מאת Oren Rozen - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23201928

וועדה בעיריית תל אביב נגד הדת: "להוריד את הייצוג של חב"ד"

ועדה רשמית בעיריית ת"א-יפו, שבראשה עומד סגן ראש העיר - ראובן לדיאנסקי, מתייחסת לציבור הדתי כ"אויב משותף חזק מאוד", תוך שהם דורשים כי ראש העיר ישתתף באירועים של התנועה הרפורמית, ויעצור בניית בתי כנסיות ומקוואות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כמה אירוני שדווקא וועדה הנושאת את השם 'ועדת הפלורליזם והליברליות' נלחמת ביהדות ולא מסוגלת להכיל בשם אותה פלורליזם את הדת היהודית. העיתונאי ישי פרידמן חושף ב'שביעי' כיצד חברי הוועדה מתכננים מלחמת חורמה בכל יוזמה דתית, בהתמקדות בחסידי חב"ד.

פרידמן מביא כיצד בוועדה מתכננים מלחמת חורמה בחנוכיות שפזורות ברחבי העיר, בחסידי חב"ד שמפיצים יהדות, בריבוי המסעדות הכשרות, בריקודי ראש העיר בהקפות של חרדים – ובעיקר פועלת הוועדה, כפי שהצהיר אחד מחבריה, חבר מועצת העיר אברהם פורז, "לאחד כוחות מול האויב המשותף".

האויב המשותף הוא החרדים, חב"ד, הדתיים וכל מי שמייצג את האורתודוכסיה בתל אביב. ועדת הפלורליזם והליברליות היא ועדה רשמית מטעם העירייה, ומי שמנהל אותה הוא סגן ראש העיר, ראובן לדיאנסקי.

לפני מספר חודשים, דנו בוועדה בכובד ראש כיצד למנוע מחסידי חב"ד להפיץ תכני יהדות בסמוך לבתי ספר בתל אביב. הם הצליחו להעביר חוק שאוסר על הקמת דוכנים ברדיוס של עשרה מטרים מכל בית ספר, אך החב"דניקים התגברו על המכשול והגיעו ללא דוכן.

ישי פרידמן מביא ב'שביעי' ציטוטים נבחרים – ומזעזעים: "אנחנו נחושים בעניין הזה, שלא לתת לתופעה הזו להשתרש", אמר לדיאנסקי. יו"ר הפורום החילוני, חבר הוועדה רם פרומן, הוסיף וטען כי אנשי חב"ד "השתכללו" ו"הם מסתדרים גם ללא דוכן". ד"ר עינת ליבל הס גרסה כי "הנוכחות שלהם מלהיטה את האווירה".

חבר מועצת העיר, אייל אקרמן, הסביר: "הבעיה העיקרית היא שהחוק אוסר על מכירה, וחב"ד לא מוכרים שום דבר לכאורה. הם גם לא נופלים תחת הקטגוריה של 'המרת דת', משום שגם הם וגם הילדים יהודים. בלי השולחן הם בעצם לא עוברים על שום חוק".

חברי הוועדה מוטרדים גם מהבעיה שיוצרים הלימודים לבר המצווה של ילדים חילונים בעיר עם מלמדים מחב"ד – ומוביל ללימודי יהדות נוספים. נציג הפורום החילוני הציע שהעירייה תספק "שירות לימוד" שעוסק רק ב"הבנת טעמי המקרא וקריאתם. כך יוכל כל מי שרוצה ללמוד לעשות זאת, מבלי שאלה יהפכו להיות שיעורי הדתה".

בתוך הוועדה נוצר ויכוח בין הנציג הרפורמי לנציג הפורום החילוני, שביקש להמעיט בביטויי יהדות במרחב הציבורי. הרפורמים, לעומת זאת, דורשים שתהיה נוכחות לסמלים יהודיים במרחב הציבורי – רק שהם יקודמו גם על ידם, ולא רק על ידי חב"ד.

כך, למשל, דרשה הנציגות הרפורמית בוועדה לשנות את הנוהג שחולדאי רוקד בהקפות שמחת תורה רק עם הרב הראשי של העיר, ויבוא לרקוד גם איתם. עוד נטען כי בימי חנוכה מפוזרות כ-100 חנוכיות של חב"ד ברחבי העיר, והרפורמים דרשו שחלק מהן יוצבו על ידם.

"כנציג של ציבור חילוני, אני לא רוצה את הדברים האלה בתל אביב", אמר פרומן על ההקפות והחנוכיות. בתגובה אמר נציג הרפורמים, מאיר אזרי, כי הפורום החילוני "צריך להילחם גם על הזכות שלי".

פרומן השיב שאין בכוונתו לקדם את היוזמות הרוחניות של הרפורמים, ועל כך השיב אזרי: "אם אתה לא תקדם אותי, אני לא אקדם אותך. עד עכשיו, הבג"צים שהובילו את ההישגים הכי גדולים נגד הכפייה הדתית היו שלנו ולא שלכם. זה א"ב של המאבק בכפייה הדתית".

בלהט הוויכוח קפץ חבר מועצת העיר, השר לשעבר פורז, והזכיר לכולם על מה קמה הוועדה. "אנחנו צריכים לאחד כוחות נגד הממסד האורתודוקסי", אמר לניצים, "יש לנו אויב משותף חזק מאוד, והמאבק צריך להיות ממוקד. חבל לפצל כוחות". יו"ר הוועדה סיכם את הדיון בכך שאמר שאם צריך לבחור בין חנוכיות, שבין כה וכה יוצבו במרחב הציבורי, צריך לקדם את הרפורמים.

אלא שלפורום החילוני לא רק הפריעה סוגיית החנוכיות. בישיבת הוועדה הראשונה ביקש פרומן לשים לב לתופעה ש"צריך לחשוב עליה", כהגדרתו. "בשניים האחרונות נפתחות בתל אביב יותר מסעדות כשרות מאשר מסעדות לא כשרות. זו סטטיסטיקה, אני לא אומר את זה מתחושה. זו גם נקודה שאולי צריך לחשוב מה עושים בנושא הזה".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "הציטוטים אינם מקובלים ואינם מייצגים את ערכי העיר, העירייה או העומד בראשה. הדובר המצוטט אינו גורם עירוני אלא משתתף שהוזמן לדיון על ידי יו"ר הועדה. חבר המועצה פורז הוא נבחר ציבור שעמדותיו מייצגות את עצמו ואת סיעתו בלבד".

מיו"ר הוועדה, ראובן לדיאנסקי לא נמסרה תגובה לכתבה של ישי פרידמן בשביעי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

השלטון הזה הכריז מלחמה על הדת היהודית, מדינת ישמעאל

לא יאומן החוצפה שלהם. עברו כל גבול. זה נראה כמו ועדת רוע. נורא

אוי, מה שאנשים מוכנים לעשות בשביל קצת כסף.

חושך לא מגרשים במקלות.
כן ירבה וכן יפרוץ

ה' ישמור
אין גבול לאנשים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture