שר המים של ירדן במעמד החתימה

היסטוריה אנרגטית: נחתם מזכר ההבנות לשיתוף פעולה בין ירדן וישראל

בתיווך ארה"ב: ממשלות ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות חתמו היום על מסמך הצהרת כוונות לבניית מתקני אנרגיה סולרית והתפלת מים שיאפשרו התמודדות משותפת כנגד אתגרי משבר האקלים, ויאפשרו בטחון באנרגיה ובאספקת המים לאזור

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת האקלים, המים והבטחון התזונתי של איחוד האמירויות, מרים אלמהירי, ושר המים והשבת המים של ירדן, ד"ר מוחמד אל נאג'ר חתמו היום, בנוכחות השליח המיוחד לענייני אקלים של ארה"ב ג'ון קרי. על מסמך הצהרת כוונות ההיסטורי לשיתוף פעולה אזורי במאבק במשבר האקלים.

החתימה התקיימה בביתן איחוד האמירויות במתחם האקספו שבדובאי, בנוכחות השליח המיוחד לענייני אקלים של ארה"ב ג'ון קרי. ההצהרה נחתמה בידי שרת האנרגיה, קארין אלהרר, שרת האקלים, המים והבטחון התזונתי של איחוד האמירויות, מרים אלמהירי, ושר המים והשבת המים של ירדן, ד"ר מוחמד אל נאג'ר.

ההצהרה כוללת את ביצוען של שתי תכניות בין לאומיות –הראשונה כוללת הקמה של מתקנים פוטו-וולטאיים ויכולת אגירת אנרגיה בירדן, והאנרגיה הירוקה שתופק בהם תיוצא לישראל. התכנית השנייה היא בחינת הקמת מתקן התפלת מים בישראל, המים אשר יותפלו בו ייצואו לירדן. סיכום הפרטים ובדיקת התכנות קונקרטית לביצוע הפרויקטים תתבצע במהלך שנת 2022.

בהודעה משותפת לישראל, ירדן, ארה״ב ואיחוד האמירויות נאמר כי "מדובר בעידן חדש של יציבות, של פיתוחים בתחום הקיימות ושל בטחון אנרגטי בעסקאות חוצות גבולות של מים וחשמל סולארי עליו הכריזו נציגי איחוד האמירויות, ירדן וישראל. במסגרתו תייצא ירדן חשמל ירוק לישראל בהיקף של 600 מגה וואט ותוספת אגירה בשלב הראשון וישראל תבחן ייצוא מים מותפלים לירדן בהיקף של עד 200 מיליון קוב. שיתוף הפעולה התאפשר הודות לחתימה על הסכמי אברהם באוגוסט 2020, שפתחו, כאמור, עידן חדש של שיתוף פעולה בין איחוד האמירויות וישראל".

שר החוץ ושיתוף הפעולה הבינ"ל של איחוד האמירויות, שייח עבדאללה בן זיאד אל ניאן התייחס לתכנית: "כבר היום ניתן לראות את השפעות משבר האקלים על מדינות וקהילות במזרח התיכון. מדינת ירדן סובלת ממשבר מים חמור הדורש תיאום מהלכים. ההצהרה שנחתמה מדגישה כיצד מדינות יכולות לעבוד יחד על מנת להאיץ את המעבר האנרגטי ולבנות עתיד מקיים יותר עבור כולם, זאת בעוד איחוד האמירויות מתכוננת לאירוח COP28 בשנת 2023. איחוד האמירויות שמחה לקחת חלק במעמד זה בו ישראל וירדן מקדמות יוזמה שתחזק את הביטחון האקלימי והאינטרסים המשותפים של שתי המדינות. הצהרה זו היא תוצר נוסף של הסכמי אברהם המחזקים את השלום, היציבות והשגשוג של מדינות האזור ואת חייהם ועתידם של תושביו".

שרת האנרגיה של ישראל, קארין אלהרר: "כל תושבי המזרח ירוויחו ממזכר ההבנות לא רק ירדן וישראל, זהו מסר לעולם כולו על האופן בו מדינות יכולות לפעול יחד על מנת להיאבק במשבר האקלים. אני מודה לשותפינו מהממלכה הירדנית, ארצות הברית ואיחוד האמירויות שעבדו ללא הרף על מנת לסייע לנו לפתח ולקדם פתרונות יצירתיים להתמודדות אזורית עם השפעות משבר האקלים. ישראל וירדן, הן שתי מדינות עם צרכים שונים ויכולות שונות אשר עוזרות זו לזו בהתמודדות עם אתגרים בדרך ירוקה, נקייה ויעילה יותר. ירדן השופעת שטחים פתוחים ואור שמש תסייע לקדם את המעבר של מדינת ישראל לאנרגיה ירוקה והשגת היעדים השאפתניים שקבענו, וישראל, בעלת טכנולוגיית התפלת המים המצוינת, אשר תסייע להתמודדות עם מצוקת המים בירדן".

שר המים והשבתם של ירדן, ד"ר מוחמד אל נג'אר: "משבר האקלים והעלייה בכמות הפליטים הקצינו את המחסור במים עמו מתמודדת ממלכת ירדן, אך ישנן הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה אזורי שיסייע בהגברת היציבות בתחום. התפלת מים היא מרכיב חשוב באסטרטגיה הכוללת לייצוב משק המים בירדן, ואנו בוחנים כל העת דרכים להגברת האספקה".

השליח המיוחד של ארצות הברית לענייני אקלים, ג'ון קרי: "המזרח התיכון נמצא בחזית משבר האקלים ורק עבודה משותפת תאפשר למדינות האזור להתמודד עם המצב. הצהרת הכוונות שנחתמה הוא דוגמה מבורכת לאופן בו שיתוף פעולה יכול להאיץ את המעבר האנרגטי ולפתח עמידות גבוהה להשפעות להשפעות משבר האקלים. ארצות הברית מתרשמת מהאומץ והצעדים היצירתיים הננקטים מצד הצדדים והופכים את המזכר הזה לאפשרי, ומצפה לעבודה עם הצדדים כמו גם עם גורמים נוספים באזור ומסביב לעולם, על מנת להפוך את ההתמודדות המשותפת עם משבר האקלים להזדמנות לבנות עתיד משגשג יותר".

שר התעשייה והטכנולוגיות המתקדמות של אחוד האמירויות המשמש גם כשליח המיוחד לענייני אקלים, ד"ר סולטן אל ג'אבר: "ההישג של היום הוא דוגמה משמעותית לדרך בה פעילות מתקדמת למאבק במשבר האקלים יכולה לא רק לחזק את הביטחון במשאבים, אלא גם לבנות גשרים בין אנשים ולחזק את היציבות האזורית. איחוד האמירויות שמחה לתרום ליוזמה שתסייע לישראל לעמוד ביעדי אנרגיה ירוקה שהציבה לעצמה בעודה משפרת את הגישה של ירדן למי שתייה נקיים. זהו צעד אקלימי ייחודי המשלב בין מדיניות טובה, חשיבה יצירתית ורוח שותפות אמתית שיסייעו בהשגת תוצאות פרקטיות הרבה מעבר לאזור. לאחר שהתחייבה לאירוח ועידת האקלים הבינ"ל COP28, איחוד האמירויות מעוניינת להראות כיצד האזור יכול לעורר שאיפה אקלימית להעצמת פיתוחים בנושא קיימות יציבות ושגשוג. החתימה על הצהרת הכוונות שנחתמה היום מדגימה כיצד ניתן לעשות זאת".

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture