Nati Shohat/Flash90

בג"ץ נגד שקד: צריכה לדון בבקשות אזרחות של פלסטינים לאחר שהחוק פקע

חוק האזרחות פקע לפני חצי שנה, ומאז ממשיכה שרת הפנים להתנהל כאילו הוא עדיין בתוקף. עם ההתנהלות הזאת שקד לא דנה במאות בקשות של פלסטינים לקבלת אזרחות ישראלית, אך כעת היא תצטרך לדון בכך לאור פסיקת בג''ץ

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בית המשפט העליון פסק היום (שלישי) כי שרת הפנים איילת שקד ומשרדה לא יוכלו יותר להתנהל לפי הכללים של חוק האזרחות. מדובר בבשורה רעה לשקד, שהמשיכה להתנהל כאילו חוק האזרחות בתוקף על אף שהוא פקע, ולא אישרה מאות בקשות של פלסטינים לקבלת אזרחות ישראלית לצורך "איחוד משפחות".

בעקבות פסיקת בג"ץ, תיאלץ שרת הפנים לדון במאות בקשות שהצטברו על שולחנה בדרישה לקבלת אזרחות ישראלית לצורך "איחוד משפחות" כאמור. באגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם שעתרו נגד השרה אמרו: "בית המשפט העליון הבהיר באופן ברור שאי אפשר להמשיך לפעול לפי חוק שפקע ולהחזיק את המשפחות בנות ערובה ליוזמות החקיקה של השרה שקד. על שרת הפנים לפעול על פי הדין שחל על כלל מבקשי המעמד בישראל".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ וואליד טאהא, מסר בתגובה להחלטה: "משרד הפנים אכן מסרב לבקשות הרבות שמגיעות אליו, בניגוד לחוק. מקרים מעטים מאד זכו להתייחסות של המשרד למרות שהחוק לפיו הגבילו את האפשרויות לערוך איחוד משפחות נפל בכנסת. כיום, במקום להיענות לבקשות בהעדר חוק שמונע זאת, במשרד הפנים עדיין מסרבים לבקשות ומנסים לקדם מחדש את חוק האזרחות".

"בשלב הראשון הם יגידו לעליון שהם העבירו את חוק האזרחות בוועדת השרים לענייני חקיקה, למרות הסיכויים הקלושים להעביר אותו דרך הקואליציה במליאה. בדרך הזו הם מבקשם לצלוח את סוגיית העליון. אילו שרת הפנים הייתה עומדת בסיכומים שנעשו מולה בעניין חוק האזרחות, הרבה מאד סוגיות קשות שגורמות לסבל ועינויים מתמשכים לאזרחים היו מאחורינו", הוסיף.

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר: "‏יש שופטים בירושלים. בית המשפט העליון קבע כי המדינה לא יכולה להמשיך את העוול ולאסור איחוד משפחות. איחוד משפחות הוא חוקי, צודק וטוב לאזרחיות ואזרחי ישראל – והגיע הזמן ששרת הפנים תפעל בהתאם".

כזכור, אך לפני יומיים, ביום ראשון, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בתום דיון סוער את חוק האזרחות, זאת למרות התנגדותה של השרה תמר זנדברג ממרצ והימנעותו של השר נחמן שי מהעבודה. במהלך הדיון, התפתח ויכוח בין השרים גדעון סער וזנדברג.

חוק האזרחות הוא חוק זמני שאימצה הכנסת בשנת 2003 והתחדש בכל שנה ומטרתו למנוע מפלסטינים לקבל מעמד חוקי בישראל ולקיים בארץ תא משפחתי. לטענת המדינה, מטרת החוק היא למנוע ממי שקיבל מעמד בישראל לנצל זאת ולסייע במעשי טרור.

לפני כחצי שנה החוק נפל במליאת הכנסת, בתום דיון סוער של שש שעות. שרת הפנים איילת שקד פעלה בחודשים האחרונים להביא את חוק להצבעה שוב, כשהיא מנהלת מגעים מול רע"ם ומרצ בנושא. במרצ הביעו את התנגדותם למהלך לאורך הדרך ואף איימו במשבר אם החוק יעלה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture