נגד בקשת ארה"ב: 13 מ-15 חברות מועצת הביטחון מתנגדות לסנקציות על איראן

במכתבים ששלחו המדינות, בהן בריטניה, צרפת וגרמניה, נטען כי בקשת ארה"ב להשבת הסנקציות על בסיס המנגנון שנקבע בהסכם הגרעין אינה תקפה מאחר שוושינגטון איבדה את הזכות לעשות זאת כשפרשה חד-צדדית מההסכם ב-2018. ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית יבקר באיראן מחרתיים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

13 מתוך 15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הביעו אתמול (שישי) את התנגדותן לדרישתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות על איראן. במכתבים ששלחו טענו כי בקשת ארה"ב מהאו"ם בנושא, שמבוססת על המנגנון שנקבע בהסכם הגרעין, חסרת תוקף, וזאת מכיוון שהאמריקנים פרשו מההסכם לפני שנתיים.

המדינות כוללות את בעלות בריתה הוותיקות של ארצות הברית – בריטניה וצרפת, שלהן זכות וטו במועצה, וכן גרמניה, החברה יחד עמן בהסכם הגרעין, ובלגיה. גם סין ורוסיה, שנמצאות בהסכם הגרעין ושגם להן זכות וטו, התנגדו למהלך, כמו גם ניז'ר, סנט וינסנט והגרנדינים, דרום אפריקה, אינדונזיה, אסטוניה ותוניסיה. רפובליקה הדומיניקנית טרם הגיבה באופן רשמי בנושא.

בתוך כך, מנהל הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, יבוא לטהראן מחרתיים לביקור ראשון במדינה מאז שמונה לתפקידו בסוף השנה שעברה. בהודעה שפרסם מטה הסוכנות בוינה צויין כי גרוסי ינסה לשכנע את המשטר האיראני להתיר לפקחי הסוכנות לבקר באתרים ששימשו על פי החשד לאיחסון חומר רדיו אקטיבי וציוד שאיראן לא דיווחה עליהם.

כזכור, ארצות הברית החלה ביום חמישי רשמית בהליך החזרת הסנקציות הבינלאומיות על איראן, במסגרת מנגנון ה"סנאפבק". מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו נפגש בניו יורק עם שגריר אינדונזיה לאו"ם, שמשמש כנשיא תורן של מועצת הביטחון, והגיש לו מכתב ובו בקשה רשמית להפעיל את המנגנון להטלה מחדש באופן אוטומטי של הסנקציות הבינלאומיות על איראן.

במכתב כתב פומפאו שארה"ב מודיעה שאיראן מפרה את תנאי הסכם הגרעין. כתוצאה מכך, כתב מזכיר המדינה, ארה"ב פתחה בתהליך של החזרת הסנקציות של האו"ם נגד טהרן. הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית של האו"ם דיווחה שטהרן הפרה חלק מההתחייבויות שמופיעות בהסכם. טהרן אומרת שההפרות היו בתגובה לפרישה של ארה"ב מההסכם ולהחזרת הסנקציות החד-צדדיות של ארה"ב.

פומפאו ציין שהמעצמות האירופיות שעדיין חברות בהסכם (גרמניה, צרפת ובריטניה) ניסו לגרום לאיראן לעמוד בתנאי ההסכם אך לא הצליחו. לדבריו, "למרות מאמצים נרחבים ודיפלומטיה מקיפה מצד החברות האלה" איראן ממשיכה בדרכה. "כתוצאה מכך לארה"ב אין ברירה אלא להודיע למועצה שאיראן מפרה בצורה משמעותית את ההתחייבויות בהסכם הגרעין", כתב פומפאו.

ארצות הברית עצמה אמנם פרשה לפני שנתיים מהסכם הגרעין, שנחתם בימי ממשל אובמה. לעומת זאת, מעצמות אחרות – כמו בריטניה וצרפת – לא נסוגו מההסכם, והערב הן דוחות את גישת האמריקנים וטוענות: "נמשיך להיות חלק מההסכם". גם הרוסים הביעו התנגדות להחזרת הסנקציות על טהרן. צרפת, בריטניה וגרמניה מתנגדות להטלת הסנקציות על איראן, כך הודיעו בהצהרה משותפת.

בתגובה לבקשת ארצות הברית, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שיגר מכתב לנשיא התורן של מועצת הביטחון והדגיש כי לוושינגטון אין זכות לדרוש את הפעלת מנגנון ה-"סנאפבק". "למהלך האמריקני יהיו השלכות מסוכנות", כתב זריף. "על הקהילה הבינלאומית לבלום את הצעד הלא חוקי הזה". שגריר רוסיה באו"ם תקף את המהלך האמריקני, כינה אותו "בלתי קיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture