pixabay

מדינת רעידות האדמה – המומחים מזהירים: "אזרחים גרים במלכודת מוות"

ישראל היא אזור גיאוגרפי מועד לפורענות בכל הנוגע לרעידות אדמה. הסיסמולוג ד"ר אבי שפירא: "יש עשרות אלפי מבנים שאינם עומדים בדרישות לרעידת אדמה". יו"ר הוועדה הממונה בטבריה: "זה איתות לבאות, שכונה שלמה עלולה להימחק"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בהפרש של 12 שעות בלבד הורגשו אתמול והיום (ראשון) רעידות האדמה בצפון הארץ. בשעה 12:28 התרחשה רעידה בעוצמה של 3.5 דרגות והיא הורגשה היטב בעפולה, בחיפה, בנצרת, בעמק הירדן ובגלבוע. לפי המכון הגיאולוגי, מוקד הרעש היה 16 קילומטרים דרומית-מזרחית לטבריה. ורעידה נוספת הורגשה אתמול בשעה 23:36 בעיקר באזור הצפון הייתה בעוצמה של 3.7 דרגות, והתרחשה בעמק הירדן, 16 קילומטרים צפונית-מזרחית לבית שאן. בין לבין אירעו רעידות משנה, אך עוצמתן הייתה נמוכה פחותה משתי דרגות. בחסדי שמים, בכל המקרים לא דווח על נפגעים או על נזק.

הרעידות לא הפתיעו במיוחד את הגיאולוגים. ד"ר אבי שפירא, סיסמולוג ולשעבר ראש ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה אמר ל'ווינט' כי "שתי רעידות האדמה שעברנו ביממה האחרונה אינם בהכרח רמז לבאות. אנחנו לא יודעים לבוא ולהגיד ולבשר משהו יותר מדויק בטווח זמנים. אנחנו כן יודעים שצריכה להיות רעידת אדמה חזקה בישראל".

ד"ר שפירא הוסיף: "אנחנו יודעים שהאזור שבו היו שתי רעידות אדמה הוא אזור שבו יתרחשו גם בעתיד רעידות אדמה חזקות מאוד. אנחנו רק איננו יודעים מתי בעתיד, בתוך דקות או בתוך עשרות שנים. רעידת האדמה החזקה שהייתה באזור שבין דרום הכינרת עד אזור גשר דמיה התרחשה בסביבות שנת 1,000, אבל אנחנו יודעים שהיא הרסה אז אזור העיר בית שאן".

לדברי ד"ר שפירא: "רעידות אדמה הן לא מחזוריות. יש ממוצע שאנחנו רואים, שבפעם ב-80 עד 100 שנה מתרחשת באזור שלנו בין בקעת הלבנון למפרץ חיפה רעידת אדמה חזקה עם עוצמה גבוהה מ-6 דרגות. הבעיה הגדולה שיש לנו היא שכל המדינה שלנו סמוכה למוקד התרחשות אפשרית של רעידת אדמה חזקה – אזור השבר הסורי-אפריקני".

על שתי רעידות האדמה שפקדו את ישראל בתוך פחות מ-24 שעות אמר ד"ר שפירא: "אנחנו מוטרדים מהן, כי זה מצב לא שכיח ששתי רעידות אדמה מתרחשות בהפרש של זמן קצר באותו מקום ובאותה עוצמה. יחד עם זאת, אין לנו עדות לכך שאחריהן תבוא רעידת אדמה חזקה שעלולה ליצור נזק כבד".

לגבי היערכות המדינה לרעידות המדינה הזהיר המומחה: "יש לנו עשרות אלפי מבנים במדינת ישראל שאינם עומדים בדרישות התקן לבנייה עמידה בפני רעידות אדמה. וכל עוד המצב הזה נמשך אנחנו לא ערוכים. ההערכה הדי מקובלת היא שרעידת אדמה בישראל לא תהיה יותר חזקה מעוצמה של 7.5, בגלל הממדים של ההעתקים (שברים) שעליהם מתרחשות רעידות האדמה. בעולם יש רעידות אדמה שעולות על 7.5".

"כל רעידת אדמה מעל ל-6 יכולה לגרום לתנודות קרקע חזקות מאוד שבניינים שלא תוכננו ונבנו לעמוד בהן יקרסו. לכן אנחנו מודאגים מכל הבניינים שנבנו בארץ לפני שנת 1980, כי אלה לא מבנים שנבנו לפי תקן כלשהו, כי לא היה תקן. הנושא הזה של היערכות לרעידות אדמה, הוא נושא הטיפול בבניינים. חלק גדול מהבניינים אנחנו הורסים ובונים חדשים, אלו נבנים ועמידים יפה בפני רעידות אדמה. הבעיה זה מה קורה עם הבניינים הישנים שנבנו לא לפי התקן".

"מהבחינה הבסיסית הזו של היערכות, השאלה העיקרית שנשאלת האם בתים יקרסו או לא יקרסו. והתשובה כרגע שיש בישראל הרבה בניינים שפוטנציאל ההרס שלהם במקרה של רעידת אדמה חזקה הוא גבוה. אזרחים שמתגוררים בבניינים שלא בנויים לפי התקן גרים במלכודת מוות. ואז כשיקרה אסון, תהיה בעיה גדולה להשתלט עליו בגלל גודל הבעיה".

"אני רוצה להזכיר שבשנת 2010 התרחשה בהאיטי רעידת אדמה חזקה. כל יחידות החילוץ מכל העולם שהגיעו להאיטי, הוציאו בחיים 150 איש. באותה רעידת אדמה מתו יותר מ-100 אלף איש. הניצולים אז היו בעיקר בגלל פעולות חילוץ של השכנים שלהם מיד לאחר הרעידה. אז אני שואל, במה צריך להשקיע? בלחזק את הבניינים או בלהקים עוד יחידות חילוץ?".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה יהיה???
אם ה' לא ישמר עיר שוא שקד שומר

סתם קונספירציות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture