Miriam Alster/FLASH90

האם סוף סוף ישראל יוצאת מהמשבר העמוק? לא בטוח / יוסף טיקוצ'ינסקי

שני בנימינים ובג"ץ אחד: כשהמשבר הפוליטי מסובך כל כך, הפתרון היה חייב להיות מסובך עוד יותר • עוד נכונה להם דרך מלאת מהמורות של פירוק חוק יסוד הממשלה ובנייתו מחדש, המסע עלול להסתיים באכזבה גדולה בבג"ץ • ויש מי שמשוכנעים שזו התכנית של נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אז האם הבלתי יאומן אכן קרה? האם יש ממשלה בישראל?

לכאורה, השבוע באמת קרה הבלתי יאומן ונראה שאכן עומדת לקום ממשלה בישראל, סוף סוף אחרי שנה וחצי של כאוס פוליטי. מצד שני, המהלך כולו נמצא עדיין בגבולות הבלתי יאומן, כך שעד שלא נראה את הממשלה הזאת קמה וניצבת על רגליה, לא נוכל להרגיש שאכן הגיעה המערכת הפוליטית אל חוף מבטחים.

המעמד הצנוע שנערך בחצר המעון בבלפור נכנס ללא ספק לספרי ההיסטוריה. לא הרבה האמינו שהמהלך הזה אכן ייצא לפועל. גם גדולי תומכיו של נתניהו הביעו ספקנות בשבועות האחרונים ואמרו שעד שהם לא רואים הסכם חתום על השולחן, מבחינתם עדיין לא הוסר איום הבחירות הרביעיות.

המעמד הצנוע שנערך בחצר המעון בבלפור

האבסורד הוא, שגם עכשיו כשכבר נחתם ההסכם הקואליציוני, יש רבים מאוד במחנה מעריצי נתניהו אשר בטוחים ברמת הסתברות גבוהה, שגנץ לא ייכנס בעוד שנה וחצי לכסא ראש הממשלה. למה? איך? לא יודעים, אבל הם בטוחים שהמהלך של נתניהו להיכנס לרוטציה קם ונולד אך ורק כדי להתקדם הלאה מהפלונטר הנוכחי ובסופו של דבר תימצא הדרך להתחמק מהרוטציה ולחשב מסלול מחדש.

אבל כך או כך, הממשלה החדשה עדיין לא יוצאת לדרך ויש עוד תהליך ארוך שיש לעשות עד שהממשלה תוכל בפועל לצאת לדרך, עד שיוכלו השרים להצהיר אמונים ולהיכנס לתפקידיהם. מסתבר שהמצב הפוליטי בישראל היה כל כך הזוי, חסר תקדים ויוצא דופן, עד שהפתרון שנמצא לו היה חייב להיות גם הוא הזוי, חסר תקדים ויוצא דופן. הממשלה עליה הסכימו נתניהו וגנץ, דורשת שינוי מרחיק לכת במבנה מערכת הפוליטיקה הישראלית ולכן עוד נכונו לה קשיים רבים בדרך להקמתה.

שני מלכים בשני כתרים

כדי לעגן בחוק את המוטציה החדשה שיצרו נתניהו וגנץ, יש לקחת את חוק יסוד הממשלה, להעלות אותו על שולחן הניתוחים ולסדר מחדש את רוב אבריו הפנימיים. כי לא מדובר כאן על עוד ממשלת אחדות אלא על הגדרה מחדש של המושג ממשלה.

ראשית, המספר הבלתי נתפס של לא פחות משלושים ושניים שרים בשלב ראשון כשהממשלה תתפקד עדיין כממשלת חירום, דורש שינוי בחוק היסוד. שנית, המושג סגן ראש ממשלה עומד להתבטל ובמקומו ייקבע מושג חדש ששמו "ראש ממשלה חלופי". גם זה דורש עקירת כמה סעיפים חשובים בחוק היסוד מן השורש ונטיעת שתילים אחרים במקומם.

כשהממשלה הזאת תצהיר אמונים, אם אכן נגיע לשלב הזה, בפעם הראשונה בהיסטוריה נהיה עדים להשבעה משותפת של שני ראשי ממשלה. ראש הממשלה המקורי וזה הרזרבי. וההגדרה אירונית אף יותר: כל אחד מהם יוגדר כבר מאותו רגע כראש ממשלה של ממש וכראש ממשלה חלופי בו זמנית. שני מלכים המשמשים יחד באותם שני כתרים. על תרחיש מקורי וקומי כזה לא חשבו המחוקקים הישראלים מעולם ולכן גם לא ניתן למצוא לכך רמז בספר החוקים. מה עושים? מה הבעיה, כותבים חדש.

וזה ממשיך: בעבר הרחוק, זכה שר החוץ הישראלי למעון רשמי בירושלים על חשבון המדינה. עכשיו עומד התקדים הזה להישלף מהבוידעם ועליו יורכב תקדים חדש. אם כבר יש שני ראשי ממשלה, אז שיהיו כבר שני מעונות. וכך תזכה משפחת גנץ למקום מגורים ראוי בירושלים, עם כל ההוצאות הנלוות, סידורי האבטחה וכל הכרוך בכך. בכך מכין לו גם נתניהו את האופציה שאם מסיבה כלשהי אכן תתממש הרוטציה, הוא לא יצטרך חלילה לשוב לבית הפרטי בקיסריה.

המספר הבלתי נתפס של לא פחות משלושים ושניים שרים. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אחרי שתסתיים חצי שנת ממשלת החירום, תתחיל להתגבש ממשלת האחדות הקבועה ובמסגרת זו יצטרפו עוד ארבעה שרים כדי להשלים את הפאזל לממשלה הרחבה ביותר שהיתה כאן אי פעם עם 36 שרים, מספר בלתי מבוטל של סגני שרים ולכל אחד מהם משרד ממשלתי עם תקציב וג'ובים. לשבחם ייאמר, שלמרות העלויות המטורפות של כל המערך הזה, מערכת בחירות כנראה עולה קצת יותר מכל זה.

לאורך כל 17 החודשים של המשבר הפוליטי הארוך והעמוק ביותר שהיה בתולדותיה של ישראל, אחרי שלוש מערכות בחירות שהסתיימו בתיקו, הבינו כולם כי הפתרון יבוא רק אם מישהו יפר הבטחת בחירות, יעשה פניית פרסה או יבגוד בחבריו, בבוחריו ובשותפיו. ככל שהמשבר הפוליטי הלך והעמיק, גברה גם ההבנה שהעם יסלח למי שיפר את מילתו ובלבד שיימצא פתרון.

הדברים הפכו נכונים שבעתיים כשהחלה המגיפה ואז המצב הפוליטי כבר לא עניין אף אחד. העם דרש הנהגה מסודרת שתטפל במצב ולכן רעיון הבגידה הפך ללגיטימי לחלוטין. ואכן, כפי הנראה כעת זה מה שקרה. גנץ הפר את מילתו שלא לשבת עם נתניהו, עמיר פרץ הפר את גימיק הסרת השפם שלו שנעשתה להמחשה לכך שהוא מבטיח בשפה ברורה לא לשבת עם נתניהו, והסקרים שנערכו השבוע הוכיחו שהעם סבור שגנץ אכן עשה צעד ראוי לשבח כשוויתר על השותפים שלו, על החברים ועל הבטחות הבחירות ובלבד שתקום ממשלה בישראל.

ביקוש ענק והיצע דל

וכך קיבלנו השבוע הסכם קואליציוני ובו לא פחות מ-14 עמודים של טקסט ספק גאוני ספק משעשע ואולי שתי ההגדרות נכונות. כמעט כל סעיף בו הוא המצאה חדשה, תורה פוליטית חדשה ורעיון חדש שנועד לגשר על הפערים, על חילוקי הדעות ובעיקר על האיבה וחוסר האמון המוחלט השוררים בין המפלגות.

את עומק חוסר האמון אפשר להרגיש כמעט בכל סעיף מארבעים ואחת הסעיפים של ההסכם הקואליציוני, המורכב מביטחונות שנותנים הצדדים זה לזה כדי להבטיח שההתחייבויות אכן יקוימו. כך למשל סעיף 8 בהסכם קובע, כי אם נתניהו מפרק את הממשלה לפני תום 18 חודשי כהונתו, גנץ יהיה ראש ממשלת המעבר בתקופת הבחירות כדי שהוא יהיה ראש ממשלה בפועל עד שתקום ממשלה חדשה, וכן להיפך: אם גנץ מפרק את הממשלה בזמן כהונתו, נתניהו חוזר לתפקיד ראש ממשלת המעבר.

ויש עוד מכל הטוב הזה: קחו למשל את ההסכמות סביב הוועדה למינוי שופטים. הסעיף הזה עמד במרכזה של המחלוקת הקשה ביותר בין הצדדים בגלל המשמעויות הרבות שיש לו גם על עמדת הימין כלי מערכת המשפט בכלל ועל ההליך המשפטי נגד נתניהו בפרט. בפעם הראשונה הוחלט לנטרל משם את נציג האופוזיציה כדי להבטיח איזון ולמנוע משר המשפטים ניסנקורן לעשות שם כרצונו. מדובר בסיכום הוגן אבל האם זה חוקי? מה זה משנה, עוד מעט זה בוודאי יהיה חוקי. בנוסף, הנוהל הוותיק קובע שראשות ועדות הכלכלה וביקורת המדינה ניתנות למועמדי אופוזיציה. אבל הפעם גם את זה הם לא מקבלים, כל תפקיד נשמר לקואליציה, יש בה יותר מידי אנשים הממתינים לג'ובים.

כל זה, דורש שינוי חקיקה מעמיק ויסודי. באופן טכני, יש רוב בכנסת שיאשר את כל זה, נתניהו וגנץ רקחו כאן הסכם שמעניק להם את השליטה המלאה בסדר היום ואת היכולת לעשות ככל העולה על רוחם, רוב מוצק עומד מאחוריהם ומאשר להם בהצבעה נדיבה כל מהלך שבעולם. אבל ההליך עצמו עומד להיות קשה. האופוזיציה שנותרה ללא כלים, ללא שיניים וללא יכולת להתמודד מול הקואליציה תעשה הכל כדי לנצל את המעט שהיא יכולה לעשות ולתקוע מקלות בגלגלי החקיקה. אנו נהיה עדים להתנגדויות רבות ובלתי נגמרות ולפיליבסטר ארוך בו תנקוט האופוזיציה כדי להקשות על הקמת הממשלה.

אחרי כל זה, תתחיל מלחמת חלוקת הג'ובים. בליכוד שוררת כבר עכשיו אווירה קשה, זאת בשל ביקוש ענק למשרות מול היצע דל שנשאר אחרי חלוקת השלל, ומהצד עדיין עומדת מפלגת ימינה על ארבעת ראשיה הדורשים תפקיד בכיר לכל אחד מהם. לכן מעדיף נתניהו לדחות את כאב הראש הזה לישורת האחרונה אחרי שהבטיח קודם כל את תמיכת כולם בהליך החקיקה.

גם ההסכם הקואליציוני עצמו יגיע לשולחן בג"ץ. צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

אבל לא רק זה מה שעומד בדרכם של נתניהו וגנץ אל השלטון. מכשול נוסף ומהותי הרבה יותר ממתין להם על אם הדרך ומאיים לסכל את המהלך כולו. ולמכשול הזה קוראים כמובן בג"ץ. זה כבר איום מהותי ולא רק מכשול מעצבן שאפשר לחשוק שפתיים ולעבור אותו. זה כבר עלול להיות עקב האכילס של הממשלה המתרקמת.

בפני שופטי בג"ץ עומדות כבר עכשיו עתירות הממתינות להכרעה, ולפיהן יש למנוע מנתניהו להרכיב ממשלה בגלל כתבי האישום שהוגשו נגדו ובגלל משפטו האמור להתחיל בקרוב ממש. בעבר דחו שופטי בג"ץ את העתירה וטענו כי היא לא מעשית ולכן לא תידון, אולם כעת כשהיא הופכת למעשית תצטרך להתקבל הכרעה.

בנוסף לעתירות הללו, גם ההסכם הקואליציוני עצמו יגיע לשולחן בג"ץ. מפלגות השמאל וארגוני השמאל יעשו הכל כדי למנוע מנתניהו וגנץ להקים ממשלה והם ישתמשו בטיעון של ממשלה שמנה, בזבזנית וראוותנית שנועדה רק לסדר משרות ומשכורות לכמה שיותר חברים בה בזמן שישראל מתמודדת עם משבר כלכלי קשה בעקבות הקורונה. בעתירות הללו ידרשו ארגוני השמאל מבג"ץ למנוע את השינויים המהותיים כל כך בחוק יסוד הממשלה וכאן כבר יש סיכוי טוב שהשופטים אכן יתערבו.

כאמור, הפתרון שרקחו נתניהו וגנץ הוא הזוי וחסר תקדים משום שהוא נועד לפתור משבר הזוי וחסר תקדים. אולם שופטי בג"ץ עשויים להכריע כי למרות הכל מדובר בחריגה לא חוקית ולא פרופורציונלית מחוק היסוד ויש לשים גבולות גם להתנהלות הזאת.

כשזאת הסיטואציה ואלו השיקולים, מכאן כבר קשה לדעת לאן הדברים יתגלגלו. אין לדעת מה ייראה לשופטי בג"ץ תקין ובגבולות ההיגיון ומה לא. גם אם נצא מנקודת הנחה שבג"ץ לא ימנע מנתניהו להרכיב ממשלה, עדיין יש לשופטים את היכולת לעקור סעיפים רבים ומשמעותיים בהסכם הקואליציוני עד שיגרמו להסכם כולו לקרוס.

ככל שהשופטים יחליטו להיות עדינים עם ההסכם ולהוציא ממנו רק סעיפים שוליים, הוא ימשיך להתקיים והממשלה אכן תקום. אבל ככל שהשופטים יעמיקו את התערבותם בסעיפים הרבים, כך הם מגדילים את הסיכוי ששני הצדדים יאבדו עניין בהסכם והוא יהפוך לנייר חסר משמעות.

אל תכו בסלע

בקרב בכירים בשתי המפלגות כבר נשמעים קולות של חשש אמיתי מפני ההתערבות של בג"ץ בבשורת הממשלה החדשה. לא קשה לנחש עד כמה השופטים יאהבו את ההסכם ועד כמה הם יחליטו להימנע מלהתערב בו, במיוחד לנוכח העובדה שהוא כולל גם סעיפים שנועדו לסייע לליכוד לשלוט במערכת המשפט באמצעות הוועדה לבחירת שופטים.

מצד שני, יש גבול עד כמה השופטים ירשו לעצמם להתערב באופן מסיבי כל כך. גם הם לא רוצים להיות אלה שמסכלים את הסיכוי האחרון שיש בנמצא כדי לפתור את המשבר הפוליטי העמוק והקשה, גם הם לא רוצים להיות אלה שגוררים את ישראל לטרפת בחירות בעיצומה של קורונה.

יתרה מכך. אפשר גם להאמין לתרחיש לפיו נתניהו לקח בחשבון מראש את האופציה שבג"ץ יפסול את ההסכם והוא חותר דווקא לשם. הרי איש לא האמין שנתניהו עצמו יחתום על הסכם המסמן תאריך ברור לסיום לקריירה הפוליטית שלו, זה נוגד את הד.נ.א. שלו מכאן גם ההערכות הגוברות לכך שהוא ימצא לבסוף את הדרך לסכל את הרוטציה ולפרק הכל. אז אם נתניהו בכל זאת גיבש את המתווה ויצא איתו לדרך, יכול להיות שהוא ממש בונה על זה שבג"ץ יפסול את זה.

כך יוכל נתניהו לצאת לבחירות עם קמפיין מסיבי נגד בג"ץ המבהיר לכל מי שאולי לא שם לב, שנתניהו עשה הכל למען הקמת ממשלה אבל בג"ץ הוא זה שסיכל זאת ולכן יש להעניק לימין כח כדי להחליש את כוחה של מערכת המשפט ולהחזיר אותה לגודלה הטבעי מול הרשות המחוקקת. קמפיין כזה המצטרף גם לאהדה היחסית שצבר נתניהו בגלל הטיפול במשבר הקורונה ולעובדה שכחול לבן כבר לא קיימת, יכול להביא לכך שבבחירות הרביעיות יצליח נתניהו לנצח בנוק אאוט ולהקים ממשלת ימין רחבה, בלי להזדקק לשום רוטציה ולשום ויתורים כואבים לאויביו.

מדובר אמנם בהערכה מרחיקת לכת אבל הרעיון בבסיסו הוא הגיוני ולכן התרחיש הזה נמצא כבר היום מול עיני שופטי בג"ץ, אשר מסוגלים בגללו להיזהר, לא לסכל את ההסכם הקואליציוני ולהשאיר לנתניהו להתבשל איתו בעצמו.

וכל נתניהו לצאת לבחירות עם קמפיין מסיבי נגד בג"ץ. צילום: Marc Israel Sellem/POOL

אמנם מירב הסיכויים הם שהממשלה החדשה אכן תצלח את המהמורות ותגיע לקו הזינוק, לרגע הצהרת האמונים והיא תוכל לצאת לדרכה, אבל יש גם סיכויים – לא גבוהים אבל גם לא מבוטלים – שיקרה ההיפך.

ואם חלילה יקרה אכן ההיפך, יהיה זה עוד גל עכור המצטרף לקודמיו מהשנה האחרונה, גל של אופוריה השוטפת את כולנו בהתרגשות אבל רגע אחד לאחר מכן הוא מרסק אותנו בחזרה לסלעי המציאות. כך הרי אירע עם הכרזת הסיפוח שהתמוססה, עם הניצחון במוצאי הבחירות שהתברר עוד באותו לילה כלא אמיתי ולא שימושי, ועוד דוגמאות.

אם חלילה זה יקרה, זה יהיה כואב מאוד. אסור לנו לשכוח שהממשלה העומדת לקום היא הטובה ביותר ליהודים, היא משאירה בחוץ את לפיד וממקמת אותו בתפקיד יו"ר אופוזיציה הרחק ממוקדי קבלת ההחלטות, ממשלה כזאת משליכה את ליברמן למקומו הטבעי בשולי השוליים של הפוליטיקה והופכת אותו ללא רלוונטי בעליל, ממשלה כזאת כבר התחייבה בהסכם הקואליציוני לשמור על כל הקדוש והיקר לנו ולשמור על צביונה היהודי של ישראל, ממשלה כזאת מונעת ממפלגות כחול לבן והעבודה לשתף פעולה עם תומכי הטרור בכנסת, זה טוב מידי מכדי להיות מציאותי…

ומעל לכל, ממשלה כזאת היא האופציה היחידה בנקודת הזמן הזאת המסוגלת להציל את ישראל מטירוף הבחירות הרביעיות, היא האופציה היחידה לשים קץ סוף סוף למשבר. כך שמכל כיוון שלא נביט מדובר כאן בחסד גדול משמים לעם היושב בציון.

לכן התקווה היא שבג"ץ לא ינענע חזק כל כך את החבל עד שייקרע, שהשופטים לא יכו בסלע עד שיהפוך שיתפורר. ומצד שני, דווקא בגלל זה כדאי שנזכור את הסיכונים ונזכור את האפשרות שלמרות הכל, ממשלה כזאת עלולה בסופו של דבר לא לקום.

לא כדאי להיסחף לאופוריה ולאופטימיות עכשיו, כדי לא להתאכזב ולהתרסק אחר כך. כדאי לדאוג קצת עכשיו מפסיקת בג"ץ, כדי שנופתע לטובה כשהממשלה המדוברת אכן תקום, תקרום עור וגידים ותנסה בע"ה להחזיר את ישראל למסלול שפוי יותר ורגוע יותר.

הטור מתפרסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא בטוח ,או בטוח שלא,זה תלוי בבג"צ השמאלני וכל הטיפשים שמיתלווים אליו,שחושבים וחולמים עדיין על שילטון

זה משהו איך שמים לב שכותב השורות מצפה הרבה יותר מהאנשים שהוא קורא להם מעריצי נתניהו שלא תקום כסו ממשלה או לא תיהיה רוטציה

ביבי לא יתן לגנץ את הרוטציה ויגמר הסיפור

למה כותב השורות הזה תמיד פסימי?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture