משרד המשפטים ברחוב צ'אלח א-דין. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

על שולחן היועמ"שית החדשה: בהרב מיארה נכנסת היישר לסערות המשפטיות

עוד לפני שתתאקלם בלשכה, היועצת המשפטית לממשלה הטרייה תצטרך להכריע כיצד פרשת פגסוס תשפיע על הדיונים בתיקים נתניהו • לטיפול בהמשך: ועדת הבדיקה לפרשת פגסוס והמגעים לעסקת טיעון עם נתניהו • האם התפקיד יפוצל?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הממשלה אישרה היום את מינוי גלי בהרב מיארה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה, והיא נכנסת באופן מיידי לתפקיד, אחרי סערה רבתית סביב עצם המינוי שלה, ובצל סערות דרמטיות אחרות שיעסיקו אותה מהרגע שתתיישב בלשכה היוקרתית בצלאח א-דין, כשהיא מחזיקה בתפקיד שיש שיגידו שהוא משפיע יותר מתפקיד ראש הממשלה (בפרט כשהוא עם 6 מנדטים).

היועץ המשפטי לממשלה עומד בראש המערכת המשפטית של הרשות המבצעת ושל השירות המשפטי הציבורי בישראל. זהו אחד התפקידים החשובים ורבי ההשפעה בממשל הישראלי, ומוסד מרכזי במסגרת שיטת המשפט הישראלית. על אף חשיבותו, אין חוק אחד המסדיר את מעמדו ותפקידיו, והם נגזרים מחוקים עקיפים. היועץ ממונה לקדנציה אחת בת שש שנים. מעמדו של היועץ המשפטי לממשלה התחזק עם השנים, ובפרט לאחר שמנחם בגין נבחר לראש ממשלה, אז החל היועץ להשתתף דרך קבע בישיבות הממשלה.

המינוי המסעיר

המינוי לא עבר בשקט, וייתכן וביום מן הימים נגלה שהוא היה הרבה יותר מלא שקט, ואולי אף קרוב לעסקה מושחתת לכאורה. מרגע שסער הכריז על רצונו לבחור במיארה, נסללה הדרך להמלצה עלייה בוועדת האיתור. יו"ר הוועדה, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, התנגד להמלצה על מיארה ותמך במשנה ליועמ"ש למשפט חוקתי, עו"ד רז נזרי, שנחשב היה למועמד מוביל. ואולם, שר המשפטים לשעבר, דן מרידור, וח"כ צבי האוזר, התנגדו להמלצה על נזרי ותמכו במיארה. ביקורת נוספת על הבחירה במיארה נוגעת לחוסר הניסיון שלה בתחום הפלילי והציבורי — ידע חיוני לתפקיד היועמ"ש.

השר הממנה, סער. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

בג"ץ דחה אתמול על הסף את העתירה של עמותת "האמת תנצח" נגד מינוי גלי בהרב מיארה לתפקיד היועמ"ש, בגין אי מיצוי הליכים וקביעה כי העתירה "פגומה ונעדרת עילה להתערבות בג"ץ". העמותה תשלם לאוצר המדינה הוצאות על סך עשרת אלפים ש"ח.

בהרב-מיארה, המשמשת כיום יועצת במשרד עורכי הדין הפרטי דוד תדמור ושות', היא המועמדת המועדפת על סער. היא עבדה 30 שנה בפרקליטות האזרחית במחוז תל אביב והמרכז. ב-2008 מונתה לתפקיד פרקליטת מחוז תל אביב – אזרחי, וקודם לכן הקימה וניהלה את המחלקה המינהלית בפרקליטות. ב-2016 פרשה.

פגסוס-גייט

הסוגייה המיידית שמחכה על שולחנה של בהרב-מיארה היא הסערה שהתעוררה בשבועות האחרונים בעקבות חשיפת השימוש של המשטרה בתוכנות ריגול נגד אזרחים, והגיעה לשיאה בימים האחרונים בעקבות הפרסומים על השימוש שנעשה בהן גם נגד מעורבים בחקירות נתניהו, כולל עד המדינה שלמה פילבר.

ועדה שמינה היועמ"ש היוצא אביחי מנדלבליט, בראשות המשנה שלו עמית מררי, כבר החלה לבדוק את הנושא. בהרב-מיארה תפקח מעתה על הבדיקה ועל הליכי ביניים קשורים, ולהתנהל מול צמרת המשטרה הממתינה אף היא לממצאים. בנוסף, במשרד המשפטים שוקלים להרחיב או לשנות את הצוות בראשות מררי.

היא ככל הנראה תצטרך להכריע כבר בימים הקרובים מה תהיה תשובת צוות התביעה בתיקי נתניהו לדרישת סנגורי הנאשמים לדחות את המשך המשפט עד מיצוי בירור הפרשה. צוותי ההגנה של כל הנאשמים – בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס – מבקשים לדעת את היקף, מהות וחוקיות השימוש שעשתה המשטרה בתוכנות הריגול בחקירותיהם.

משפט נתניהו

לצד תפקידה כיועצת משפטית לממשלה, היא נכנסת היום גם לתפקיד ראש התביעה הכללית. המשמעות: אחריות מלמעלה על הפרקליטות, ואחריות ישירה על חקירת אישי ציבור – כולל הדיונים המתמשכים במשפט ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, סיום הליך עסקת הטיעון עם השר לשעבר יעקב ליצמן, ועוד.

נתניהו ניהל ממש לאחרונה משא ומתן עם הפרקליטות על עסקת טיעון. לא נחתמה עסקה לאחר שנתניהו התעקש שהענישה לא תכלול עונש מאסר או קלון. תנאי הכניסה של הפרקליטות היו הודאה מלאה וענישה שתכלול מאסר על תנאי עם קנס משמעותי וקלון. כשהתברר שנתניהו לא מוכן לשקול קלון – דווח שהמגעים נותקו, אך בהמשך נודע שהמגעים נמשכו.

השאיר לא מעט עבודה, מנדלבליט. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

לפני כשבועיים הודיע היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט הודיע לסנגוריו של בנימין נתניהו כי הוא לא יוכל להמשיך במשא ומתן עמם על הסדר טיעון, וכי יהיה עליהם להמתין למינוי היועץ המשפטי הבא. כעת הכדור עובר לידיים של מיארה, שככל הנראה לא תמהר לחתום עם נתניהו על עסקה, כפי שמצפה ממנה השר סער שהעניק לה את התפקיד הרם.

פיצול התפקיד

נושא מרכזי נוסף שילווה את כהונתה של מיארה בתפקיד הוא גולת הכותרת בתוכניותיו של סער – פיצול משרת היועץ המשפטי לממשלה. אין ספק שהתמיכה במועמדותה עלתה בין השאר בשל הסכמתה למהלך, או לפחות שקילתו בראש פתוח.

שר המשפטים גדעון סער כבר ציין בעבר כי הוא שוקל לפצל את תפקיד היועמ"ש לשני תפקידים – האחד ראש הייעוץ המשפטי לממשלה והשני ראש התביעה הכללית בישראל, וכן לדאוג שהיועמ"ש החדש יתמוך בחיזוק ההגנה על זכויות החשודים בפלילים ונאשמים.

על פי ועדת שמגר, ליועץ חמישה תפקידים: ראש התביעה הכללית מטעם המדינה (פרקליטות המדינה), ייצוג רשויות המדינה בבתי המשפט, כולל בבית המשפט הגבוה לצדק, ייעוץ לממשלה בעניינים משפטיים, ייעוץ בהכנת תזכירי חוק של הממשלה בכלל ושר המשפטים בפרט, ייצוג האינטרס הציבורי ושמירה על קיום החוק.

על פי הגדרתו כפשוטה, תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא לשמש כ"עורך הדין של הממשלה". מתוך חמשת התפקידים שהוגדרו לעיל, ניתן לציין את שלושת התפקידים הבאים כהולמים הגדרה זאת: מייעץ לממשלה בעניינים משפטיים, מייעץ בהכנת תזכירי חוק של הממשלה, מייצג את רשויות המדינה בבתי המשפט. תפקיד נוסף שצוין, ראש התביעה הכללית מטעם המדינה (פרקליטות המדינה), אינו נגזר ישירות מהגדרת תפקידו של היועץ כעורך הדין של הממשלה.

יש הרואים סתירה וניגוד עניינים בין תפקידיו של היועץ כראש התביעה הכללית מטעם המדינה וכמייצג את רשויות המדינה בבתי המשפט. מחד, היועץ המשפטי מייעץ לממשלה ומסייע לה ליישם את מטרותיה באופן חוקי, ומגן על צעדיה בבית המשפט כפרקליטהּ. מאידך, בתפקידו כראש התביעה האחראי על כל כתבי האישום שמגישה המדינה, היועץ הוא בעל הסמכות להורות על הגשת כתב אישום כנגד חברי ממשלה (ובכירים אחרים), ובעצם ההחלטה האם להגיש את התביעה וכיצד לטפל בה, עומד היועץ המשפטי לממשלה בפני ניגוד עניינים מובנה. בנוסף לכך, יש טוענים שכל אחד מהתפקידים דורש התמחות והתמודדות עם היקף חומר שהם מעבר ליכולתו של אדם בודד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture