ויקיפדיה

הישג ישראלי: פרופסור מהאוניברסיטה העברית זכה ב"נובל של המתמטיקה"

היום הוכרז כי הפרס 'אבל' (ABEL), הנובל של תחום המתמטיקה, מוענק לפרופ' פורסטנברג מאוניברסיטת ייל על היותו חלוץ בשימוש בשיטות מהסתברות עד לדינמיקה בתורת הקבוצות, תורת המספרים וקומבינטוריקה, מדובר בחוקר הישראלי הראשון שזכה בפרס הנחשק

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פרס אבל (ABEL), הנובל של תחום המתמטיקה, יוענק השנה לפרופ' הלל פורסטנברג מהאוניברסיטה העברית – כך פורסם היום (רביעי) על ידי הוועדה הבוחרת את הזוכים. מדובר בפעם הראשונה שחוקר ישראלי זוכה בפרס היוקרתי, מאז שהוענק לראשונה, בשנת 2003. הפרס על סך כ-830 אלף דולרים, יוענק לפרופ' פורסטנברג, במשותף עם פרופ' גרגורי מרגוליס מאוניברסיטת ייל, על היותם חלוצים בשימוש בשיטות מהסתברות עד לדינמיקה בתורת הקבוצות, תורת המספרים וקומבינטוריקה.

"העבודות של פורסטנברג ומרגוליס הוכיחו את יעילות חציית הגבולות בין דיסציפלינות נפרדות במתמטיקה והפילו את החומה המסורתית בין מתמטיקה טהורה ומתמטיקה יישומית", כתב ראש ועדת פרסי אבל, האנס מונתה קוסמו, בנימוקיו. "פורסטנברג ומרגוליס הדהימו את עולם המתמטיקה בעזרת השימוש הגאוני שהם עשו בשיטות של הסתברות והילוכים מקריים כדי לפתור בעיות קשות בתחומים שונים במתמטיקה. הדבר פתח מגוון עשיר של תוצאות חדשות, בהן קיומם של סדרות חשבוניות ארוכות של מספרים ראשוניים, הבנת מבנה השריגים בחבורות לי והבנייה של גרפים מרחיבים עם יישומים בטכנולוגיה של התקשורת ומדעי המחשב".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח עם פרופ' הלל פורסטנברג, החוקר הישראלי הראשון שזכה בפרס 'אבל' (ABEL), הנובל של תחום המתמטיקה. "פרופסור יקר, אתה גאוות כולנו," פתח הנשיא את השיחה ואמר כי הוא מברך אותו בשם כל האזרחים במדינת ישראל על הישג חסר תקדים. ״זהו הנובל של הנובלים, וכל זאת במיוחד בימים קשים שכל בשורה כזו מרגשת ומזכירה לכולנו שחיים בנינו חוקרים מופלאים."

פרופ' פורסטנברג הודה לנשיא על השיחה ואמר כי הוא נרגש מאוד. "זהו כבוד מאוד גדול, כבוד של פעם בחיים, ובכל זאת הייתי רוצה להוסיף שקיבלתי כמה פרסים, אבל מכל אלו שקיבלתי – דווקא פרס ישראל הוא המשמעותי ביותר בשבילי, מפני שהפרס הזה העניק משמעות לעליה שלי. אני עליתי ארצה לפני כחמישים שנה ומהפרס הבנתי שהיה לי משהו לתרום למדינה, וזה מאוד מרגש אותי בכל עת שאני חושב על זה".

שר החינוך רפי פרץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הישג עצום למדינת ישראל. פרס ABEL, הנובל של תחום המתמטיקה,יוענק השנה לפרופ' הלל פורסטנברג מהאונ׳ העברית. לראשונה הפרס מוענק לחוקר ישראלי ומדובר בהישג עצום למדע הישראלי, לאוניברסיטה העברית ולמדינה. מברך את פרופ׳ פורסטנברג על הגאווה האדירה שהוא מביא למדינת ישראל בימים אלו".

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס בירך את פרופ׳ פורסטנברג על הזכייה בפרס ABEL: "פרופ' פרוסטנברג הוא גאון מתמטי פורץ דרך, זוכה פרס ישראל, שגם העמיד שורה ארוכה של ממשיכי דרך, תלמידיו באוניברסיטה העברית לאורך השנים. עוצמתה האקדמית, המדעית והטכנולוגית של ישראל נבנתה ונבנית גם היום בזכות מוחות מבריקים בקנה מידה בינלאומי. זכייתו של פרופ' פרוסטנברג בפרס ABEL היוקרתי היא גאווה ישראלית. בספטמבר הקרוב יציין פרופ' פרוסטנברג את יום הולדתו ה-85 וכולנו מאחלים לו בריאות טובה ועוד שנים רבות של מחקר, גילויים פורצי דרך והוקרה בינלאומית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תסתכלו היטב בצילום של פר' פיסטנברג.
רובי טעה כשאמר : " "פרופסור יקר, אתה גאוות כולנו"
הזוכה הוא גאווה רק לעם שבחר בטרור !

נראה יהודי שומר תורה ומצוות. תלמיד של ישיבה אונ' בעבר

לדני גרנות למה אתה טוען כך?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture