלתא ואף ביקש שיכניסו רשימה
מאלו שאכן קבלו על עצמם להחליף למרות הטורח שבדבר, למען זיכוי והצלת הדור, להזכירם לפניו לטובה ולברכה, לפרנסה בשפע והצלחה בכל העניינים ורב נחת מכל יו "ח, ובמיוחד הנחשונים שימהרו להודיע על כך, יטלו שכר כנגד כולם".

בהודעה נכתב עוד: "ואף הוסיף להזכיר שעל כל אחד לחזור ולבדוק את עסקיו אם אכן עדיין קיים הצורך שבגינו קיבל אישור להחזקת מכשיר והאם אינו יכול להסתדר ללא תקשורת זו, לא עם מכשיר קטן ולא עם גדול, באם אכן הצורך כבר חלף, יזרוק את המכשיר ואשריו וטוב לו".

המודעה בחסידות באיאן
יצוין כי זה לא נגמר בזה, גם כ"ק האדמו"ר מקרלין שליט"א תקף במהלך השבוע האחרון את התופעה בה חסידים מחזיקים מכישר חכם כשר לצרכי פרנסה, אך בסופו של יום הם משתמשים בו לתכנים שאינם ראויים. "רואים אנשים משלנו באוטובוס מסתכלים על סתם דברים בטלפון", זעק הרבי בפני אלפי חסידיו.

האדמו"ר מקרלין המשיך ואמר כי יש להקפיד על כך שמי שמחזיק מכישר חכם כשר בהכשר החסידות זה אך ורק לצרכי פרנסה ולא לשאר מרעין בישין. במהלך דבריו חוצבי הלהבות ביקש האדמו"ר שוב מחסידיו לבדוק האם הם באמת זקוקים למכשיר בשביל צרכי פרנסה, או סתם להנאה. הדברים של הרבי הפכו לשיחת היום בחסידות ורבים החליטו לוותר על המכשיר החכם.

יצוין כי מדובר בתחילתה של מהפכה דרמטית במגזר החרדי, וכבר בקרוב נהיה עדים לעוד ועוד אדמורי"ם ורבנים שיקשיחו עמדות בכל הנוגע להחזקת מכשירים חכמים גם לצרכי פרנסה. אחד מבכירי הרבנים העוסק בסוגייא אמר ל'חדשות JDN' כי "לאחרונה נהייתה תופעה שכל אברך שני מרשה לעצמו להחזיק מכשיר טרף, כי גם לשכן שלו יש. צריכים לעשות סוף לתופעה הזו. צריכים להחרים כל מכשיר שרק מזכיר במראה שלו מכשיר טרף".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
5 2 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אשרינו שזכינו שגדולי ישראל שומרים עלינו.
יש לציין כי גם בחצר הקודש גור – מהר"ש שליט"א, השמיע האדמו"ר דברים נחרצים בזאת חנוכה בענין השמירה מפגעי הטכנולוגיה והיזהרות מרוחות הסערה שמאיימות על דורנו.

אף אחד לא יצליח לחלן אותנו
לא יועז הנדל ולא איווט האיום
הם אומרים פן ואנו כן
לא יעזור להם שום דבר
גם אם יהפכו את העולם זממם לא יתבצע בס”ד אנו נימצא דרכים חלופיות
יהודים חיזקו ואימצו!
הבה נישמע בקול הגדולים ונשמור עצמינו מן השואה הרוחנית הזאת!

מה אתה דוחף את הגר"ש לפה ?
בכוונה לגרות? עוד פרובוקציה?
קודם כל אתם לא גור, ואתם הכי פתוחים בטכנולוגיה. צבוע.

לא נכון מה שהגיבו לך.
לא פתוחים ולא פרוצים לטכנולוגיה המושחתת והמשחיתה,
אלא חד הם.
יונקים ממנה, ניזונים ממנה, והיא דלק היסוד שלהם.

מדוע פרובוקציה?
מהר"ש שליט"א הוא אחד מגדולי המנהיגים היום בעולם החסידות.
יש לו יותר חסידים מהרבה אדמו"רים.
ומדוע לא להכניס בכתבה מעניינת לגבי החיזוק שישנו בעולם החסידות בעניני טכנולוגיה,
את דבריו בהדלקת נרות חנוכה כנגד הטכנולוגיה.
ואדרבה, ממקום שבאתם, גם אם זה היה נכון, אז אתם צריכים לשמוח שהוא מעורר על הענין
ו(לשיטתכם) אולי יעשו תשובה…

באמת הגיע הזמן שאכן יעשו תשובה
ולא על דבר אחד בלבד
הלוואי שיוכלו לתקן את המעוות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture