שולחן הממשלה. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

"עוד ג'ובים ובזבוזים": הממשלה תתנפח בסגן ושר נוספים – כמה זה עולה?

ח"כ מאיר יצחק הלוי בדרך לתפקיד סגן שר החינוך וח"כ ניר אורבך מקווה להשתדרג לשר ההתיישבות • המשמעות: 29 שרים, 6 סגנים • העלות: כ-6.534 מיליון שקל בשנה לשר, כ-2.2 מיליון לסגן שר • אל תפספסו: התגובה החריפה של לפיד

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ממשלת ישראל, המונה כבר כיום 28 שרים וחמישה סגני שרים, צפויה להתנפח ביום ראשון הקרוב בעוד סגן שר וייתכן שאף בשר נוסף, ובכך להגיע ללא פחות מ-35 נושאי משרה מיניסטריאליים.

סגן שר מובטח

מי שמינויו כבר די מובטח הוא ח"כ מאיר יצחק הלוי, איש תקווה חדשה, שאם לא יהיו הפתעות הוא ימונה לסגן שרת החינוך תחת השרה יפעת שאשא ביטון מהמפלגה.

מדובר למעשה בתפקיד הממשלתי השישי במפלגה, אחרי שהמפלגה קיבלה את תיקי המשפטים, החינוך, השיכון, התקשורת, ירושלים ותפקיד השר המקשר בין הממשלה לכנסת.

הלוי. צילום: משה שי, פלאש 90

בנוסף, למרות שהמפלגה קיבלה רק 6 מנדטים, הלוי הוא בעל תפקיד השביעי במפלגה (בתוך הכנסת והממשלה, לא כולל אין ספור תפקידים שסודרו למועמדי המפלגה בשלל משרות ציבוריות). גדעון סער – שר המשפטים, יפעת שאשא ביטון – שרת החינוך, זאב אלקין – של שר הבינוי והשיכון, שר ירושלים ומורשת והשר המקשר בין הממשלה והכנסת,  יועז הנדל – שר התקשורת, שרן השכל – יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, מיכל שיר – יו"ר הוועדה לזכויות הילד.

מגעים לשר

במקביל, מהתנהל משא ומתן למינוי ניר אורבך מימינה לשר התיישבות, תיק שמחזיק עד כה ראש הממשלה נפתלי בנט. על פי ההסכם בין בנט ליו"ר הבית היהודי חגית משה, שלא רצה בבחירות האחרונות והודיעה על תמיכתה בימינה, התיק שמור למועמד מטעם המפלגה. משה בחרה שלא לאייש אותו מחשש לביקורת במגזר הדתי על הצטרפות לממשלת שמאל והעדיפה להישאר בתפקידה כסגנית ראש העיר ירושלים.

בעקבות כך מנהלים הצדדים מאז הקמת הממשלה מגעים למינוי מועמד מוסכם לתפקיד. אורבך, המכהן כיו"ר סיעת ימינה בכנסת ויו"ר ועדת הכנסת, כיהן עד לאחרונה כמנכ"ל הבית היהודי והתמודד מול משה על תפקיד יו"ר המפלגה. אחרי שהפסיד נטש וערק לימינה. הוא נחשב לנאמנו של בנט ומונה ידו לתפקיד מנכ"ל הבית היהודי (כן, בנט היה פעם יו"ר הבית היהודי אם כבר הספקתם לשכוח).

אורבך. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

אגב, אם אתם שואלים מה עושים במשרד התיישבות? (חוץ מג'ובים, את זה לפי הדיווחים אורבך כבר עובד לסדר ויש כבר שני שמות מובילים לתפקיד הרמ"ט ומנכ"ל המשרד. השם המוביל לתפקיד המנכ"ל הוא מקורבו של אורבך – מיכאל סימן טוב. לתפקיד ראש המטה, המועמד הבולט הוא שמעון חזן שמשמש כסגן ראש עיריית קריית מלאכי).

במשרד יש את האגף לתכנון ובקרה שמתכלל את פעילותה של החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית העולמית, המשמשת כזרוע המבצעת של ממשלת ישראל בהקמת וביסוס "ההתנחלויות הכפריות" ביהודה שומרון והגולן, ומאז שנת 2004 גם בנגב ובגליל. עד 2020 היה האגף אגף במשרד החקלאות.

עוד במשרד: רשות השירות הלאומי-אזרחי – הגוף הממשלתי המרכז תחתיו את כלל הטיפול בנושא השירות הלאומי-אזרחי בישראל. אגף המכינות קדם-צבאיות – אחראי על ההכרה במכינות קדם-צבאיות לפי חוק המכינות הקדם-צבאיות. בעבר נכלל במשרד החינוך.

כמה זה עולה לנו?

מנתוני משרד האוצר המעודכנים עולה כי עלות לשכת שר בממשלה ה-36 היא כ-6.534 מיליון שקל בשנה. עלות לשכת סגן שר מגיעה לכ-2.2 מיליון שקל בשנה.

עלות שר וסגן שר כוללת את שכרם, שכר יועציהם, מנהלי ורכזי הלשכה, נהגי השר והסגן ועלויות נוספות הכרחיות של הלשכה. זאת ללא עלות הקמת לשכה, ריהוטה ומכונית השרד של השר.

רכב שרד. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

במקרה ובעקבות המינוי אורבך או הלוי יתפטרו במסגרת החוק הנורבגי (הלוי בטח ישמח לחסוך את הלילות הלבנים בכנסת כשהוא במרחק 4 שעות נסיעה מביתו באילת) אז יצטרף עוד חבר כנסת למשכן, בעלות של 1.7 מיליון שקל בשנה.

לפיכך עלות 29 חברי הממשלה בלבד בשנה תעמוד כעת על כ-188 מיליון שקל בשנה ועלות חמישה סגני שרים תגיע לכ-13 מיליון שקל בשנה. סה"כ כ-200 מיליון שקל בשנה. במידה ומספר השרים והסגנים יישאר על כנו אחרי המינוי של השניים, והממשלה תשלים את ימיה, העלות תסתכם באזוב ה-900 מיליון שקל.

לפיד: "לא צריך יותר מ-18 שרים כדי לנהל את המדינה"

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר בתגובה: "אם מצוקת האזרחים היתה מעניינת להם את קצה הזרת, לא היו מקימים את ממשלת הבזבוזים המגונה הזו. לא צריך יותר מ-18 שרים כדי לנהל את המדינה. איך ברגע שבו היינו צריכים ממשלה רזה וצנועה וחסכנית שתלך לעבוד, הם הקימו לעצמם מפלצת שאנחנו צריכים להאכיל את כולם".

על האפשרות שיעשה שימוש נוסף בחוק הנורווגי טען לפיד שזה "יעמיס עוד משכורות על השרות הציבורי ויקשה על האזרחים. מי שלא יודע מה זה חוק נורווגי מורחב: זה עוד ג'ובים. עוד עשרות ג'ובים לקואליציה המנופחת והבזבזנית ביותר בתולדות ישראל. עוד חברי כנסת, עוד לשכות, עוד רכבים, עוד תקציבים. הם חייבים עוד ג'ובים, עוד בזבוזים, עוד הוצאות על חשבון משלמי המיסים".

"כשאני נכנסתי לממשלה ב-2013, הדבר הראשון שעשיתי היה לצמצם את גודל הממשלה ל-22 שרים. חשבתי שגם זה לא מספיק. אז העברתי חוק שמצמצם את גודל הממשלה ל-18 שרים בלבד. אתם יודעים למה? כי לא צריך יותר. לא צריך יותר מ-18 שרים כדי לנהל את המדינה".

לפיד. צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90

לפיד מסביר כי "ממשלה כזו חונקת את המערכת. במקום עשרה טפסים, יהיו לכל דבר שלושים טפסים. כל החלטה הכי קטנה תעבור בוועדה בין-משרדית שתיקח שנתיים לדיונים".

"עצמאים שהחובות סוגרים עליהם, לא ישכחו את מי שלקח את הכסף שאין להם ובנה לעצמו לשכה מפוארת, מיותרת, ומנותקת" סיכם לפיד את התנהלות ממשלתו. לדבריו, "הממשלה הזו זלזלה במצוקה של הציבור בשעתו הקשה ביותר. איך ברגע שבו היינו צריכים ממשלה רזה וצנועה וחסכנית שתלך לעבוד, הם הקימו לעצמם מפלצת".

הדברים נאמרו על ידי לפיד מילה במילה, ציטוט מדויק, אך לא נאמרו השבוע כשהוא תיכף סוגר חצי שנה בתפקיד שר החוץ וראש הממשלה החליפי ("שיוצא מהמעון החליפי בשיירה החליפית לכיוון הלשכה החליפית", כלשונו) אלא בפתח ישיבת הסיעה של מפלגתו יממה לאחר השבעת הממשלה הקודמת בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חזק!!!
הקטע עם לפיד זה הדבר הכי מגניב שהבאתם אי פעם!!!

למה אין שר לענייני ממשלה רזה או שמנה?
אבל אנחנו סתם קטנוניים, ולפיד צודק.
אם הממשלה אינה לרוחו, אזי גם שר אחד הוא יותר מדי,
ואם הממשלה לטעמו, אז למה שלא ירצה הרבה מהמנה הזו?
עניין של (חוסר) טעם ושל תאבון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture