פרופ' בליצר: "נראה מיליוני נדבקים בישראל בשיא גל האומיקרון"

צילום: כללית

פרופ' בליצר: "נראה מיליוני נדבקים בישראל בשיא גל האומיקרון"

לטענת ראש קבינט המומחים שמייעץ לממשלה בעניין הקורונה, זן האומיקרון הוא מדבק ביותר - וקשה לעצור את גלי ההדבקה שהוא יוצר. עם זאת מדגיש בליצר כי האומיקרון אלים פחות משאר הזנים, וגורם פחות לתחלואה קשה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

פרופסור רן בליצר, ראש קבינט המומחים המייעץ לממשלה, התראיין הבוקר (ראשון) ל'ישראל היום', והעריך כי בישראל נגיע למליוני נדבקים. "אין מודלים ניבויים לאיך זה יהיה בשיא. יש יותר מדי נעלמים מכדי לנבא כרגע את מספר הנדבקים בשיא, ואת התאריך המשוער שבו נגיע אליו. יהיו מיליוני נדבקים, ולכן יהיו גם הרבה מאושפזים קשים" העריך.

הפרופסור הסביר את ההבדלים בין זן האומיקרון לזנים הקודמים. "בשבועות האחרונים למדנו שאומיקרון מתנהג מהותית שונה מזנים קודמים שהיכרנו. ההבדלים בינו לבין דלתא גדולים יתר מאשר דלתא לאלפא ושאר הזנים. יש לו מנגנונים שונים של כניסה לתא והוא מתנהל אחרת ברמה התאית" אמר.

לטענתו, האומיקרון הוא זן מדבק הרבה יותר. "אומיקרון מדביק יותר את תאי מערכת הנשימה העליונה ופחות את הריאות ועוד שינויים שכרגע מזהים אותם. כל ההבדלים האלו ברמה התאית כנראה עוזרים להסביר מדוע האלימות שלו פחותה מזו של דלתא".

לטענת הפרופ', לא בטוח שתתאפשר חסינות עדר בזן האומיקרון מאחר ואנשים יכולים להידבק שוב. "אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה שיעור הנדבקים אבל כבר שמענו בעבר את השאיפה לחסינות עדר. אנחנו רואים עכשיו שמה שקורה לאנשים שנדבקו בסיבובים קודמים זה שהם פגיעים כרגע להדבקה חוזרת" אמר.

עוד הוא הוסיף, כי ייתכן ואלו שנדבקו והחלימו מזן האומיקרון עדיין יהיו פגיעים מפני הידבקות בזן אחר של נגיף הקורונה: "השאיפה בכל שלב צריכה להיות לא להידבק ככל שההתנהגות היומיומית וההתחסנות מאפשרת את זה, ולזכור שחיסון נותן את ההגנה מבלי לספוג סיכונים. לא בטוח שמי שנדבק באומיקרון יהיה מוגן מפני זנים נוספים והדבקה מאוחרת יותר".

הפרופסור הביא קצת בשורות טובות: "בשלב הזה ברור לנו מהנתונים הבריטים שהסיכון לאשפוז קשה נמוך לפחות פי 3 לעומת דלתא. ואלה חדשות טובות אבל מכיוון שהוא יותר מדבק מדלתא ויודע להדביק גם אנשים שחלו בעבר וגם אנשים שחוסנו, אז מספר ההדבקות יהיה גדול יותר ומספר האשפוזים הנצבר עלול גם הוא להיות יותר גבוה. ולכן מערכת הבריאות נערכת לתרחישים מחמירים".

במענה לשאלה האם זן האומיקרון מסוכן יותר לילדים – השיב בליצר כי ישנה עדיין אי ודאות בנושא. "אנחנו לא מתייחסים כעובדה לכך שהאומיקרון מסוכן יותר לילדים, אך חשוב להבהיר שאנחנו עדיין אוספים מידע מהעולם ועדיין ישנה אי ודאות לגבי נושא זה".

ראש קבינט המומחים הסביר מדוע חשוב לחסן את הילדים: "לדעתי נכון לגלות זהירות ולעשות מאמץ משמעותי למנוע הדבקת ילדים במסגרות החינוך בכל האמצעים הזמינים לנו, ואני שב וקורא למי שלא חיסן את הילדים – לעשות זאת כעת. חשוב להגן על הילדים כדי למנוע תסמונת דלקתית רב מערכתית ותופעות של לונג קוביד, ששיעורן עדיין לא ידוע".

על מתווה הבדיקות החדש הסביר בליצר, כי זה היה הכרחי. "לו היינו יכולים לשמר את מדיניות הבדיקות הקודמת במציאות של עשרות אלפי נדבקים ביום היינו עושים את זה. אבל מכיוון שזה לא מתאפשר, בוודאי לא כשהמספרים ימשיכו להכפיל את עצמם, שינוי ההנחיות היה כורח המציאות" טען.

"‏המערכת לא הייתה מצליחה לספק מענה בלוח זמנים ראוי עם כל ‏הכפלה נוספת של מספר ‏הנדבקים היומי. ‏ראוי היה, ‏כפי שאכן קרה, לתעדף את הבדיקות לאוכלוסייה שנדרשה להם ביותר – ‏המבוגרים והפגיעים שזקוקים לטיפול מוקדם לאחר ההדבקה. ‏יכולות המעקב שלנו אחר התפשטות המחלה אכן תיפגע, אך נמשיך לנטר את המצב על פי הדבקות בבני 60 ומעלה, במגבלת השפעת והחיסון הרביעי, וכן ‏בבתי החולים – בהם לא חלו שינויים בהנחיות".

במענה לשאלה האם ניתן לעצור את גל ההדבקות, השי כי: "החיסון ובפרט הבוסטר מייצרים הגנה טובה מהדבקה בדלתא, והגנה מצוינת ממחלה קשה עקב דלתא ואומיקרון. התו הירוק מייצר סביבה שבה מתרחשות הרבה פחות הדבקות מדלתא, אך לא מוגנת די מהדבקה באומיקרון. חשוב להבהיר למבוגרים ולקבוצות הסיכון שכדי להימנע מהדבקה באומיקרון בשבועות הקרובים עליהם להימנע גם מהתקהלויות לא חיוניות המתקיימות תחת תו ירוק".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture