צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

נתניהו בבאבי יאר: "חובתנו להתייצב מול אידיאולוגיות רצחניות" • צפו

ראש הממשלה ונשיא אוקראינה השתתפו בטקס לזכר יהודי אוקראינה שנרצחו בבאבי יאר במלחמת העולם השנייה: "לאנושות, באבי יאר הוא תמרור אזהרה - ליהודים, באבי יאר הוא ציווי נצחי". זלנסקי: "קורא להתאחד ולהתנגד לאנטישמיות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


צילום: איתי בית און/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו יחד עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי השתתפו היום (שני) בטקס לזכר יהודי אוקראינה שנרצחו בבאבי יאר במלחמת העולם השנייה, באנדרטת הזיכרון במקום. באירוע השתתפו השר זאב אלקין, סגנית השר ציפי חוטובלי, הרב הראשי של קייב ואוקראינה הרב משה ראובן אסמן, הרב הראשי של קייב הרב יונתן מרקוביץ', יו"ר המרכז לזיכרון השואה בבאבי יאר נתן שרנסקי ובכירי הקהילה היהודית.

"קשה להאמין שהיער היפה הזה ראה את הזוועה שהתחוללה פה. היער שתק, אבל גם העולם ראה ושתק", אמר נתניהו בטקס. "באבי יאר הוא כאב אינסופי. בקבר הזה, קבר האחים פה מאחוריי, הוכחדו עשרות אלפים מיהודי אוקראינה ורבבות לא יהודים. כראש ממשלת ישראל, אני חולק כבוד לזכרם ובד בבד אני אומר בקול ברור, דווקא במקום הזה – חובתנו התמידית היא להתייצב מול אידיאולוגיות רצחניות, בעוצמה, כדי להבטיח שלא יהיה עוד באבי יאר".

"לאנושות, באבי יאר הוא תמרור אזהרה – ליהודים, באבי יאר הוא ציווי נצחי. תמיד נגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל צורר. השואה היא הנוראה בזוועות האנושות, השואה היא הגדולה בטרגדיות היהודיות, והיו לא מעט טרגדיות. אני רואה בעיני רוחי את אחינו ואחיותינו לפני 78 שנים על שפת גיא ההריגה", המשיך נתניהו, "יד המרצחים נשלחה אל המאכלת, וכדברי המשורר – השוחט שחט. שורות שורות נפלו אל בורות המוות, כנאמר בספר איכה: שָׁכְבוּ לָאָרֶץ חוּצוֹת נַעַר וְזָקֵן, בְּתוּלֹתַיי וּבַחוּרַיי נָפְלוּ בֶחָרֶב".

"הפשע הבלתי נסלח הזה לא התרחש על כוכב לכת אחר. הוא התרחש דקות ספורות מהמרכז הסואן של קייב. הטבח בבאבי יאר בידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם הכשיר את הדרך לרצח מיליון וחצי יהודי אוקראינה. הוא גם הקדים את תוכנית "הפתרון הסופי". במשך למעלה מאלף שנים חיו יהודים ולא יהודים בשכנות על אדמת אוקראינה. הם יצרו קהילות, יצרו יצירות רוחניות כבירות, יצרו תנועות תוססות, בראשן החסידות והציונות. אלף שנים, כל זה נגדע באבחת חרבם של הצורר הנאצי ושותפיו".

"לעולם לא נשכח את הסבל והייסורים שידע עמנו, ובמקביל נזכור את חסידי אומות העולם שסיכנו את חייהם להציל יהודים. הם לא רק סיכנו את חייהם, הם סיכנו את חיי משפחותיהם ולעתים גם שילמו את המחיר הנורא הזה. איננו שוכחים גם אותם אפילו לרגע. אני מודה לך הנשיא זלנסקי, ואני מודה גם לממשלת אוקראינה על פועלכם לשימור הזיכרון. אתם משקיעים מאמצים מתמשכים במלחמה באנטישמיות. אנחנו דיברנו עכשיו עם ידידי נתן שרנסקי, על האפשרות להקים פה אתר מורשת שיהיה סימן לאנושות כולה. סימן וגלעד", דברי נתניהו.

הנשיא זלנסקי, יהודי בעצמו קרא בטקס "להתאחד ולהתנגד לאנטישמיות כדי שמקרים כאלה לא ישובו לעולם". "היום אנחנו נזכרים בהיסטוריה העצובה של עמינו", אמר זלנסקי. "לפני 78 שנים, נאצים התחילו לרצוח אנשים בבאבי יאר. זה בלתי אפשר לתאר את האירועים האלה, אי אפשר להבין את זה. אי אפשר להבין איך אפשר לרצוח אנשים רק לפי הזהות שלהם. אני מדמיין את כמות האנשים שלא הבינו אז שהולכים להרוג אותם. רוב הנרצחים היו יהודים. אחרי שהנאצים סיימו עם היהודים, החלו לרצוח בני עמים אחרים. כמעט 200 אלף נרצחו, וזו לא רק סטטיסטיקה. אי אפשר לשכוח ולסלוח. העם האוקראיני לעולם לא ישכח את הפשעים נגד האנושות".

קודם לכן ביקר נתניהו באנדרטת החייל האלמוני שצופה על קייב והניח זר בצורת דגל ישראל. הוא התקבל שם על ידי מסדר כבוד של צבא אוקראינה ותזמורת צבאית שניגנה את התקווה וההמנון האוקראיני. לאחר מכן הניח זר פרחים ושיבולים על פסל הילדה באנדרטת "הולודומור" לזכר מליוני קורבנות הרעב והדיכוי הקומוניסטי, שנחשב לאסון הקשה ביותר בתולדות אוקראינה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביבי אומר, תמיד נגן על עצמנו בכוחות עצמנו, ועם ישראל אומר רק השם מגן עלינו☝️

ביבי השם יגן עלנו בכוחות הי.איפו כוחי ועוצם ידי

למה הוא עם כיפה על הראש?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture