המפכ''ל לשעבר, רוני אלשיך. Yonatan Sindel/Flash90

פרשיית NSO: המשטרה פרצה לטלפונים של ראשי ערים על סמך "תחושת בטן"

לאחר שנחשף כיצד פרצה המשטרה ויחידת הסייבר שלה 'סיגינט' לטלפונים של אזרחים תמימים, בעזרת תוכנת פגסוס, תוכנה ששואבת את כל המידע שיש על המכשיר - נחשף כיצד את אותה שיטה הפעילה המשטרה נגד אנשי ציבור בכירים, ולשווא

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

המשטרה ממשיכה להסתבך בפרשיית NSO ותוכנת הריגול פגסוס: הבוקר (ראשון) נחשף ב'כלכליסט', כי המשטרה שתלה תוכנת ריגול בטלפונים של 3 ראשי ערים, על סמך "תחושת בטן" בלבד בניסיון למצוא נגדם מידע מפליל. הפריצה התרחשה כמובן ללא מידע מקדים על אותם אישי ציבור.

על פי הדיווח, בשנת 2016, כחצי שנה לאחר מינוי של רוני אלשיך למפכ"ל המשטרה, הוא קיים שיחה עם בכירי המשטרה ואמר כי "בהחלט יש ראשי רשויות מושחתים, אבל לא כולם מושחתים. יש כאלה שמבצעים את העבירות מחוסר ידיעה". יחידת הסייבר הסודית של המשטרה, סיגינט, רצתה להראות לאלשיך הישגים בתחום.

שיטת הפעולה במשטרה פעלה כך של'מישהו' במשטרה הייתה "תחושת בטן" נגד ראש רשות מקומית, והוא התקשר ליחידת סיגינט שהפעילה את תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO הישראלית, עם המשפט שהפך למעין קוד הפעלה: "תבדוק אם יש לך משהו נגדו".

עוד נחשף כי לאחר שפרצו לטלפונים של אותם שלושה ראשי ערים, במשטרה לא מצאו כלום – אז השתלטו על הטלפונים של קרובי משפחתם. כשגם שם לא מצאו כלום, ביצעה המשטרה מעצרים של מספר אנשים בקול רעש גדול – מעצרים שהסתיימו ללא כלום. אחד המעצרים גרם לראש עירייה מסוים לשהות לילה שלם בתא מעצר על אף שהוא חף מפשע.

כזכור, הפרשייה התפוצצה בשבוע שעבר עת החלו להגיע גילויים על דפוס פעולה מפחיד של משטרת ישראל והעומד בראשה, המפכ"ל דאז רוני אלשיך. בין היתר נחשף כיצד פרצה המשטרה לטלפונים סלולריים של פעילי שמאל, וכיצד הערימה המשטרה על בתי המשפט כאשר ביקשה אישור להשתמש בתוכנת הריגול על ידי צו שופט – ללא שהיא באמת סיפרה לשופט מהו אותו כלי ריגול.

בשבוע שעבר הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למפכ"ל קובי שבתאי על הקמת צוות לבדיקת פרשת המשטרה ו-NSO. הבדיקה תתמקד על "האופן שבו משטרת ישראל פועלת כארגון, ועל כל בסיס לחשש אודות שימוש ארגוני שלא כדין שמבצעת המשטרה באמצעים העומדים לרשותה".

היועץ הביע חשש שמא במישור הפרטני תתגלה התנהגות "פסולה העשויה לעלות כדי עבירה פלילית". והיא תתגלה כששוטרים וחוקרים נחושים ולהוטים מדי הפעילו אמצעי האזנת סתר שלא כדין. את האפשרות הזו לא שולל היועץ, למרות שבינתיים אין בפניו מידע קונקרטי. 

ביום שישי שלח מפכ"ל המשטרה הנוכחי, קובי שבתאי, מכתב לשוטרי משטרת ישראל ובו כתב כי "אם יימצאו מקרים נקודתיים שמהם הופעלו היכולות הללו שלא באופן המותר על פי חוק, הדברים יטופלו מיד בחומרה הנדרשת". שבתאי תקף את התחקירים שלטענתו מגיעים "לפגוע בעבודת המשטרה".

מדוברות המשטרה נמסר בתגובה, כי היא "פועלת אך ורק על פי חוק. כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט. ככל שיש בידיכם חומרים שיש בהם להצביע על ביצוע עבירה שלכאורה נעשתה – נבקש כי תעבירו במהירות האפשרית לרשויות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture