Miriam Alster/FLASH90

חוק מס הגודש בגוש דן אושר בועדה – כניסתו לתוקף תידחה • כך זה יעבוד

במסגרת הדיונים הוכנסו מספר שינויים בחוק כמו דחיית כניסת המתווה לתוקף בשנה - למרץ 2025. עוד נקבע כי מוניות הספישל ישלמו 50% מסכום המס, מוניות נגישות יהיו פטורות מתשלום • איך החוק החדש יעבוד ומי פטור מתשלום?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במסגרת הדיון על חוק מס הגודש בגוש דן שהחל אתמול (חמישי) בשעות אחר הצהריים והסתיים לאחר השעה 1 בלילה, הוכנסו מספר שינויים בחוק, בראשם דחיית כניסת המתווה לתוקף בשנה – למרץ 2025 על מנת לוודא שיועמד מלוא המענה הנדרש מצד התחבורה הציבורית.

עוד נקבע כי מוניות הספישל ישלמו 50% מסכום המס, מוניות נגישות יהיו פטורות מתשלום, כי תושבים שיגיעו לאזור לשם טיפול רפואי, יהיו זכאים להחזר מלא מקופות החולים, וכי יקבע בתקנות כי תושבי אזור הגודש שיכנסו ויצאו מאותו אזור בתוך חצי שעה, יהיו פטורים מתשלום, על מנת לאפשר להם מרקם חיים בסיסי.

במסגרת החקיקה המוצעת, מס הגודש יכנס לתוקף ב-1 למרץ 2025, כאשר שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. במקביל תקודם תוכנית חומש להרחבה משמעותית של התחבורה הציבורית ותשתיותיה, תוך מתן דגש למענים הנדרשים נוכח הטלת אגרת הגודש.

תאריך התחילה נדחה לבקשת ח"כ ולדימר בליאק ובהסכמת הוועדה לאחר שבנוסח המקורי הוא נקבע למרץ 2024, ח"כ בליאק נימק את בקשתו בכך שספק אם התשתית התחבורתית שאמורה לתת מענה לצרכים שתוליד אגרת הגודש במסגרת תוכנית החומש, תבשיל מספיק עד לתאריך שנקבע בתחילה.

האגרה תשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש דן, שבמרכזן אזורי התעסוקה בעיר ת"א, כאשר הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור: חציית הטבעת החיצונית לכיוון מרכז הגודש בשעות 6:30 עד 10:00 בבוקר תעלה 5 שקלים וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה 10 ₪ בשעות אלה. בשעות אחר הצהריים – 15:00 עד 19:00 בערב, בחציית הטבעות ממוקד הגודש לכיוון הטבעת החיצונית, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים הנ"ל, והתקרה היומית תהייה 37.5 ₪.

כן קובע החוק כי המהירות הממוצעת בשעת הגודש תשפיע על התעריף הנגבה מהציבור, כאשר במידה ומהירות הנסיעה הממוצעת בשנה מסוימת תהייה נמוכה מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס (השנה שקודמת להפעלת המתווה) ב-עד 5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-7.5% ובמידה והיא נמוכה ביותר מ-5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-15%. במידה והמהירות תהייה גבוה יותר בעד 5 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, יעלו הסכומים ב-7.5%. במידה והמהירות הייתה גבוה בין 5 ל-10 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, לא ישתנה התעריף. במידה והמהירות גדלה ב10 עד 15 קמ"ש, יופחת שיעור המס ב-7.5%, בעליית מהירות של 15%, יופחת השיעור ב-15%.

התחבורה הציבורית תהייה פטורה מתשלום, כך גם מוניות השירות ורכבים עם תג נכה. כך גם רכבי ביטחון. אופנועים יהיו פטורים לאחר שהחוק המוצע שונה לדרישת הוועדה. רכב מסחרי מעל 12 טון יחויב בכפל תשלום ולא תחול עליו מגבלת החיוב היומית. לעניין המוניות הפרטיות (ספישל), קבעה הוועדה כי לאור כך שהינן אמצעי תחבורה משלים לתחבורה הציבורית, ומנגד הן יוצרות גודש, תעריפן יקבע על מחצית התעריף, אך ללא תקרת הגבלה יומית, כאשר העלויות יוכלו להיות מושתות על הנוסע. לצד כך נקבע פטור למוניות נגישות.

עוד נקבע כי רכבי גרר יהיו פטורים ממס. לעניין תושבים המגיעים לקבל שירותי רפואה, יתבצע החזר כספי מלא למקבל השירות מול קופות החולים, כאשר האוצר התחייב לממן זאת.

לעניין זקיפת הטבה בשכר עובד שכיר במקרה שמעסיקו משלם עבורו את אגרת הגודש, לדרישת הוועדה נקבע כי נסיעות לצרכי עבודה, דוגמת נסיעה למתן שירות ללקוח, לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה.

עוד נקבע במסגרת החוק, כי על שר האוצר יהיה לתקן תקנות חצי שנה לפני כניסת המתווה לתוקף, אשר יסדירו מצב במסגרתו אדם שיצא ונכנס מאותו אזור בטווח של עד חצי שעה, לא יחויב המס. זאת על מנת לאפשר לתושבי אזור הגודש חופש תנועה לשם צרכי חיים בסיסים.

לצורך מעקב ובקרה נקבע כי שינוי גבולות טבעת, סכום המס ושעות הגודש יעשה באישור ועדת הכספים. עוד נקבע לדרישת הוועדה, כי שר האוצר ושר התחבורה ידווחו לוועדת הכספים החל ממרץ 2023 בכל שנה, על התפתחות טכנולוגית לניטור רציף, מחקר השוואתי ממדינות העולם לגביית מס גודש, ונתונים נוספים, זאת על מנת לבחון האם ישנם אמצעים מתקדמים יותר לגבייה יעילה ומדויקת יותר של אגרת הגודש. עוד נדרשו המשרדים לדווח על ההשקעה בפיתוח תחבורה ציבורית בישראל, תדירות והקמת תשתיות תחבורה ונתונים נוספים לעניין התחבורה בישראל מיום תחילת החוק ומידי שנה, זאת על מנת לעקוב אחר התפתחות התחבורה הציבורית לקראת כניסת מס הגודש לתוקף.

באוצר העריכו על בסיס ניסוי שביצעו כי האגרה תפחית את הגודש בגוש דן בכ-30%, כאשר הכנסות מהאגרה, מוערכות ב-1.3 מיליארד ₪ בשנה מלאה. במסגרת החוק נקבע כי 700 מיליון ₪ מסכום זה ייועדו לשיפור הפעלת שירותי התחבורה הציבורית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ממשלה מטומטמת, כך היא מעודדת נהיגה מהירה כדי שלא יעלו את הממוצע!

ככה שחושבים מהכיס ולא מהראש.
ולא הבנתי מה הסכום תכלס שיגבה ולא הבנתי איך יאכף.

פשוט סדום
אתם לא מצליחים לנסוע כי עמוס?
אש תשלמו על זה שאתה נוסעים!
גאוני!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture