Yossi Aloni/Flash90

אהוד ברק מסביר אלו פעולות לנקוט נגד איראן: "הם לא מטורפים"

"האיראנים לא ישתמשו בפצצה גרעינית נגד ישראל כי הם לא מטורפים ולא רוצים לחזור לתקופת האבן; אם אין לנו יכולת להניע פעולה כירורגית שדוחה את האיראנים בשנתיים או שלוש, אז לא ברור שכדאי לפעול", טוען ראש הממשלה לשעבר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, נאם הערב (רביעי) בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שבאוניברסיטת תל אביב, והתייחס לגרעין האיראני, תוך שהוא מרגיע וטוען כי הם לא ישתמשו בו נגד ישראל.

לדבריו, "בהתחשב בכל התוצאות האפשריות מהמו"מ עם איראן, אנו עלולים למצוא את עצמנו תוך חודשים בודדים במציאות שבה איראן היא מדינת סף גרעינית. אין לישראל ברירה אלא לנקוט בשתי פעולות: להמשיך לפעול לכך שזה לא יקרה בעזרת דיפלומטיה, ובמקביל להתכונן, תחת הנחת עבודה, שאיראן היא מדינת סף גרעינית בעוד כמה חודשים בודדים".

"המשמעות העיקרית של איראן כמדינת סף גרעינית, היא שאיראן, והיא בלבד, תחליט מתי היא תהפוך לבעלת נשק גרעיני בפועל. הדבר הזה יוצר למדינת ישראל מצב חדש וצריך לקחת אותו בכל הרצינות, והוא מחייב הרבה דברים מעשיים אחרים ממה שעשינו עד היום בתחום הזה, או מלפני עשור".

אהוד ברק הסביר כי "הסכנה האמיתית בפצצה גרעינית בידי איראן היא לא מה שאנשים חושבים. בדיוק כמו צפון קוריאה שלא יצרה פצצה גרעינית בשביל לזרוק אותה על דרום קוריאה או יפן. למה הם לא מתכוונים לזרוק פצצה? כי הם לא מטורפים ולא מעוניינים לחזור לתקופת האבן".

"בדיוק אותו הדבר איראן, איראן חותרת לגרעין כדי להבטיח את שרידות המשטר, הם ישיגו בזה חסינות בפני התערבות צבאית כדי להפיל את המשטר, הם ישיגו מעין איזון אסטרטגי עם ישראל, הם ישיגו עומק של גיבוי לכל מה שהם רוצים לעשות באמצעות הפרוקסי בכל המזרח התיכון. בסופו של דבר הם אנשים קנאים וקיצוניים, אבל הם רחוקים מלהיות טיפשים או מטורפים וגם הם לא רוצים לחזור לתקופת האבן".

"העולם יודע כולו, מזה חמישים שנה ישראל עוסקת בהתכוננות למצב שבו אחד משכנינו במעגל הראשון או השני יגיע לגרעין. הסיכון האמיתי הוא לא שיזרקו עלינו פצצה, אלא שכל משטר ה-NPT, משטר מניעת התפשטות נשק גרעיני, יישבר".

ברק חשף שיחות עבר עם מנהיגים. "אני זוכר את דאוט אוגלו אומר לי –"תגיד איזה ברירה יש לי? אם איראן תהיה גרעינית, טורקיה תהיה מחויבת ללכת לגרעין", מצרים תלך בעקבותיה, סעודיה עשויה להקדים את שתי אלו מכיוון שהיא לא הולכת לפתח גרעין, אלא תנסה לקנות יכולת גרעינית. ברגע שמשטר זה מתפורר, כל דיקטטור סוג ג' בדרום מזרח אסיה, או באפריקה או באמריקה הלטינית, יכול לבנות לעצמו יכולת גרעינית וזה יכול להתגלגל לכך שעוד עשר או עשרים שנה, קבוצת טרור מחזיקה במתקן גרעיני פשוט, והיא תוכל לשלוח פצצה פשוטה בתוך קונטיינר לנמל של ניו יורק, רוטרדם או אשדוד. אין איום מידי על ישראל שיזרקו עליה פצצה גרעינית, אבל גם לסוג הזה של איום צריך להיערך".

"לפני עשור, הייתה תכנית קונקרטית שתכליתה הייתה לדחות אותם בשנתיים-או שלוש, את כל התכנית הגרעינית, הייתה יכולת מבצעית לעשות אותה, ולפי דעתנו – דעתי, לדעת נתניהו וליברמן, הייתה לנו יכולת לעשות את זה עם ארה"ב, גם אם היא לא הייתה תומכת, היא לא הייתה נוקטת שום פעולה לעצור אותנו".

כיום סבור ברק, "אם אין לנו יכולת להניע פעולה כירורגית שדוחה את האיראנים בשנתיים או שלוש, אז לא ברור שכדאי לעשות פעולה נגד הגרעין, כי פעולה כזאת יכולה להפוך למקור הלגיטימיות לאיראנים לרוץ בכל הכוח אל הגרעין… גם כאשר השמדנו את הכור העיראקי והכור הסורי, לא יכולנו ברצינות להגיד לעצמנו שאנחנו דוחים אותם ביותר משלוש שנים, משום שהם תמיד יכולים לשלם עוד פרמייה לחברת המקור ולבנות כור חדש דומה. כך שגם במקרים האלו ניסינו לדחות בכמה שנים וההיסטוריה התגלגלה כך שזה נהיה תמידי. אסור להשאיר את המצב כמו שהיה בשנים האחרונות שאין לנו תכנית פעולה קונקרטית באיראן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture