תומר נויברג / Flash90     

היום: רה"מ ושר האנרגיה יטוסו ליוון לחתום על הסכם גז עם יוון וקפריסין

אחרי התחלת תהליך 'הנישוב' באסדת לווייתן: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנגריה יובל שטייניץ יטוסו היום ליוון בכדי לחתום על הסכם משולש בין ישראל יוון וקפריסין, ההסכם שיחתם נועד להכין את הקרקע לאפשרות של יצוא גז לאירופה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ צפויים לטוס היום (חמישי) ליוון בכדי לחתום על הסכם משולש, שיכלול גם את קפריסין ושנועד להכין את הקרקע לאפשרות של יצוא גז לאירופה.

הביקור מתקיים לאחר שבחודש דצמבר קיים נתניהו מספר שיחות טלפון עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס ועם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס. נתניהו סיכם בשיחות על פסגת מנהיגים טרילטרלית, שבמהלכה צפוי להיחתם הסכם צינור הגז East-Med מישראל דרך קפריסין ויוון לאירופה.

על פי התוכנית שמקדמות שלוש המדינות זה כמה שנים, ישראל וקפריסין ייצאו במשותף גז שנמצא במים הטריטוריאליים שלהן דרך יוון לאיטליה – ומשם אמור להגיע הגז לנקודות שונות באירופה. איטליה לא תשתתף בפסגה היום, אך צפויה לחתום על ההסכם בהמשך. עם זאת, ההסכם לא קובע ששלוש המדינות יכרו גז וימכרו אותו, אלא רק כולל מסגרת הסכמית שתאפשר לחברות פרטיות לעשות זאת בעתיד.

ישראל, קפריסין ויוון מהדקות בשנים האחרונות את הקשרים ביניהן. הפסגה שתיערך היום באתונה היא השביעית שמקיימים ראשי שלוש המדינות. הידוק הקשרים, וכן הפסגה הנוכחית, נעשים על רקע ההתפשטות המתמשכת של טורקיה באגן המזרחי של הים התיכון.

ההודעה הישראלית באה בהמשך להודעה הרשמית של ממשלת יוון, שהודיעה בחודש שעבר כי ממשלת יוון תחתום ב־2 בינואר עם ישראל וקפריסין על הסכם להנחת צינור שיזרים גז ממזרח הים התיכון לאירופה. על ההסכם יחתמו ראש ממשלת יוון מיצוטאקיס, ראש ממשלת ישראל נתניהו וראש ממשלת קפריסין אנסטסיאדס. החתימה תהווה גם צעד סמלי אך משמעותי, שנועד לחזק את יוון וקפריסין מול טורקיה. אתמול הדגיש נתניהו, במסר ששיגר למנהיגי יוון וקפריסין, כי "הסכם הגז בין טורקיה ללוב אינו חוקי, ולפיכך יש להגיב ולחתום על הסכם צינור הגז עם יוון וקפריסין".

כזכור, הליך "הנישוב" באסדת לווייתן החלה שלשום (שלישי) במסגרת פעילות ההרצה של אסדת הגז לווייתן מול חוף דור. אף שבמשרד להגנת הסביבה ובמשרד הבריאות אישרו כי ייפלטו כמויות גדולות של חומרים מזיקים בהם בנזן – אך טענו כי לא קיים סיכון עבור תושבי חוף הכרמל, יש שבחרו להתפנות מבתיהם.

מנובל אנרג'י נמסר כי "מודל פיזור המזהמים, שנבנה בהתאם לדרישות המשרד ובאישורו, והורץ באופן ייעודי לתקופת ההרצה, מעיד באופן חד-משמעי כי תוספת הפליטה על החוף כתוצאה מתהליך הרצת האסדה (ביחס למצב ההתחלתי שלפני הפעלתה) צפויה להיות מזערית, בריכוז שלכל היותר יגיע ל 0.135 מיקרוגרם לקוב. ריכוז נמוך משמעותית מערך הסביבה והיעד היממתי לבנזן הקבוע בתקנות אוויר נקי שעומד על 3.9 מיקרוגרם לקוב. כלומר הרבה פחות מהתקן".

בשלב המכונה "נישוב" יפתחו בנובל אנרג'י את שתי הבארות הראשונות, מתוך ארבע בארות המאגר, ויזרימו מהן לראשונה גז טבעי לאסדת הטיפול. פעולת צפויה להימשך עד 8 שעות. הגז הטבעי ידחוס בהדרגה חנקן שהיה בצנרת, ובהמשך חנקן מעורב בגז ינושב באמצעות מתקן ייעודי שבקצה זרוע האסדה למשך כ- 8 שעות. התהליך יבוצע פעמיים בהפרש של 3-4 ימים. בפעם הראשונה בשתי בארות וצינור אחד ולאחר מספר ימים בשתי הבארות הנותרות ובצינור השני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture