pixabay

"אנו עדיין במצב חירום": המאמץ העולמי להשגת תרופה נגד הקורונה

פאנל מומחי ה-FDA המליץ אתמול, לצד שורת אזהרות, לאשר את גלולת הקורונה של חברת "מרק" • במקביל, פייזר ממתינה לאישור גלולת הקורונה משלה שהראתה תוצאות טובות יותר • 'חדשות JDN' יוצא למסע בעקות הניסיונות לשים גבול לנגיף

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

המרוץ לפיתוח תרופות וחיסונים נגד הקורונה החל כבר בימים הראשונים שלאחר התפרצות המגפה בעיר וואהן שבסין לפני כשנתיים, אולם למרות ניסיונות רבים, לבנתיים הצליחו החוקרים להביא לאישור ארגוני הבריאות רק חיסונים, עד השבוע, אז פאנל מומחי ה-FDA המליץ לאשר את גלולת הקורונה של חברת "מרק", בכפוף לשורת אזהרות.

עוד נחזור להתפתחות המשמעותית שהתרחשה אמש, אבל קודם נבדוק את הפיתוחים שנפלו בדרך, ואלה שעדיין מחכים לאישור. המרוץ לפיתוח תרופה החל כאמור עם פרוץ המגפה, וכבר כ4 חודשים לאחר מכן, במהלך אפריל 2020, מאות חברות תרופות, חברות ביוטכנולוגיה, קבוצות מחקר באוניברסיטאות וארגוני בריאות, פיתחו לא פחות מ115 חיסונים ו-249 טיפולים פוטנציאליים לקורונה.

כלל התרופות אז היו בשלבים שונים של מחקר פרה-קליני או קליני. כשבסוף אותו חודש נערכו כ-330 מחקרים קליניים ברחבי העולם כדי להעריך טיפולים פוטנציאליים נגד המחלה.

הדמיה של חברת מרק

מאמץ עולמי

ארגון הבריאות העולמי (WHO), הסוכנות האירופית לתרופות (EMA), מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), וממשלת סין ויצרני התרופות סינים היו מתואמים עם האקדמאים והחוקרים בתעשייה כדי להאיץ את פיתוחם של החיסונים, של תרופות אנטי-ויראליות ושל טיפולים לאחר הידבקות.

כמות החברות שניסו את מזלם הייתה מרשימה עד שפלטפורמת רישום הניסויים הקליניים הבינלאומיים של ארגון הבריאות העולמי רשמה 536 מחקרים קליניים לפיתוח טיפולים שלאחר הידבקות בזיהומי הקורונה, עם מספר רב של תרכובות אנטי-ויראליות שהוכנו לטיפול בזיהומים אחרים במחקרים קליניים שאומצו.

בדרך כלל, פיתוח חיסונים ותרופות הוא תהליך רב-שלבי, האורך בדרך-כלל מעל חמש שנים על-מנת להבטיח את הבטיחות והיעילות של תרכובת חדשה. אולם כבר בתחילת המגפה, בפברואר 2020, מספר סוכנויות רגולטוריות לאומיות, כמו ה-EMA וה-FDA, אישרו נהלים במטרה לזרז בדיקות קליניות.

כך, בחודש דצמבר 2020, כשנה לאחר גילוי המקרים הראשונים, אושרו החיסונים הראשונים לשימוש חירום – החיסון של "פייזר" ו-"BioNTech" וכן החיסון של "מודרנה". גורמים שסייעו בפיתוח החיסונים היו בין היתר התקדמות טכנולוגית והשקעת משאבים רבים. כמו כן, המגפה גם איפשרה להגיע למספר הנדבקים מהר מאוד, כך שאובחנה האפקטיביות במהירות יחסית.

מטה חברת 'מרק. צילום: Montgomery County Planning Commission

הגיעו לקו הסיום

כאמור, בימים אלה אושרה התרופה הראשונה נגד הנגיף. מדובר בתרופה בשם Molnupiravir של חברת "מרק", האישור של מומחי הFDA התקבל אומנם ברוב דחוק – 13 תומכים לעומת עשרה שהתנגדו, לאחר שהוכחה כמפחיתה במידה מתונה בלבד את הסיכון לתחלואה קשה ולתמותה. להחלטה התווספה שורת אזהרות הנוגעות לשימוש בתרופה.

המומחים המליצו לאשר את השימוש בתרופה בקרב חולי קורונה מבוגרים או אנשים שסובלים ממחלות קשות. חברת התרופות פרסמה בשבוע שעבר נתונים המצביעים על כך שהתרופה יעילה פחות באופן משמעותי מששיערו בעבר. לפי הנתונים העדכניים, התרופה מפחיתה תחלואה קשה ומקרי מוות ב-30% בקרב החולים, לעומת הנתונים הקודמים, שהראו כי היא תפחית ב-50%.

ד"ר דיוויד הארדי, חבר הפאנל שתמך באישור ההמלצה הסביר: "אנו עדיין נמצאים במצב חירום, יש צורך בכלי כזה. זו פעם ראשונה שקיימת אפשרות לתרופה שזמינה עבור אנשים עם תסמינים קלים עד בינוניים. יחד עם זאת, יש לי שאלות לגבי יעילותה הכוללת לטווח ארוך יותר".

לצד הפיתוח של חברת ברק, גם חברת פייזר מפתחת תרופה משלה לנגיף, בשם Paxlovid. התרופה נחשבת למבטיחה במיוחד, שכן הראתה ירידה של 89% במקרים של אשפוז ומוות כתוצאה מקורונה. אך ה-FDA יוכל לבחון מתן אישור לתרופה במהלך החודשים הקרובים.

חברת פייזר. צילום: János Korom Dr

הניסיון הישראלי

גם ישראל לא נותרה מאחור בכל הקשור לפיתוח תרופה נגד הקורונה. כבר בתחילת 2020 משרד הביטחון פרסם קול קורא להצעת רעיונות וכיווני פיתוח טכנולוגיים שיסייעו במניעה, טיפול והתמודדות עם נגיף הקורונה. הקול הקורא פנה ליזמים בתחומי ההיי-טק, ביו-טק, רפואה, טכנולוגיה וכן למדענים ולחוקרים באקדמיה ובמכוני מחקר, להציע רעיונות, יוזמות והצעות להתמודדות עם נגיף הקורונה.

מלבד המאמץ הלאומי, גם השוק הפרטי בישראל מנסה לקדם פתרון למגפה. חברת אנלייבקס תרפיוטיקס הישראלית מפתחת בשיתוף המרכז הרפואי הדסה את התרופה אלוסטרה להתמודדות עם קורונה אצל חולים במצב קשה וקריטי באמצעות שימוש בתאים שנלקחו מאנשים בריאים. בבית החולים הדסה אף נעשה ניסוי ראשוני לשימוש בתרופה אצל חמישה חולים שהבריאו לחלוטין מהקורונה.

טיפול נוסף נעשה במרכז רפואי הדסה באמצעות חברת קמהדע, החברה עושה שימוש בנסיוב שהופק מפלזמה מדם של חולי קורונה שהבריאו, הנסיוב פותח מנוגדנים שנראים כיעילים בנטרול הנגיף, ובודדו, כשהתורמים שמהם נלקחה הפלזמה הם כאלה שפיתחו רמה גבוהה של נוגדנים. טיפול בפלזמה זו הניב תוצאות חיוביות יחסית, אולם חולה אחת נפטרה למרות הטיפול.

באמצע 2020 הודיע המכון למחקר ביולוגי בישראל, כי ערך ניסוי בנגזרות של שתי תרופות שפותחו במקור לטיפול במחלת גושה ומצא כי טיפול בהן הוביל לירידה משמעותית ביכולת השכפול של נגיף הקורונה, והוא גורם להרס ותמותה של התא המודבק.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture