מליאת הכנסת. צילומים: אורן בן חקון, פול

השבוע הגורלי לממשלה: התקציב מגיע לישורת האחרונה • מה צפוי לקרות?

חוקי התקציב וההסדרים מגיעים השבוע לדיון ואישור סופי במליאת הכנסת ויקבעו האם הממשלה תשרוד • 'חדשות JDN' מביא את הלו"ז הצפוי, העיכובים והטעויות האפשרויות, מפת ה"מורדים" משני הצדדים ומי יצטרך להכין את פנקס ההבטחות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקואליציה נכנסת מחר לשבוע הפרלמנטרי הגורלי ביותר לחייה הקצרים, עם הגעת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2021-2022 לדיון ואישור סופי בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ולמה זה כל כך משמעותי? כי זה מה שכתוב בחוק: "לא נתקבל חוק התקציב בתוך שלושה חודשים מיום תחילתה של שנת הכספים, יראו ביום שאחרי סיום התקופה האמורה כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה… הביעה הכנסת אמון בממשלה חדשה… יהיה היום הקובע היום שאחרי תום שלושה חודשים מיום תחילת שנת הכספים או היום שאחרי תום 145 ימים מיום כינון הממשלה".

במילים אחרות, אם עד ה-14 בנובמבר הקרוב, עוד 15 יום, תקציב המדינה לא מאושר בשלוש קריאות במליאת הכנסת, הכנסת מתפזרת והולכים לבחירות. למה זה לא כל כך פשוט? כי ברגע שח"כ אחד מתנגד, ויש 60 בעד ו-60 נגד, חוק התקציב לא עובר, ואז הכנסת מתפזרת.

בנט ולפיד באישור התקציב בקריאה הראשונה. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

בדיוק כמו שהוא כל כך קריטי לקואליציה, הוא כל כך מעורר תקווה לאופוזיציה. ברגע שהתקציב יעבור, הדרך היחידה להפיל את הממשלה היא תמיכה של 61 ח"כים בהצעת אי אמון ותמיכה בממשלה אחרת (כמעט חסר סיכוי, חוץ אם אתם מאמינים לאופציית גנץ) או רוב בשלוש קריאות להצעת חוק לפיזור הכנסת.

היטב להגדיר את זה אמש הלוחם האופוזיציוני ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית. "להפיל את הממשלה דרך התקציב זה פחות קשה מלהפיל אותה לאחר מכן. בתקציב מספיקה אצבע אחת שתתעשת, תציב קווים אדומים ותמנע את ההתאבדות הלאומית שבהתמסרות לתומכי הטרור ברע"מ. אחרי התקציב נצטרך לפחות שתי אצבעות כדי להפיל את הממשלה. פי שניים עבודה ופי שניים פחות סיכוי בדיוק".

הלו"ז והחשש מטעויות

אחרי שבשבועות האחרונים עבדו כל וועדות הכנסת באופן מרתוני על אישור החלקים השונים בתקציב וחוק ההסדרים, במהלך השבוע שעבר סיימו כולם את הדיונים ואישרו את חלקם לקריאה שנייה ושלישית. את הימים האחרונים העבירו עובדי הכנסת בריכוז של כלל סעיפי החוקים חזרה ל-2 חוקי הדגל, והכנת כל העבודה הטכנית לקראת הדיון הדרמטי והארוך.

מחר, יום שני, תיפתח מליאת הכנסת באופן חריג כבר בשעה 10:00 בבוקר, אז תודיע מזכירת הכנסת על הנחת החוקים על סדר היום לקריאה שנייה ושלישית. לאחר מכן יסורו הח"כים לדיון על הצעת אי אמון והצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, בזמן שעובדי החקיקה של הכנסת ימשיכו להכין את כל הנדרש לדיון.

ביום שלישי יחל במליאת הכנסת הדיון בחוקי התקציב וההסדרים, המוצמדים לדיון אחד. מאחר וח"כי האופוזיציה הגישו אלפי הסתייגויות, יהיה להם זכות דיבור של שעות על גבי שעות, אירוע שצפוי להימשך עד לשעות הערב של יום רביעי.

אז יתחילו הח"כים בעבודה הקשה באמת. הצבעה על אלפי הסתייגויות בזה אחר, אירוע שעשוי להימשך אפילו יממה. הח"כים של הקואליציה יידרשו להצביע נגד ההסתייגויות ובעד הסעיפים, בכדי לסייע להם לאחוז ראש יו"ר הקואליציה או מי מאנשיה יצעק להם כל פעם "קואליציה בעד, קואליציה נגד", ומנגד מרכז האופוזיציה יצעק "אופוזיציה נגד, אופוזיציה בעד".

מישהו ברע"מ ימרוד? עבאס. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

מידי פעם יבקשו בקואליציה או באופוזיציה הצבעה שמית, אז לא יידרשו הח"כים ללחצני המסך אלא מזכירת הכנסת תקרא בשמות חברי הכנסת לפי סדר הא-ב וזה יענו בקולם את אופן ההצבעה, בינתיים יוכלו הח"כים לקום ממקומם, מי לרוץ לשירותים ומי סתם למתוח את העצמות, עד לסבב הבא.

כשמודבר בקואליציה של 61 ח"כים, וההתחשב בכך שמדובר באלפי הצבעות, כלשעיתים נדרשת הצבעה בעד ולעיתים נגד, יש בהנהלת קואליציה חשש מטעויות. זה כבר קרה פעם.

ב-2015 מנתה קואליציית נתניהו 61 מנדטים, הקואליציה לא הצליחה להשיג רוב בהצבעה על סעיף אישור תקציב משרד התקשורת. התוצאה בהצבעה היתה שוויון 60:60 בעקבות טעות של השר אורי אריאל, שהצביע נגד עמדת הקואליציה. בעקבות כך התכנסה ועדת הכספים כדי לאשר מחדש את הסעיף בוועדה, ולאחר מכן הובא הסעיף להצבעה חוזרת במליאת הכנסת וההצבעות יחודשו. ההליך דרש הפסקה של כמה שעות בדיונים, אך בינתיים נהנו הח"כים מהפסקה קצרה, היו  כאלה שפתחו את הספה בחדר ותפסו תנומה.

בעקבות כך, בקואליציה בחרו לקחת מרחב ביטחון וניגשו לאישור התקציב באופן סופי שבועיים לפני הדד ליין, כך שגם אם יקרו תקלות, יהיה להם די זמן לתקן.

מי ימרוד או ייעלם?

אבל לא הכל זה טכני. בפוליטיקה כמו בפוליטיקה הכל עוד יכול לקרות. בקואליציה נמצאים בכוננות, ובאופוזיציה לא מפסיקים לעבוד על מורדים אפשריים, וגם בממשלה מנסים למצוא מורדים באופוזיציה.

מי שהיה עשוי להעניק מרחב ביטחון של קול נוסף לקואליציה, לפחות בהימענות, הוא ח"כ עמיחי שיקלי, שבעת החלטתו לא לתמוך בממשלה הבהיר שיבחן כל הצבעה לגופה. השבוע הוא שם סוף לספקולציות והבהיר שיצביע נגד התקציב אותו הגדיר כ"מסוכן".

בינתיים, בקואליציה מנהלים משא ומתן עם הפלג המתון ברשימה המשותפת, סיעת תע"ל של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסאמה סעדי. עם כי בדברים שאמר טיבי ל'חדשות JDN' בשבוע שעבר, היה נשמע שהוא די נחרץ בנושא.

מנגד, באופוזיציה מסמנים את המורדים האפשריים בקואליציה. כפי שכבר התרגלנו, כל ח"כ ברע"מ הוא מורד פוטנציאלי, מספיק כמה טרקטורים שיבואו לישוב הלא נכון בנגב ביום הלא נכון, בכדי ליצור משבר קואליציוני, אבל קשה להאמין שמישהו שם יהיה חתום על חיסול ה-53 מיליארד.

שיקלי יצביע נגד. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

דיווחים בתקשורת הדתית סימנו את ח"כ יום טוב כלפון מימינה כ"מורד" פוטנציאלי, אך יש לציין הוא ח"כ נורבגי, כך שבמקרה ולא יהיה ממושמע, השרה איילת שקד יכולה להתפטר לרגע מתפקידה כשרה ובכך להפוך את כלפון לפיסת היסטוריה. בפרט כשיש שבועיים 'ספר', הוא לא ממש מהווה איום.

אם כבר מדברים על בעיות ב'ימינה', אז סגן השר אביר קארה עושה רושם של מעורר מהומות, ועשוי למצוא משהו שיעצבן אותו. אך גם הוא כנראה לא ימהר לפרק את הממשלה, מקסימום יעשה שרירים של כמה שעות כדי להשיג את מבוקשו.

אם לסכם, אפשר להעריך שהתקציב יעבור והממשלה תשרוד עד הפלונטר הבא, אך זה כנראה לא יהיה קל. כל ח"כ, למעט הנורבגים שיודעים שהם כאן על תקן של משרתים, עשוי להיעלם לחניון הכנסת, להזדקק לאשפוז דחוף בגלל חולשה, או להידרש לאירוע משפחתי חשוב – בכדי להשיג את מבוקשו, אם זה הבטחה לתמיכה עתידית בחוק שיקר לליבו, שדרוג בתפקיד או לפעמים זה סתם רצון לקבל כותרות בכדי שנדע מיהו ולקבל פגישה מתועדת עם ראש הממשלה. בינתיים, הנהלת הקואליציה תהיה בכוננות ובנט יכין את פנקס ההבטחות (אם זה בכלל שווה משהו).

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture