Marc Israel Sellem/POOL

הרמוניה בממשלה? מאחורי הקלעים של ההצגה המתמשכת של בנט ולפיד

היועצת המדינית של בנט עומדת במרכזה של סערה בקואליציה • על פי גורמים בלשכת בנט ובלשכת השר לפיד מאיר עומדת מאחורי הדלפות וקובעת את האסטרטגיה של בנט בכלל התחומים • לשכת בנט: "לרה"מ יש בה אמון מלא"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מתיחות בין לשכות ראש הממשלה ושר החוץ: הערב (שלישי) פורסמו ציטוטים המעידים כי ההרמוניה אותה מנסים לשדר בממשלת בנט רחוקה מאוד ממה שמתרחש במציאות. לפי הפרסום ב'חדשות 12', מרכז הסערה עומדת היועצת המדינית של ראש הממשלה נפתלי בנט, שמרית מאיר, שמעוררת מחלוקות גם בתוך לשכתו של בנט.

לפי הדיווח של דפנה ליאל, המתיחות בין הצדדים מתחילה עוד בימים שלפני הקמת הממשלה, אז בנט עדיין התלבט האם להישאר בצידו של נתניהו או לבגוד בהבטחותיו לבוחרים ולהקים ממשלה יחד עם המרכז שמאל.

באותה תקופה כמעט כל צוותו של בנט התנגד נחרצות להליכה עם השמאל, והעדיף ממשלת ימין כפי שהתחייבה המפלגה. אך מי שדחפה אל המהלך הייתה שמרית מאיר, שמלווה את בנט שנים רבות, עוד מתקופת צוק איתן, אז הייתה פרשנית לענייני העולם הערבי.

כך, עם הקמת הממשלה הפכה מאיר לאדם החזק ביותר בלשכת בנט. יו"ר ימינה אמר למקורביו: "יש לי עם שמרית יחסי אמון והערכה, היא משענת ממשית וכישרון נדיר. היא באמת בליגה של הגדולים. יש לה חלק גדול בהצלחות המדיניות מול האמריקנים ובעולם הערבי, והדבר לא קל לכולם לעיכול".

כשמאיר הפכה לכוכבת בלשכת בנט התחילו החריקות – גם בלשכה וגם מול לשכת לפיד. הסערה הראשונה התרחשה מספר שבועות אחרי שהוקמה הממשלה, אז מאיר ייחסה ללפיד הדלפה לתקשורת בה דווח כי לשכת בנט ביקשה את עזרתו של שר החוץ יאיר לפיד בארגון הביקור אצל הנשיא ביידן. מאיר ראתה בכך ניסיון לגמד אותה, מה שהוביל למלחמה בין הלשכות שהגיעה לשיא בעקבות הדלפות מדיניות שיוחסו ללפיד.

בסביבתו של שר החוץ היו משוכנעים שמאיר עומדת מאחורי ההדלפה בניסיון לפגוע בשמו של לפיד ואיימו להפסיק לעבוד איתה. כך, בזמן שבנט ולפיד שידרו "עסקים כרגיל", ברקע התרחש פיצוץ בין הלשכות.

בהמשך, בזמן שהזוג אוקנין נכלא בטורקיה וניהול המשבר מול המדינה, התנהלו שיחות בפורומים מצומצמים ביותר, שבהם נכחה גם מאיר. באחת הפגישות דלף מידע רגיש שיצר מתח בין כל המעורבים. בסיומו של המשבר דווח שראש המוסד פועל בנושא מול מקיבלו הטורקי, כציר מרכזי.

גם אז בלשכת לפיד חשדו במאיר וטענו כי היא פעלה בניסיון להקטין את חלקו של לפיד, זאת במחיר פגיעה בראש המוסד ובקשריו החשאיים. מאיר הכחישה וטענה שאין לה כל קשר לפרסומים נגד לפיד. בנט אומנם לא ערך למעורבים פוליגרף אך הזהיר לעשות זאת בפעם הבאה שיודלפו דברים מפורומים רגישים.

עוד דווח כי מעמדה של מאיר השפיע גם על היחסים מול בכירת ימינה השרה איילת שקד. גורם בלשכת רה"מ טוען כי "בנט ומאיר מובילים קו של התמרכזות, החלפת דם. זו החלטה אסטרטגית שהתקבלה עם הכניסה לממשלה. מאיר מאמינה שבנט צריך לפנות לקהלים רחבים הרבה יותר, וזה בא לידי ביטוי גם במינויים שביצע. שקד וראש הסגל של בנט חושבים שזו טעות – שאסור לוותר על הבייס הימני".

על הנעשה בתוך לשכת בנט נאמר כי למעשה הלשכה מתחלקת לשתיים – בצד אחד ניצבת מאיר, ובצד השני – כל אנשי הלשכה: ראש הסגל, מזכיר הממשלה, דובר ראש הממשלה והמזכיר הצבאי.

גורם אחר בלשכה מספר כי מאיר שהתחילה כיועצת מדינית הלכה עם הזמן והתרחבה לתחומים נוספים. לדבריו, "כמעט כל דבר בלשכה עובר דרכה – החל מישיבות שוטפות על הקורונה, דרך סוגיות פוליטיות ועד לניהול התקשורתי. מתעסקת בנושאים שאין לה שום ניסיון בהם, ועושה זאת בלי לשתף, ולעיתים בתוך ביקורת והקטנה של אחרים".

תגובת לשכת רה"מ נפתלי בנט: "לראש הממשלה יש אמון מלא ביועצת המדינית שלו בכישרונה ובמסירותה. מאיר פועלת לקדם את עשייתו המדינית של רה"מ, בין אם בבניית היחסים עם ממשל ביידן, עם האירופים, עם מצרים, ירדן, הפתרון המהיר של המשבר עם טורקיה ועוד. מדובר בשישה חודשים מוצלחים בכל קנה מידה, ואנו גאים בהם. היחסים עם שר החוץ ולשכתו טובים, וכולם עובדים בשיתוף פעולה מלא כדי לקדם את מדיניות החוץ של מדינת ישראל. נציין כי מאיר לא עוסקת בפוליטיקה".

תגובת לשכת שר החוץ לפיד: "שר החוץ וראש הממשלה עובדים בשיתוף פעולה מלא בכל הנושאים. גם בתחום המדיני-ביטחוני, הממשלה הזו כבר הוכיחה שהיא עובדת מצוין ביחד. שיתוף הפעולה בין הלשכות מצוין ואנחנו ועובדים בסנכרון מלא".

תגובת לשכת שרת הפנים איילת שקד: "שרת הפנים וראש הממשלה עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא שמוכיח את עצמו יום יום כבר למעלה מ-15 שנה. צוות ראש ממשלה המורחב מורכב מעוזרים מצוינים והעבודה מולם תקינה ושוטפת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture