חוק האזרחות שהופל בפעם שעברה. Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שנפל: מליאת הכנסת אישרה שתי הצעות של חוק האזרחות

חוק האזרחות גרר איתו מחלוקות רבות בקואליציה, אך הערב, הצעות החוק של איילת שקד ושמחה רוטמן אושרו במליאת הכנסת - כל אחד בנפרד. אישור החוקים התאפשר בזכות הגעה להסכמות בין שקד לאופוזיציה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לאחר עימותים רבים בין חלקי הקואליציה, אושר הערב (שני) במליאת הכנסת הצעת חוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד ברוב של 44 בעד מול 5 מתנגדים. סביב החוק התנהל מאבק – כשמהקואליציה ניסו להפיל את החוק מפלגות מרצ והעבודה, ומהאופוזיציה ניסו להפיל את החוק מפלגת הרשימה המשותפת.

כזכור, לפני שבעה חודשים נפל החוק לאחר שבאופוזיציה כולה התנגדו לחוק. לאחר שנפל החוק, הגיעה שקד להסכמות עם האופוזיציה על קידום חוק האזרחות. בקואליציה התנגדו לתמוך בחוק אזרחות מקביל שקידם שמחה רוטמן, ולכן הגיעו להסכמה על חופש הצבעה בחוק – הסכמה שגם היא הגיעה אחרי ויכוחים רבים בקואליציה.

בתחילה עלה להצבעה חוק האזרחות של שקד. חברי הרשימה המשותפת שמתנגדים לחוק – הפכו את ההצבעה על החוק להצעת אי אמון בממשלה, כך שבליכוד והמפלגות החרדיות לא יכלו לתמוך בחוק. מכיוון שהם הגיעו מראש להסכמות עם שקד כי יתמכו בחוק שלה והיא תדאג לתמיכה בחוק של רוטמן – הם יצאו מהמליאה כדי שלא להפיל את החוק. כאמור, חוק האזרחות שהציעה שקד אושר בכנסת.

לאחר שחברי הליכוד והמפלגות החרדיות יצאו החוצה ממליאת הכנסת, כדי שלא להצביע נגד החוק – יכלו גם חברי רע"מ ומרצ לצאת החוצה. חברי רע"מ ומרצ לא רצו להצביע בעד חוק האזרחות שנוגד לאג'נדה שלהם, אך גם לא יכלו להצביע נגד החוק מאחר ומדובר בהצעת אי אמון בחוק. מאחר וידעו כי לחוק יהיה רוב בעקבות ההימנעות של חברי סיעות האופוזיציה הלאומית, יכלו להרשות לעצמם חברי מרצ ורע"ם לצאת החוצה.

לאחר ההצבעה על חוק האזרחות של שקד, נכנסו חברי האופוזיציה חזרה למליאת הכנסת – אז עלה להצבעה חוק האזרחות של חבר הציונות הדתית, ח"כ שמחה רוטמן. מאחר והגיעו להסכמות מראש בין הקואליציה לאופוזיציה, חוק האזרחות של רוטמן אושר גם הוא, ברוב של 72 ח"כים בעד מול 32 ח"כים שהצביעו נגד.

שר הדתות מתן כהנא עלה להציג את החוק של שקד, חברתו לסיעה: "מאות המחבלים אשר קיבלו את מעמדם בישראל מכוח הנישואים, הם ההוכחה הניצחת לחשיבותו של החוק, אין ספור המצבות של היהודים שנרצחו בגלל שהם יהודים, הם ההוכחה לנחיצותו של החוק – הוא מונע פירוק משפחות, הוא חומת מגן". הוא הוסיף כי על פי נתוני השב"כ, 165 פלסטינים שקבלו אזרחות מכוח איחוד משפחות, היו מעורבים בטרור".

לאחריו, עלה ח"כ רוטמן להציג את החוק שלו, חוק שעלה צמוד לחוק של שקד, והדגיש את חשיבותו: "הצעת החוק שעולה להצבעה, היא תיקון של עוול מאוד גדול שנעשה בתחילת ימיה של הממשלה הזו. אנחנו אמרנו מהיום הראשון שהחוק חייב לעבור התאמה לסיטואציה חסרת התקדים במדינה. לראשונה, יש בקואליציה, בממשלה, סיעות שאומרות בפה מלא – הן רוצות איחודי ממשלות, שהן מימוש רועש או שקט של זכות השיבה הפלסטינית. לא הייתה סיטואציה כזו מעולם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture