Ron Przysucha/ Public Domain

מול כמעט כל העולם: ארה"ב הכריזה כי הסנקציות של האו"ם על איראן יחודשו

מזכיר האמריקני הודיע כי הגבלות שהושהו אחרי חתימת הסכם הגרעין חזרו לתוקף וכי מדינות שיפרו אותן "יישאו בהשלכות". צרפת, בריטניה וגרמניה הבהירו שההחלטה לא תקפה משפטית. גם רוסיה וסין תקפו. מזכ"ל האו"ם: "לא נאכוף את הסנקציות עד שיתברר המצב המשפטי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חודש לאחר שארה"ב הפעילה את מנגנון ההחזרה המהיר של כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, הודיע מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, כי המהלך נכנס לתוקף וכל הסנקציות הוטלו מחדש. עם זאת, מדובר במהלך שגם בעלות בריתה וגם יריבותיה של ארה"ב מתנגדות לו וצפויות להתעלם ממנו.

"היום ארצות הברית מברכת על חזרתן של כמעט כל הסנקציות של האו"ם, שננקטו בעבר נגד איראן", אמר פומפאו. הוא הוסיף כי "ארצות הברית מצפה מכל חברה באו"ם להצטרף. בנוסף לאמברגו הנשק, מטרתן של ההגבלות היא למנוע מאיראן להתקדם בהעשרת אורניום ובבחינת טילים באליסטיים, ולמנוע את העברתם של נשק וטכנולוגיות שונות לאיראן ממדינות אחרות".

ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גם איים מפני "השלכות" הצפויות לכל מדינה שלא תציית לסנקציות, למרות שהיא אחת המדינות היחידות בעולם שמאמינות שהן תקפות. "אם חברה כלשהי באו"ם לא תמלא אחר המגבלות, ארצות הברית לא תהסס להשתמש בכוחה על מנת להבהיר את ההשלכות לכך, ולוודא שאיראן לא תנצל לרעה את פעילות האו"ם", אמר פופמאו.

פומפאו הצהיר כי בימים הקרובים ארה"ב תודיע על שורה של צעדים נגד המפרים ובחשבון הטוויטר כתב: "הלחץ על המשטר האיראני יימשך עד שהיא תפסיק להפיץ כאוס, אלימות ושפיכות דמים" והדגיש: "לא נהסס לאכוף את הסנקציות". הצהרתו של פומפאו באה בתגובה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם לפני כחודש שלא להאריך את אמברגו הנשק על טהרן, 13 שנים לאחר החלתו.

עם זאת, וושינגטון כמעט לבדה בנושא הזה. כל המעצמות הגדולות האחרות – סין, רוסיה וגם בעלות הברית האירופאיות של ארצות הברית – התנגדו לכוונה להטיל מחדש את הסנקציות על איראן. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בתגובה שהוא אינו יכול לפעול בנוגע להצהרה של ארצות הברית שכל העיצומים יוחזרו, כיוון ש"זה מסתמן כלא ודאי".

"כל החלטה או פעולה במטרה להטיל מחדש את הסנקציות אינה תקפה מבחינה משפטית", הבהירו צרפת, בריטניה וגרמניה במכתב משותף שנשלח למועצת הביטחון. רוסיה גינתה את ההודעה, ומשרד החוץ הרוסי מסר כי "הצהרת וושינגטון נעדרת כל סמכות חוקית". שגריר סין באו"ם, ז'אנג ג'ון, אמר כי "ראינו פעם נוספת שלחד צדדיות אין תמיכה, ושבריונות – סופה להיכשל".

שר החוץ האיראני, ג'אווד זריף, הגיב להחלטה האמריקנית ואמר כי "העולם אומר לא להחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם". זריף הוסיף וכינה את מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, "מר שיקרנו, רימינו, גנבנו" ואמר כי הוא מעניש את העולם שמסרב לחיות בייקום המקביל שלו. זריף צירף את הקטע הזכור מריאיון שנערך בעבר עם פופמאו ובו הודה שבתור ראש סוכנות הביון CIA הם "גנבו, רימו ושיקרו".

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס גם הוא לנושא והצהיר: "המהלך של ארצות הברית מציב אותה בפני תבוסה ובפני תגובות שליליות מצד הקהילה הבין-לאומית. מעולם לא נכנענו ללחץ האמריקני, ונגיב בעוצמה לבריונות האמריקנית". נשיא האייתולות אמר בריאיון בטלוויזיה האיראנית כי "איראן מוכנה לכבד באופן מלא את הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, בתנאי של הצדדים המעורבים בדבר יעשו כמותה".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר בצאת החג כי "‏גם בימים אלו, איראן ממשיכה להיות סכנה בינלאומית ואזורית. מנהיגיה מוסיפים לפתח את פרויקט הגרעין, ומפעילים גרורות טרור ברחבי המזרח התיכון. המשך הלחץ של הממשל האמריקאי מול התוקפנות האיראנית הוא כלי הכרחי ואני מברך על המאמצים הבלתי מתפשרים כדי לבלום אותה ולקדם יציבות באזורנו".

שר החוץ גבי אשכנזי מסר בצאת החג כי "אני מודה לארה"ב על מדיניותה הנחושה במועצת הביטחון, בהובלת הנשיא טראמפ ומזכיר המדינה, פומפאו, למניעת הסרת אמברגו הנשק מעל איראן. אני קורא לכל מדינות העולם להתייצב לצד ארה"ב, להימנע ממכירת אמל"ח לאיראן ולאכוף את הסנקציות במלואן. אני קורא לידידותינו מדינות ה-E3, צרפת, בריטניה וגרמניה לשוב בהן מהתנגדותן למהלך ולפעול ליישום קפדני של משטר הסנקציות במסגרת הלאומית כמו גם באיחוד האירופי ובמנגנוני האו״ם".

שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, ציין כי "ההחלטה לא להאריך את האמברגו היא מבישה. במקום לאפשר למשטר הטרור באיראן לרכוש נשק קטלני, על המועצה להציב עליו סנקציות משתקות. המועצה נכשלה נחרצות באחריותה לשמירה על השלום והביטחון הבין-לאומי. ההחלטה הזו תמשיך לערער את היציבורת במזרח התיכון ותגביר את התפשטות האלימות בעולם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture