Yossi Aloni/Flash90

התצהירים של בכירי מערכת הביטחון נחשפים; נתניהו: "פרשת פייק-צוללות"

ראש המוסד לשעבר: "החלטת נתניהו אינה סבירה בצורה קיצונית". מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר: "ספק אם בסמכות רה"מ לקבל החלטה כזו - הליך חריג שמחייב בדיקה". ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון לשעבר: "שאלתי 'מי מקבל כאן כסף?' ועזבתי" • בפנים: התצהירים ותגובת נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

התנועה לאיכות השלטון פרסמה הערב (חמישי) במספר כלי תקשורת שורת תצהירים של בכירי מערכת הביטחון לשעבר, עליהן הוסר היום צו איסור הפרסום, מתוך העתירה שהגישה לבג"ץ בנושא פרשת הצוללות בדרישה לחידוש החקירה הפלילית בפרשה וחקירת ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשה, וכן להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הפרשה.

ראש המוסד לשעבר: "המידור – אינו מתקבל על הדעת. מעולם לא נתקלתי בדבר כזה"

ב'חדשות 12' חשף גיא פלג את התצהיר של ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, שכתב כי "טענת מר נתניהו כאילו מידר את מערכת הביטחון מטעמי סודיות ביטחונית בלבד, ולפיכך לא יידע את שרשרת הביטחון, מראש המערכת: שר הביטחון והלאה. מדובר בנושאי תפקידים רמים במשרד הביטחון אשר לא ידעו דבר בעניין, ביניהם, הרמטכ"ל, מפקד חיל הים וראש המוסד. ההחלטה למדר את מערכת הביטחון איננה מתקבלת על הדעת, איננה סבירה בצורה קיצונית, ומוסיפה חשד של ממש המחייב הקמת ועדת חקירה ממלכתית ו/או הקמת ועדת בדיקה עצמאית… אין ולא יכולים להיות סודות שמשרד הביטחון או הרמטכ"ל לא מודעים להם".

"בהקשר המצרי, היה למדינת ישראל אינטרס מאוד חזק לסייע למצרים… האינטרס הישראלי נבע הן מהרצון לייצב שלטון במצרים שימשיך לקיים את הסכם השלום מחד, ומאידך שיהיה בעל ברית בניהול הסכסוך אל מול הפלסטינים. לכן מידע אודות האישור שניתן לגרמנים למכירת הצוללות למצרים היה יכול לסייע בצורה קריטית לגורמי הביטחון הישראליים… בכדי להביא הישגים משמעותיים יותר לביטחונה הלאומי של מדינת ישראל… ברור כי במקרה הזה, כמו בכל מקרה דומה, היה על מערכת הביטחון, וגם על ראש המוסד, לדעת על האישור שניתן למכירת הצוללות למצרים".

"נראה כי ההחלטה לאשר מכירת צוללות למצרים התקבלה במסלול מזורז מאוד, שאינו מוכר במחוזותינו, ללא דיונים עם גורמי המקצוע, וללא הבאת הנושא לאישור הקבינט, באופן שמיטיב לא רק עם מצרים, על כל המשתמע מכך, אלא מיטיב מאוד גם עם תאגיד תיסנקרופ… מעולם לא נתקלתי בסוג כזה של הסתרה מגורמי הביטחון הכי בכירים במדינת ישראל, והדבר אומר דרשני".

"פעולות מרכזיות שבוצעו בשנים האחרונות שבהן מעורבת תיסנקרופ הובילו להחלטות שגויות שלחלקן אין הסבר המניח את הדעת, מדובר בפעולות חסרות תקדים ומשוללות היגיון מקצועי", לשון התצהיר של ראש המוסד תמיר פרדו, שכיהן תחת ראש הממשלה נתניהו כשניתן לגרמנים האישור החריג למכור צוללות מתקדמות למצרים, מאחורי גבה של מערכת הביטחון.

"ספק אם בסמכותו של ראש ממשלה לקבל לבדו החלטה כזו​"

ב'חדשות 13' חשף אביעד גליקמן את תצהירים של האלוף במילואים אודי שני, ששימש מנכ"ל משרד הבטחון מ-2010 עד 2013 והשתתף בתהליכי קבלת ההחלטות בעת רכש הצוללות וכלי השיט מגרמניה, ושל שאול חורב – יושב ראש הוועדה לאנרגיה אטומית בזמן רכש הצוללות והספינות שגם מילא שורת תפקידים בחיל הים, ומכונה "איש הצללים" של מערכת הביטחון.

האלוף במיל' שני כותב: "נפגשתי עם סוכני המספנות הקוריאנים. לאחר המפגש קיבלתי הודעה כי עורך דין המייצג את מספנות גרמניה, קובל על כך שנפגשתי עם הקוריאנים. תשובתי הברורה היתה כי 'זה ממש לא עניינו'. בדיעבד אני מבין שזה היה עו"ד דוד שימרון". שימרון, בן דודו של ראש הממשלה ואיש אמונו, נחקר בתיק 3,000 – תיק הצוללות והספינות. 

"הוחלט שלא לבצע את הרכש באמצעות מכרז אלא מחברת תיסנקרופ כספק יחיד. תמוהות בעיניי הנסיבות לשינוי זה, שאיננו קשור לצורך המבצעי כפי שהוגדר, ואפשר והוא נובע משיקולים אחרים – שאינם ידועים לי", הוסיף, "מדובר בפעולה חריגה, בלתי סבירה וספק אם בסמכותו של ראש ממשלה לקבל לבדו החלטה כזו​". 

"איש הצללים" חורב כותב בתצהירו: "לא ידוע לי על נתון כלשהו בקשר לעיסקה בטחונית כזו, שיש להסתירו כסוד מפני בעלי התפקידים וגורמי המקצוע במערכת הבטחון, מדובר בהליך חריג ביותר שאין לו הצדקה ומחייב בדיקה חיצונית".

"שאלתי בבוטות 'מי מקבל כאן כסף?' ועזבתי"

ב'כאן חדשות' פרסם מרדכי גילת את התצהיר של האלוף במילואים עמוס גלעד שכיהן בעת רכישת הצוללות וכלי השיט כראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הבטחון. "בפברואר 2016, נמסר לי באמצעות פקידות הלשכה שלי, שיישלח אלי במשך היום מסמך חשוב מראש המועצה לביטחון לאומי. כשקיבלתי לידי את המסמך המדובר, באמצעות פקס אדום, עיינתי בו וחשכו עיני. מייד סברתי שהוא חריג ותמוה ביותר. תוכנו היה דומה לתוכנית הצטיידות נרחבת ורב שנתית לחיל הים מחברת טיסנקרופ, בעלויות של מיליארדים. כוונת השולח הייתה שאשיב למל"ל אם אני מאשר את התוכנית".

"הרגשתי שמנסים להכשיל אותי", הוא מתאר. "יצרתי מיד קשר עם מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל, ועדכנתי אותו. הוא ביקש שאגיע אליו למשרד בדחיפות עם המסמך וכך עשיתי. כשהוא נחשף לתוכן הבקשה, התרשמתי שהוא נסער מאוד. הוא אמר לי שמדובר במסמך חמור ביותר".

"הבהרתי לדן הראל", כותב גלעד, "שהנושא כלל אינו בסמכותי אלא בסמכות הרמטכ"ל, מנכ"ל המשרד ושר הביטחון. לאור זאת סרנו שנינו ללשכת שר הבטחון, משה יעלון, ועדכנו אותו על המסמך. גם מר יעלון היה נסער ממנו ודרש לכנס דיון מידי בנושא. למיטב זכרוני, במסמך זה דובר בין השאר על רכישת שלוש צוללות נוספות מגרמניה, ובנוסף נאמר כי יש לרכוש שתי ספינות נגד צוללות, ספינות מגן עם טונאז' גבוה ואמצעי לחימה נוספים".

"מר הראל חשש כמוני שמישהו מבקש לבצע פעולה בלתי תקינה, שתביא להוצאה תקציבית עצומה לאורך שנים בתשלומים לחברת תיסנקרופ", הוסיף. "מלבד התמיהות בעניין תוכן המכתב והמקור לשליחתו למר הראל ואלי", כותב גלעד, "לא היה כל הסבר הגיוני מדוע הוא נשלח דווקא אלי כשהיה ידוע לכל שאין בסמכותי לאשר רכש ובפרט רכש אסטרטגי".

"תמוה במיוחד היה שהדרישה הזאת יצאה מהמל"ל בשעה שאין כל קשר בין רכש כלי שיט וצוללות למל"ל בכבודו ובעצמו. לפיכך נדמה היה לי שניסו לטמון לי מלכודת – אם ואשיב למסמך הזה או אתייחס לתוכנו, במישרין או בעקיפין, עלול להיווצר הרושם אצל גופים קשורים אחרים, שמדובר באישור מטעם משרד הביטחון למסמך הזה, דבר שרחוק מן האמת ומן המציאות". לדבריו, "הצעתי למר יעלון להשיב למל"ל במקומי. למיטב ידיעתי נערכו דיונים סוערים בן שר הביטחון לגופים האחרים, לרבות המועצה לביטחון לאומי. דיונים שלא נטלתי בהם חלק".

"אזכיר", הוא כותב, ש"בתחילת 2015 משרד הביטחון דן ברכש ספינות להגנה על מיתקני הגז בים התיכון. הנושא הזה אומנם אינו באחריותי, אבל נכחתי באחד הדיונים בלשכת המנכ"ל דן הראל, ולהפתעתי נכחו בדיון נציגי חיל הים ולא נציגי אגף התכנון. כלומר, לא הוצגה עמדת הרמטכ"ל".

”במסגרת אותו דיון הועלתה דרישה לרכוש דווקא מטיסנקרופ ספינות גדולות באופן משמעותי מהנדרש, ללא מכרז, תוך ביטול מכרז בינלאומי לרכישת ספינות מגן בסדר גודל של 1200 טונות. בנסיבות אלה ביטאתי את עמדתי בעניין חוסר תקינות ההליך, והתייחסתי לעובדה ששינו את סדר גודל המשקל של הספינות ל-2000 טונות. לאחר שאמרתי את דברי בכעס בעניין הזה, שאלתי בבוטות 'מי מקבל כאן כסף?' ועזבתי".

"אם הייתי עובד משרד הביטחון שחשוף לקבלת החלטה כה פסולה הייתי מתפטר"

ב'ווינט' פרסם עמיחי אתאלי תצהירים של אילן בירן, עמוס ירון, דן הראל ואודי אדם, מנכ"לי משרד הביטחון ב-16 מתוך 24 השנים האחרונות. חלק מהמנכ"לים כיהנו בתפקיד גם בתקופה שבה בוצע רכש הצוללות הזה. חלק אחר מעיד על מנגנון קבלת ההחלטות שהם היו חלק מבנייתו. כל הארבעה דורשים חקירה עמוקה של פרשת הצוללות.

עמוס ירון כותב כי "אם הייתי עובד משרד הביטחון שחשוף לקבלת החלטה כה פסולה הייתי מתפטר". דן הראל כותב כי יש "חשש לפגיעה בביטחון בשל מעורבות גורמים הנגועים בשיקולים זרים". הראל מדבר בתצהיר שמסר גם על "התערבות בוטה של גורמים שונים במשרד ראש הממשלה". אודי אדם: "העובדה שניתן אישור לגרמנים למכור צוללות תקיפה למצרים מבלי שמפקד חיל הים, הרמטכ"ל, שר הביטחון, גורמי מודיעין לרבות אמ"ן והמוסד מודעים לכך, חייבת להיבדק ולהיחקר".

אילן בירן טוען ש"נדרש מינוי דחוף של ועדת חקירה ממלכתית. קשריו העסקיים של נתניהו עם מיליקובסקי הוסתרו לכאורה, במשך תקופה ארוכה, כולל מידע שבוודאי היה מעלה בזמן אמת אצל בעלי תפקידים במערכת הביטחון, חשד חמור לניגוד עניינים של ראש הממשלה כבר בשלב קבלת ההחלטות. רק ועדת חקירה המשולבת בחקירה משטרתית תשכיל לחקור, להסיק מסקנות, ובעיקר להמליץ על דרכים נכונות וראויות לביצוע הליכי רכש והתעצמות אסטרטגית".

נתניהו: "7 עובדות שמרסקות את פרשת ״פייק-צוללות״ שהשמאל מנסה להסתיר מכם"

מהליכוד נמסר בתגובה לסדרת הפרסומים כי "באופן לא מפתיע מגישי הבג"ץ, שמזוהים עם ארגוני השמאל הקיצוני, לקחו תצהירים דווקא ממחנה 'רק לא ביבי', וכמובן לא גבו תצהירים מבכירים אחרים במערכת הביטחון, כגון ראשי המל"ל לשעבר פרופ' יעקב נגל שאמר לגבי רכש הצוללות והספינות שהחלטות אושרו 'בתמיכה מלאה של צה"ל והרמטכ"ל דאז, וש'לא הייתה מחלוקת על כך שצריך את הספינות האלה'. וראש המל״ל לשעבר יעקב עמידרור שהצהיר ש'ההליכים להזמנת צי הצוללות הבא היו נכונים מכל בחינה מקצועית'. זהו ניסיון מיחזור נואש של פרשת הצוללות, לרבות נושא הצוללות המצריות, שנסרקה במסרקות ברזל ע״י כל רשויות האכיפה שקבעו שלא נפל רבב בפעולותיו של ראש הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב הערב בפייסבוק כי "מעולם לא נעשה שימוש פוליטי כה בוטה בצה״ל ובמערכת הביטחון כפי שנעשה על ידי גנץ והשמאל בניסיונותיהם הנואשים למחזר את פרשת הפייק-צוללות. אחרי שכל גורמי האכיפה קבעו פעם אחר פעם שלראש הממשלה נתניהו אין שום קשר לעניין, גנץ מינה וועדה פוליטית תפורה בראשות מי שאמר רק לפני שנה ש״ראש הממשלה צריך להתפטר״. כל אחד מבין שגנץ והשמאל ממחזרים את פרשת הפייק-צוללות רק כדי לקושש קולות בסקרים. מצער שהם מוכנים לעשות שימוש פוליטי חסר תקדים בצה״ל כחלק מקמפיין הבחירות שלהם. בשמאל ימשיכו למחזר, אך הם לא יוכלו להתעלם מהעובדות הפשוטות".

"גנץ עצמו אמר רק לפני 4 חודשים שאין סיבה לחקור את הנושא כי ״היועץ המשפטי לממשלה לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה".

"הגורמים הבכירים ביותר במשרד הביטחון ידעו והיו מעורבים ברכש הצוללות וכלי השייט כפי שעלה גם מנייר עבודה רשמי של משרד הביטחון שנחשף לאחרונה מתאריך ה-21 באוקטובר 2015 (שר הביטחון היה אז יעלון) שבו נכתב כי ״התרומה של הצוללות לביטחון ישראל היא גדולה ביותר. ממשלת ישראל רואה חשיבות גדולה בשיתוף הפעולה המתמשך באזור, במטרה לשמר קווי ייצור בגרמניה ולשמר את מספר הצוללות בעשורים הקרובים".

"בזמן אמת, מנכ״ל משרד הביטחון של בוגי יעלון, דן הראל, דווקא התגאה בעסקה", ונתניהו מצטט: "העסקה שנחתמה היום היא אירוע משמעותי ביותר המהווה קפיצת מדרגה דרמטית ביכולות ההגנה של חיל הים. אנחנו שמחים וגאים בתוצאותיו של המשא ומתן, אשר הבטיחו הישגים מקסימליים הן בפן המבצעי והן בפן הכלכלי".

נתניהו מכנה את התנועה לאיכות השלטון כ"התנועה להחלפת השלטון" וטוען כי "ליקטה תצהירים דווקא מאנשי מחנה ״רק לא ביבי״, תוך שהם מתעלמים במכוון מתצהיריהם של בכירי מערכת הביטחון, ראשי המועצה לביטחון לאומי לשעבר – פרופ׳ יעקב נגל ותא״ל (במיל׳) יעקב עמידרור, שקבעו כי ההחלטות היו נכונות וכי ״ההליכים להזמנת צי הצוללות היו נכונים מכל בחינה מקצועית״. פרופ׳ נגל הוסיף: ״ההחלטות אושרו בתמיכה מלאה של צה"ל והרמטכ"ל דאז״".

"רכש הצוללות וספינות השייט, לרבות סוגיית ״הצוללות המצריות״ נסרק במסרקות ברזל פעם אחר פעם על ידי כל גורמי האכיפה, ביניהם אלה שבלשון המעטה לא אוהדים את ראש הממשלה נתניהו, שקבעו כי ראש הממשלה נתניהו פעל כדין. היועמ״ש חזר והדגיש רק לפני חודש בתשובתו לבג״צ שאין מקום לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה".

"יעלון, ששיבח את נתניהו שבוע לפני שעזב את משרד הביטחון, איבד כל אמון ציבורי כשמערכת אכיפת החוק קבעה שעדותו (״לא ידעתי על רכש הצוללות״) היא ״לא יותר מרכילות״. הודעת דוא״ל ששלח היועץ המשפטי של משרד הביטחון ביולי 2014 למנכ"ל משרד הביטחון דן הראל בעת כהונתו של יעלון כשר ביטחון כבר הוכיחה אז שיעלון ידע היטב על תהליכי הרכש".

"ושיא הצביעות: חלק מהאנשים שפורסם כי נתנו תצהירים להקמת הוועדה התפורה הם אנשי שמאל ידועים שביקשו לשמש כיועצים של… מיקי גנור, הנציג של מספנת ״טיסנקרופ״ בישראל! ושיא האבסורד, כפי שפורסם השבוע, כך היה גם עם אברהם בן שושן, שמונה לאחד מחברי הוועדה התפורה של גנץ. אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture