Avshalom Sassoni/Flash90

אהוד ברק: "צריך תיאום הדוק עם ארה"ב ולא רהב חלול ומחלוקות פומביות"

ראש הממשלה לשעבר מותח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנט ועל ראש המוסד ברנע: "שלטון האייתוללות הקיצוני בטהרן נמצא במרחק חודשים אחדים מהפיכה למדינת סף גרעינית. זה איננו איום קיומי, אבל מדובר בשינוי קרדינלי לרעה"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק תוקף את התנהלות ראש הממשלה נפתלי בנט ביחסים עם ארצות הברית וכותב בטור שפרסם ב'ידיעות אחרונות' כי ה"מציאות החדשה מחייבת הערכת מצב מפוכחת, החלטות ומעשים ולא איומי רהב חלולים – שאולי עושים רושם על חלק מאזרחי ישראל – אבל לא על האיראנים ולא על השותפים למשא ומתן. כנראה שהמשא ומתן עצמו יתחדש ב"ניוטרל מדשדש" שיאפשר לאיראנים המשך זחילה לכיוון "מדינת סף", או אולי אף כלל לא יתחדש".

לטענתו, "אין שום סיכוי להניא את ארה"ב מסדר העדיפויות הזה או לשכנעה לבצע בזמן הקרוב תקיפה של הגרעין האיראני במטרה להסיגו לאחור במספר שנים. כלל לא ברור גם שיש כעת לארה"ב או לישראל תוכנית בת ביצוע למטרה הזאת. זו הרי תמצית המחדל ההיסטורי של נתניהו שתואר לעיל".
"אבל יש לחלץ מהמצב שנוצר את המקסימום עבור ישראל. הצורך הדחוף של ישראל הוא תיאום הדוק עם ארה"ב להגדרת יעדים משותפים ודרכי השגתם במצב שבו איראן תהיה "מדינת סף", ולא מחלוקות פומביות וחילופי האשמות עם הממשל, שאין בהם תוחלת מעשית והם נתפסים בעולם כג'סטות חלולות, שמשקפות מבוכה ולא מדיניות מפוכחת שמגובה ביכולת פעולה".

"זה כולל הידוק שיתוף הפעולה המודיעיני, גיבוש הסכמות על מצבים ואירועים המחייבים תגובה ישראלית ו/או אמריקנית והכנת תוכניות פעולה קונקרטיות ודרוכות למקרה שהמצבים הללו אכן יתממשו. תיאום של סיוע מוגבר לישראל באמצעים לפעולה עצמאית כלפי איראן במקרה הצורך, והאצת בניית המערכת הרב-שכבתית להגנה בפני רקטות וטילים לישראל כולל פתרון בעיית המיירטים לכיפת ברזל, האצת פיתוח היירוט ההגנתי וההתקפי באמצעות לייזר ופריסת "שרביט קסמים" וסוללות חץ מהדור הבא. בנסיבות של אמון הדדי, ארה"ב תהיה מעוניינת בתיאום כזה, דווקא משום שהקשב שלה מופנה לסין".

"איראן גרעינית, או אפילו כ"מדינת סף", היא שינוי קרדינלי לרעה במצבנו האסטרטגי, אך היא אינה מכילה בטווח הנראה לעין איום קיומי על ישראל. שום התפתחות צפויה לא תפטור אותנו מהאחריות להמשיך לחפש כל דרך לסכל את השגת היעדים האיראניים הללו, אבל לעולם אין לאבד את שיפוט המציאות. גם את ההבנה שבחיי אומה יש מחיר למחדלים. ושאחד הקשים שבהם הוא ההתמכרות לאשליות ומנהיגים שחיים בסרט".

"בשלב זה, הסיכון העיקרי בהגעתה האפשרית של איראן ל"מדינת סף" איננו שבעתיד הנראה לעין תעמוד ישראל בפני סיכון של פצצה איראנית שתוטל עליה. הסיכון האמיתי הוא קריסה בלתי הפיכה של "משטר מניעת ההפצה של נשק גרעיני". במקרה של איראן גרעינית, צפוי שטורקיה, מצרים וסעודיה יחתרו להפוך בתוך עשור לגרעיניות וכל דיקטטור בעולם השלישי שירצה בכך יבנה לעצמו יכולת גרעינית".

"במצב שייווצר (שתואר כבר לפני שנים בספרו של פרופ' גראהם אליסון מהרווארד) עלול להופיע בעוד 20 או 30 שנה מתקן גרעיני, גם אם פרימיטיבי, בידי ארגון טרור קיצוני – וזה עלול להיות מסוכן לעולם כולו, לא רק לישראל. גם למקרים האלה, בעיקר במה שנוגע לתפוצת גרעין במזה"ת, יש להיערך מדינית כבר כיום".

"רהב חלול איננו הדרך הנכונה. זו איננה מדיניות אלא מתכון להיחלשות ישראל ולצמצום יכולת ההרתעה וחופש הפעולה שלה. מממשלת השינוי החדשה אנחנו מצפים ליותר", דברי ברק.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture