Hadas Parush/Flash90

עוצר יציאות בצה"ל; הקצינים יובאו היום בצהריים למנוחות • פרטים חדשים

רה''מ בנט חשף כי הקצינים שנהרגו התעסקו בפעילות נגד גנבי אמל''ח מהבסיס שלהם. בעקבות המקרה הקשה, הרמטכ''ל כוכבי החליט על עוצר יציאות בצה''ל ועל הקמת ועדת בדיקה • השניים יובאו היום בצהריים למנוחות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אמש (רביעי) סמוך לשעה 23:00 בלילה, רב-סרן אופק אהרון ורב-סרן איתמר אלחרר, שניהם קצינים של היחידה המובחרת בצה"ל "אגוז", יצאו לפטרול מסביב למחנה "נבי מוסא" שבקעת הירדן. השניים יצאו לפטרול בתום אימון שקיימו מוקדם יותר עם יחידת הקומנדו.

במהלך הפטרול, שבצה"ל הגדירו אותו כ-"כפעילות אבטחה", אלחרר ואהרון זיהו דמות חשודה סמוך לבסיס – והחלו בנוהל מעצר חשוד. על פי הנוהל הם ירו באוויר סמוך לדמות החשודה – ירי שהוביל לאסון. הירי זוהה בטעות על ידי קצין אחר מהיחידה כירי של מחבלים, וירה לעברם על פי נוהל פח"ע.

בסיס נבי מוסא הוא מחנה אימונים בבקעת הירדן, בין ירושלים לים המלח, שבשטחי האש שלו מתאמנים כוחות חי"ר ושריון באופן קבוע. מדובר בשטח מעבר לקו הירוק ופלסטינים מתגוררים באזור. לכן מקפידים הכוחות באימונים להיות ערניים גם מול גורמי פח"ע. במבצע "שומר החומות" ניסה מחבל לחטוף נשק ללוחם מחטיבת כפיר בתחנת אוטובוס ליד בסיס נבי מוסא אך הלוחם נאבק בו וגבר עליו.

למרבה הטרגדיה השניים לא שרדו את הירי, וזמן קצר לאחר מכן נקבע מותם. שני הקצינים נפצעו באורח אנוש, וגורמי הרפואה ביחידה העניקו להם טיפול ראשוני בשטח. במקביל הוזנק מסוק של חיל האוויר לפנותם, אך כאמור, לאחר זמן קצר נקבע מותם. גורמי מצ"ח הגיעו לזירת האירוע לצורך איסוף ממצאים ועדויות, לצד תחקיר שנפתח באוגדה המובחרת 98.

הבוקר התיר דובר צה"ל לפרסם את פרטיהם של ההרוגים. אהרון, בן 28, התגורר בגן יבנה. אלחרר שהיה נשוי, בן 26, התגורר במושב בני ראם. בצה"ל מסרו הודעות למשפחות, רס"ן אלחרר יובא למנוחות בשעה 14:30 בחלקה הצבאית בבית העלמין בקריית מלאכי, והלוויתו של אהרון ז"ל תצא בשעה 16:15 מבית העלמין בגן יבנה. 

לאחר האירוע הקשה, בצה"ל פתחו בחקירת המקרה. הקצין שירה לעבר מפקדי הפלוגה ככל הנראה לא העריך נכון את מיקומו המדויק, והחליט לפתוח באש לאחר שחשדו התגבר. חוסר התיאום שהוביל למקרה הקשה נבדק כעת על ידי צה"ל. נבדקת אפשרות שמפקדי הפלוגה יצאו לפטרול בעקבות ניסיון גניבה של אמצעי ראיית לילה.

בנוסף, ‏הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע כי תקום היום ועדת בדיקה בראשות אלוף במילואים ובהשתתפות מומחים נוספים לתקרית הירי בבקעת הירדן – והורה על יום של עוצר פעילות בכל הצבא כדי ללמוד את האירועים. עד אז, שום חייל לא יכול לצאת מהבסיס בו הוא שוהה.

ראש הממשלה, נפתלי בנט חשף כי הקצינים נהרגו במהלך פעילות נגד גנבי אמל"ח. "כל המעורבים באירוע הלילה פעלו תוך הגדלת ראש. הם יזמו מעבר למה שנדרש מהם. שטח האימונים שלהם רווי גניבות אמל"ח, פשיעה ואויבים. איתמר, אופק וחבריהם יכלו פשוט ללכת לישון אתמול בלילה, ואף אחד לא היה בא אליהם בטענות".

שר הביטחון בני גנץ מסר: "צער עמוק הבוקר על מותם של שני קציני צה"ל מיחידת אגוז בבקעת הירדן. לצערי, אין דבר שיוכל להשיב את האובדן הגדול למשפחות, לחברים ולרעים לנשק". עוד הוסיף גנץ כי "צה"ל נמצא כבר מהלילה בעיצומו של תחקיר מקיף ואנו נעשה הכול כדי שאסון כזה לא יחזור".
"בוקר קשה, כואב ומצער", אמר הבוקר דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב. "זאת טרגדיה נוראית ואירוע מורכב. נצטרך ללמוד ולתחקר ולהבין טוב יותר מה קרה הלילה, האם זה רק ענייני תיאום, האם הייתה רגישות יתר, האם היה טעות בזיהוי או טעות אנוש".

מדובר באסון השני בצה"ל בתוך כשבוע. לפני כשבוע וחצי אירעה תאונת מסוק קשה בצה"ל שבה נהרגו שני הטייסים סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל ז"ל. המסוק שאיתו טסו כחלק מאימון שגרתי התרסק סמוך לחופי חיפה. קצין חיל הים, סרן רון בירמן, שהיה עם פוגל ושחייני על המטוס נפצע בתאונה הקשה ופונה בית החולים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture