Yonatan Sindel/Flash90

שנת 2020 בכבישים: מספר ההרוגים בתאונות דרכים – נמוך ביותר מאז 2013

מבין קבוצות האוכלוסייה הנפגעות ביותר בתאונות הדרכים, רוכבי הדו-גלגלי ממשיכים מגמה מדאיגה מאוד של עלייה בכמות ההרוגים והנפגעים בשנים האחרונות. בסגר הראשון חלה ירידה בהיפגעות של כ-6% בקרב בני 45 ומעלה בהשוואה לחמש השנים האחרונות. מקלב: "ירידה ברוכה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שנת 2020, שהתנהלה רובה ככולה תחת עננת הקורונה, הביאה לצמצום במספר ההרוגים בתאונות הדרכים – כך עולה מהסיכום השנתי שפרסמה הערב (רביעי) הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מתחילת השנה ועד כה נהרגו בכבישים 302 בני אדם, נתון הנמוך ב-52 מאשתקד – והנמוך ביותר מאז 2013.

מניתוח הנתונים עולה, כי בשנת 2020 חלה ירידה של 11.2% במספר התאונות הקטלניות, ומספרם עמד על 293. עיקר הירידה באה לידי ביטוי במרחב הבינעירוני, בעוד שבמרחב העירוני מספר ההרוגים נשאר דומה לשנה שעברה: 156 בני אדם נהרגו ב-2020 בתאונות בדרכים בינעירוניות, לעומת 214 אשתקד ו-139 נהרגו בתאונות בדרכים עירוניות, לעומת 136 אשתקד.

מבין קבוצות האוכלוסייה הנפגעות ביותר בתאונות הדרכים, רוכבי הדו-גלגלי ממשיכים מגמה מדאיגה מאוד של עלייה בכמות ההרוגים והנפגעים בשנים האחרונות. בשנת החולפת נהרגו 68 רוכבים בתאונות דרכים, המהווים 23% מכלל ההרוגים. בשנת 2019 נהרגו בדרכים 65 רוכבי דו-גלגלי, ושנה קודם לכן – 44.

קבוצה נוספת שנמצאת בסיכון היא אזרחים מעל גיל 65, שם למרות הירידה בנפגעים בתקופת הסגרים, בסיכום השנה הכולל היה מספר ההרוגים 69, עלייה של 3% ביחס לשנה שעברה. אוכלוסיית האזרחים המבוגרים מהווה גם אחוז משמעותי מקרב הולכי הרגל, הקבוצה השנייה בכמות הנפגעים (81) אחרי נהגים ונוסעים ברכב פרטי ומסחרי (109 הרוגים).

עוד עולה מהנתונים, כי נרשמה ירידה במספר ההרוגים בשיעור של כ-14% במגזר היהודי וכ-11% במגזר הערבי. עם זאת, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ציינו, כי במהלך תקופת הסגרים דווקא נצפתה עלייה במספר ההרוגים במגזר הערבי, בהשווואה לתקופות המקבילות בשנים קודמות. מניתוח הנתונים גם עולה, כי חלה עלייה של 3%בקרב ההרוגים בגילאי 65 ומעלה בכלל האוכלוסייה (69 הרוגים ב-2020 לעומת 68 אשתקד).

נקודת אור אחת שניתן להעלות מהדוח השנתי נוגעת לירידה בהרוגים בקרב רוכבי האופניים, מהם נהרגו חמישה רוכבים לעומת 18 הרוגים בשנת 2019. לעומת זאת, בקרב רוכבי האופניים החשמליים נרשמה עלייה בכמות ההרוגים עם 20 רוכבים לעומת 16 בשנה שעברה.

חטיבת המחקר של הרשות הלאומית לביטחון בדרכים ניסתה לאבחן את השפעת הקורונה על תאונות הדרכים בישראל. מאחר שאין עדיין נתונים מדויקים לגבי הנסיעה בכבישים במהלך השנה החולפת, השתמשו בחטיבת המחקר באומדן נתוני צריכת הדלק של משרד האנרגיה.

לפי חטיבת המחקר, מספר ההרוגים בזמן הסגר הראשון היה גבוה בהשוואה לתקופה המקבילה בחמש השנים הקודמות. ביחס הרוגים לכל קילומטר נסיעה, עמד מספר ההרוגים בסגר הראשון על 7.3 לכל מיליארד קילומטר נסיעה, לעומת הממוצע בשנים בחמש השנים הקודמות, שעמד על 5.2.

בסגר הראשון חלה ירידה בהיפגעות של כ-6% בקרב בני 45 ומעלה בהשוואה לחמש השנים האחרונות, לעומת עלייה דומה של נפגעים בקרב בני 24-15. בסגר השני חלה ירידה של כ-7% בהיפגעות בני 65 ומעלה לעומת עלייה של כ-5% בקרב בני 44-25.

במהלך הסגרים נגבו חייהם של רבים בחברה הערבית בתאונות דרכים. 43% מההרוגים בסגר הראשון ו-34% מההרוגים בסגר השני משתייכים לחברה הערבית, שחלקה באוכלוסייה עומד על 21%. בסגר הראשון חלה עלייה של 18% בהיפגעות האוכלוסייה הערבית בתאונות דרכים. בסגר השני חלה עלייה של 7% בהיפגעות בחברה הערבית.

"ניתן לראות כי בשנה מיוחדת זו נתוני תאונות הדרכים אכן הושפעו מהמגבלות שהוטלו במדינה עקב הקורונה, ובתוך כך גם על היקף תאונות הדרכים. היקף זה ירד אך ניתוח מדוקדק של תקופות הסגרים מצביע על כך כי היקף התאונות החמורות, בדגש על תאונות קטלניות, לא ירד באותו יחס לירידה בצריכת הדלק (כהשלכה לאומדן גס של הנסועה)", אמרו ברלב"ד.

סגן שר התחבורה והבטיחות בדרכים אורי מקלב על הדו"ח השנתי שפרסמה הרלב"ד: "זוהי ירידה ברוכה בשיעור הנפגעים, אך יחד עם זאת אסור לנו להיות שאננים. נתונים אלו מחייבים אותנו להמשיך להילחם למיגור תאונות הדרכים".

"משבר הקרונה לצערנו שאב תקציבים רבים ונערכו קיצוצים רבים בתוכניות רבות שלא יצאו אל הפועל בעקבות כך. בימים אלו אנו מגבשים בהובלת הרבל"ד תוכנית רב שנתית לצמצום דרמטי בשיעור תאונות הדרכים בישראל,אנו נעשה כל מאמץ להמשיך ולהילחם עבור הגדלת התקציב לפרויקטים השונים שיהיה לנו את הכלים והיכולת לחזק את המאבק בתאונות הדרכים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture