Reuven Kastro/POOL

חשיפה אחרי חשיפה: האם פרשת הריגול תוביל למפנה במשפט נתניהו?

אחרי שנחשפו הלחצים על עדי המדינה, הניסיון לגייס את בנו של אלוביץ' ל"סוכן" נגדו והחקירות ללא אישור חתום של היועמ"ש, האם חשיפת השימוש בתוכנת ריגול נגד גורמים בתיקי נתניהו תוביל לשינוי במשפט? • חריגה אחת יותר מידי

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ניתן להתווכח עד כמה ההליך המשפטי שמתנהל נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגון מיסודו, יש שיטענו שמדובר תיקים תקדימים שנובעים מרדיפה ויש שיטענו שמדובר בהליך מוצדק ונתניהו מושחת, אך נראה שבשלב הזה כולם יסכימו שמשטרת ישראל והפרקליטות עשו הכל בכדי לזהם את התיק ולספק טיעונים מוחצים לטובת תומכי נתניהו.

החשיפה הדרמטית כי המשטרה עשתה שימוש בתכנת ריגול חודרנית לאחד המעורבים המרכזיים באחד התיקים המרכזיים מתיקיו של בנימין נתניהו – היא האחרונה בינתיים, אך היא עוד אחת בשרשרת הפרסומים לאורך השנים, שמטילים צל כבד על התנהלות המשטרה בתיק הרגיש.

גיוס עדים

אחד החלקים המפוקפקים ביותר בגיבוש התשתית הראייתית נגד נתניהו היה הפיכת יועץ התקשורת שלו לשעבר, ניר חפץ, לעד מדינה, כמעט בכל מחיר. במהלך המשפט נחשף תיאור אמצעי חקירה "דרקוניים", לחץ להסכים עבור משפחתו, הזמנת אשתו לחקירה, תרגיל חקירה שנעשה ואיומים מצד החוקרים שנהגו בו באגרסיביות. בנוסף לכל אלו, דווח גם על מניעת טיפול רפואי לאחר שגופו כוסה במאות עקיצות פשפשים.

"הבנתי שסתם עוצרים אותי. לא לשום צורך חקירה. רק להפעיל לחץ", סיפר חפץ בבית המשפט. "ראש צוות החקירה נסע לסקי בשווייץ, האיש שהתכונן לחקירה הזו חודשים. ככה מנהלים חקירה? נו באמת, זה רציני?".

"היה ברור לי לחלוטין שזה היה מתואם לגמרי", הוסיף. "במשך יומיים או שלושה ביקשתי לראות רופא, והנימוקים שנותנים לי זה שאין רופא בלהב 433 אלא רק בשב"ס ואז מביאים אותי חזרה אחרי חצות ואין רופא. הבנתי שמשחקים בי. כשרופא צילם אותי בסוף, הפצעים שלי היו עשרות מונים יותר מוחלשים. גם לראות חובש ב-433 עשו לי קשיים גדולים. זה חובש שנשמע להוראות החוקרים, הוא שיתף פעולה לחלוטין. אחרי כמה ימים הגיע רופא של מחוז מרכז במשטרה, ואז הוא ראה את הפצעים שלי ואמר לחוקרים שזה לא בסדר שלא ראיתי עד עכשיו רופא".

"מבחינתך, המשטרה איימה עליך?", שאל עו"ד בן צור את חפץ בדיון בבית המשפט, והוא שיב: "כן". חפץ הוסיף: "עיניי ראו שהפעילו עליי לחץ שאספק גרסה על ידי איום שיפרקו את משפחתי ויפגעו בזכות החוקתית שלי לפרטיות. הבנתי בזמן אמת שהדברים לא חוקתיים".

חפץ. צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90

חפץ לא היה היחיד שחווה את סיר הלחץ מצד החוקרים. אירוע דומה התרחש גם עם עד המדינה ארי הרו, מי שהיה ראש הסגל של ראש הממשלה. הרו זכה לחקירה אישית על ידי ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב כורש ברנור.

ברנור אמר לו בחקירה, לפי תמלילים שנחשפו ב'ווינט': "ארי אנחנו פה כי אתה צריך לתת משהו כדי שנחתום איתך הסכם. אתה לא, אתה בינתיים לא נותן כלום. אוויר סרק. בוקי סרוקי… אתה רוצה משהו מאיתנו תיתן משהו". הרו השיב: "אז תגיד מה אתה רוצה שאני אגיד ואני אגיד".

במקום אחר מסביר לו ברנור: "יש לך משהו להגיד נגד אחרים? תגיד אתה… אני הולך איתך על ההסכם, אני נותן לך דבר כבד, אני הולך לסגור לך תיק, אני רוצה לדעת מה אתה נותן, איזה דברים פסולים. תגיד לי אחד שתיים שלוש ארבע חמש את זה אני יכול לתת לך. תגיד לי עכשיו רשימה. אני צריך ממך רשימה של דברים. סחורה, זה כמו שוק. אתה נותן – אני מחזיר".

לצד חפץ והרו שנשברו,גם את שאול אלוביץ', הבעלים של בזק לשעבר וה"יהלום שבכתר" בתיק 4000. גם את שאול אלוביץ', הבעלים של בזק לשעבר, ניסו לשבור. במתקן המעצר שבו שהה אלוביץ', קיים חדר היוועצות עם עורכי הדין שהמשטרה לא מאזינה לו. בחדר הזה התקינו במשטרה מכשירי הקלטה, ואליו נשלח אור אלוביץ', בנו של שאול, כדי שישכנע את אביו להחליף את פרקליטו, עורך הדין ז'ק חן שייעץ לראש הממשלה נתניהו בתיקי 1000 ו-2000. זאת, כי היא חשבה שהוא זה שמונע ממנו מאלוביץ לחתום על הסכם עד המדינה.

אך שאול ענה לבנו: "אני יכול להיוועץ בעוד מאה עורכי דין וזה לא ישתנה. הם ניסו לעשות אותי עד מדינה. הם הרגו אותי. אני צריך לשקר כדי להיות עד מדינה כי אין לי על מה להעיד. כרגע מנסים לגרום לי להודות להודות להודות".

חקירה ללא היתר

פעולות החקירה הראשונות בתיק החלו חודשים רבים לפני מתן אישור היועמ״ש. למעשה, למעלה מ-250 ראיות בתיקי נתניהו, הנוגעות לליבת האישום, הושגו תוך עבירה על חוק יסוד: הממשלה, הקובע כי “לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש הממשלה אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה”.

מבדיקת תאריך מתן אישור פעולות החקירה מצד היועמ״ש עולה כי בתיק 1000 עשרות פעולות בוצעו לפני מתן האישור. כך חקירת יאיר רוזן, נהגו של יאיר נתניהו, תשאול בכירים ועובדים במלון רויאל ביץ׳ בתל-אביב בו נהג לשהות יאיר נתניהו בדירתו של איש העסקים ג׳יימס פאקר, העתקת מצלמות האבטחה מהמלון, והוצאת צווים בעניין כניסת מילצ׳ן למשכן בשנים 2016-2006.

אלוביץ'. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

פעולת החקירה הראשונה בתיק התרחשה ב-11 באפריל 2016, יותר משמונה חודשים לפני קבלת האישור, בדמות גביית עדות מהעיתונאי בן כספית, שחקירתו נסובה סביב ניסיון לאתר קבלת טובות הנאה מצד נתניהו.

באוגוסט 2016, כחמישה חודשים לפני האישור הרשמי לחקירה בתיק 1000, זומן לחקירה גיל שפר, ראש הסגל בדימוס של נתניהו, ונשאל על המתנות שקיבלו לכאורה נתניהו ורעייתו ועל קשריהם למילצ׳ן. לפני האישור גם זומן לחקירה הנהג של יאיר נתניהו, שסיפר שיאיר נוהג לשבת במלון רויאל ביץ׳.

ישפיע על המשפט?

עו"ד דן חי, יו"ר הוועדה להגנה על הפרטיות בלשכת עורכי הדין, התייחס בגל"צ, למעורבות תוכנת פגסוס בתיקי נתניהו ואמר כי "אם באמת יתברר שזה נכון – ביהמ"ש צריך לפסול ראיות, ואז המשטרה תבין שזו לא הדרך, ושיש גבולות למה שהם יכולים לעשות, גם אם זה נראה להם נורא מוצדק".

"בלי ההודאות של פילבר אין לתביעה לאן להתקדם בעבירת השוחד. כשעורכי דין מתלוננים על דבר כזה אף אחד לא מקשיב לנו, אנחנו מייצגים נאשמים ואינטרסים, הדי.אן.איי שצריך להשתנות פה הוא הדי.אן.איי השיפוטי – לא צריך את ההגנה האוטומטית על הרשויות, צריך להגיד שיש גבול ולא ניתן לחצות אותו. פסילת ההודאות של מומו פילבר היא תחילת שינוי די.אן.אי אמיתי".

עורך הדין מיכה פטמן, מומחה בעבירות צווארון לבן וסנגורו לשעבר של בנימין נתניהו, אמר ב'רדיו 103' כי "זו נקודת מפנה במשפט הישראלי, אם הדי.אן.איי השיפוטי טיפה יטה ימינה ולא יקבל באמונה את הצהרות השוטרים ויתחילו להסיר תעודות חיסיון על אמצעים", הסביר, וסיכם: "מקווה שזו נקודת מפנה בתיק של נתניהו ושהנקודה הזו תעזור ליועמ"ש הבא לסגור את התיק הזה".

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture