תחקיר אסון הירי דו-צדדי: מקלות תאורה אישיים יכלו למנוע את התקרית

Yonatan Sindel/Flash90

תחקיר אסון הירי דו-צדדי: מקלות תאורה אישיים יכלו למנוע את התקרית

האסון ביחידת אגוז, בה נהרגו שני קצינים מירי דו-צדדי של חברם ליחידה, מוביל לתחקיר חריף של צה''ל והרמטכ''ל. בתחקיר עלה כיצד מקל תאורה פשוט שהיה מוענק ללוחמים ביציאה מהבסיס - יכול היה למנוע את האסון

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מחר (שני) צפוי לפרסם הרמטכ"ל אביב כוכבי את העונשים שעליהם החליט נגד המפקדים בתקרית הירי דו-צדדי ביחידית אגוז, תקרית בה נהרגו מירי צה"ל שני המפקדים אופק אהרון ואיתמר אלחרר. בנוסף, צה"ל יפרסם את התחקיר המלא של האסון שהתרחש לפני כחודש, בשטח האימונים של בסיס "נבי מוסא" בבקעת הירדן. כך דווח ב'וואלה'.

פרסום התחקיר עצמו נדחה, לאחר שהיה אמור להתפרסם ביום רביעי האחרון. כזכור, האסון התרחש כאשר ארבעה קצינים מאגוז וקצין נוסף שיצאו בנפרד לחפש ולתפוס 'על חם' גנבי נשק בדואים. כל קבוצה יצאה מכיוון שני בבסיס ללא תיאום בין המפקדים בבסיס וללא שסיפרו למישהו שהם יוצאים לתפוס גנבים.

כשהתקרבו למרחק של מטרים בודדים, שמע הקצין הבודד רעש וראה דמויות חמושות. מחשש שמדובר בלוחמים הוא פתח בירי, אך מהר מאוד הבין שהרג בשוגג את אלחרר ואהרון. כעת בבסיס התחקיר יעמוד גם ההתנהלות הבסיסית והמקצועית של היחידה, ובראשן פקודה לכתיבת תיק הגנת מחנה ארעי.

בתחקיר יתמקדו בין היתר בכך שהאסון קרה לאחר שהלוחמים באותו שבוע הקימו אוהלים ארעיים לצורך לינה סמוך לשטחי האימונים. תיק הגנת ארעי אמור להכתיב פקודות שיאבטחו מקרים כגון הקמת מחנות ארעיים לצורך אימונים סמוך לשטחי אש, ולאחר כתיבת התיק ישנה שרשרת פעולות לאישורו ובדיקה שהוא אכן מתקיים.

דבר נוסף שעולה מהתחקיר, זה שהשומר בכניסה למחנה היה צריך להעניק "סטיק-לייט" ללוחמים שיצאו ללא מכשירי קשר, זרחן מאיר שיכול היה למנוע את הירי דו-צדדי ואת ההיתקלות בשטח בין הקצינים, שיצאו לתור אחר גנבי נשק בדואים משטח האימונים בבסיס.

מלבד לסטיק-לייק, הלוחמים יצאו ללא מכשירי קשר, דבר שכמובן יכול היה למנוע את האסון במידה והיו מדווחים בזמן אמת על הדמויות החשודות – שהתבררו כלוחמי היחידה. הלוחמים יצאו לתור אחר אמצעי לראיית לילה שנגנבו משטח האימונים לילה קודם, אלא שהתחקיר מגלה כי אמצעי ראיית הלילה לא נגנב למפקד הצוות וגם לא לאחד מחייליו, ולכן לא היה נתון ללחץ.

התחקיר מגלה כי בשניות שקדמו לירי היה מפקד הצוות דרוך מאוד, עם כדור בקנה, כשאמצעי ראיית לילה על עיניו, שמאוד הגביל את הראייה ותרם לדריכות הגבוהה. הקצין ראה לפתע שתי דמויות (שני מפקדי הפלגות) חמושות מולו, פתח באש ופגע. אחד ממפקדי הפלגות הצליח להשיב באש אך לא פגע במפקד הצוות. לפי גורמים שנחשפו לפרטי התחקיר, מפקד הצוות הופתע מהתרחיש שנגלה מול עיניו (שתי דמויות חמושות) ולכן טען בחקירה, "חשתי סכנת חיים מיידית ויריתי".

שני מפקדי הפלגות עקבו אחרי דמותו של מפקד הצוות לאורך מאות מטרים בעת שחזר אל כיוון המאהל מסיור שביצע בשטח. תוך כדי הירי נשמעו צעקות בעברית. מפקד הפלגה שלא נפגע צעק :"חדל צה"ל, חדל צה"ל", והירי הופסק. מפקד הצוות, מפקד הפלגה ולוחם ותיק נוסף שהיו בשטח, מיהרו להגיש עזרה ואז התבררה בעיה חמורה של תיאום וקשר על מנת לדווח על התקרית ולהזעיק צוותי רפואה במהירות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture