המירוץ לנשיאות נפתח וחמשת המועמדים מחזרים אחרי הקול החרדי

חמישה מזקני הפוליטיקאים מתייצבים על קו הזינוק לבית הנשיא • במי תומך נתניהו? מי עשוי להפתיע ולמה תומך ליברמן בדוד לוי • הכל על הקרב הבא שכבר מסעיר את המערכת הפוליטית • היכון, הכן, צא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הבחירות לתפקיד נשיא המדינה יתקיימו רק בחודש תמוז (בעוד למעלה משמונה חודשים), אך מאחורי הקלעים השטח בוער: לא פחות מחמישה מועמדים ניצבים על קו הזינוק, והשבוע, ניתן האות לפתיחת המרוץ באופן רשמי.

קרא עוד:

[postim]

שעה קלה לאחר שהתבררו התוצאות בפריימריז על תפקיד יו"ר מפלגת העבודה, דיבר המנצח יצחק (בוז'י) הרצוג בפני תומכיו, ופנה לזקן המפלגה, ח"כ בנימין אליעזר, בחיבה גלויה: "פואד, המטה לרשותך, יש מירוץ עוד מעט, בקרוב נגיע לבית הנשיא לברך אותך".

ההתייחסות הפומבית של הרצוג לסוגיה, הציפה את הנושא הרוחש פעילות מאחורי הקלעים. המועמדים שיתמודדו לתפקיד, נכון להיום, הם: שר החוץ לשעבר, דוד לוי; יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ רובי ריבלין (המתמודד בפעם השניה לתפקיד); שר המשפטים לשעבר, ח"כ מאיר שטרית; יו"רית הכנסת לשעבר, דליה איציק; ושר הביטחון לשעבר, ח"כ פואד בן אליעזר.

הקרב המתנהל מאחורי הקלעים, מעסיק בשבועות האחרונים גם את הפוליטיקאים החרדיים, שנפגשו ביחד ולחוד, עם המועמדים ובאי כוחם. נראה כי מי שהיה עד לא מכבר בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות בתפקיד, ח"כ רובי ריבלין שהתמודד בסיבוב הקודם מול הנשיא פרס, איבד את סיכוייו בחודשים האחרונים, לאחר שחתול שחור עבר בינו לבין ראש הממשלה. היחסים המתוחים ביניהם הובילו גם להדחתו מתפקיד יו"ר הכנסת, וריבלין נאלץ לשבת, כמעט לבדו, כח"כ מן המניין מסיעת הליכוד בספסלי הקואליציה השוממים מח"כפשים, זאת למרות שקיבל את המקום השביעי בפריימריז של המפלגה.

התוצאות של הפריימריז לימדו את ריבלין כי הוא איבד את כוחו במוקד הכח המשמעותי ביותר שלו: ציבור המתנחלים. ריבלין, שבתקופת כהונתו כיו"ר הכנסת הקפיד לשמור על ממלכתיות, איבד את האהדה הגדולה אשר לה זכה במשך שנים מציבור המתנחלים, מה שהופך את סיכוייו להיבחר לנשיאות המדינה לקלושים עד בלתי קיימים. גם יחסיו עם ראש הממשלה ידעו ימים יפים יותר. בקדנציה האחרונה תקף ריבלין הצעות חוק מבית מדרשה של סיעת הליכוד, ואף הרגיז את רעיית ראש הממשלה כשאמר בפתח ישיבת קואליציה: "אצלי, אשתי לא ממנה אנשים".

המתמודדים לנשיאות

האם ירוץ ללא תמיכתו הרשמית של הליכוד? סביר להניח שכן. יש לכך תקדימים פוליטיים, וריבלין יבנה על הקשרים האישיים שיצר עם לא מעט מחברי הבית. העובדה היא שההצבעה החשאית משחקת לטובתו, אך לנוכח ריבוי המועמדים – רבים הם הסיכויים שריבלין לא יעבור את משוכת הסיבוב הראשון ויגנוז לחלוטין את חלום הנשיאות.

>> הכל אישי

מועמד נוסף ששמו עולה ויורד בשנים האחרונות, הוא דוד לוי, מי שכיהן בעבר כשר החוץ, וצפוי ליהנות מתמיכת מפלגת השלטון. לוי, בן 74, פרש מהחיים הציבוריים לפני 15 שנה, ולהבדיל מאישים אחרים, הוא לא שב אפילו פעם אחת בכדי "להציל את המפלגה". נתניהו עשה לא מעט מאמצים בכדי לסמן שהוא רואה בלוי מועמד מועדף. לאחר פרישת כחלון, ביקר נתניהו בביתו של לוי בבית שאן, וסימן כי הוא מחויב לחלוטין לציבור המזרחי ולדגלים החשובים לו.

האינטרס של נתניהו, אם כך, ברור. נותר רק לתהות מה לליברמן ולמועמדות הזאת? במסגרת ההסכמות שבין הליכוד לישראל ביתנו, הוחלט שמבחינה תפעולית הסיעות יפעלו בנפרד, אבל יאחדו כוחות בשתי הצבעות – הבחירות ליושב ראש הכנסת והבחירות לנשיאות.

התשובה נמצאת ברמה האישית. בתו של לוי, אורלי אביקסיס, מכהנת כחברת כנסת מטעם ישראל ביתנו, ראש המטה של ליברמן; שרון שלום, נשוי לבתו של לוי, ונראה שישראל ביתנו היא יותר משפחת לוי ביתנו, כך שהאינטרס של ליברמן למנות את האבא של המשפחה – ברור לכולם.

גם העובדה שליברמן, שעסוק בימים אלו בכבישת הקונצנזוס הישראלי, מבין שלוי מייצג את המזרחיות שכל כך חסרה לו, עשויה לתרום לא מעט להחלטה של ליברמן לתמוך במועמדותו.

מי שיכול פתאום לטרוף את הקלפים הוא בנימין (פואד) בן-אליעזר ממפלגת העבודה, זקן חברי הכנסת ומי שיכול להשיג קולות מכל סיעות הבית – אפילו את תמיכתו של נתניהו שעמו הוא מיודד. כרגע נדמה שהמשחק הוא בתוך הליכוד, אבל שנים של השקעה פוליטית מצדו של בכיר עסקני מפלגת העבודה יוכלו להפתיע את כולנו בקיץ הבא.

גם שמעון פרס עוד לא אמר את מילתו האחרונה: בחוק יסוד: נשיא המדינה נקבע כי תקופת כהונתו של הנשיא היא שבע שנים, וכי הוא אינו יכול להתמודד לכהונה נוספת – כדי למנוע מצב שבו נשיא מכהן ייאלץ לנהל קמפיין פוליטי. בשבועות האחרונים היה מי שניסה ליזום הצעת חוק שתאריך את כהונתו של פרס. הנשיא המכהן, למותר לציין, מדגיש להקפיד כי הוא לא עוסק בכך. ימים יגידו.

חברת הכנסת לשעבר דליה איציק כותבת בימים אלה ספר זיכרונות, אבל אי-אפשר לומר שהפוליטיקה מאחוריה. איציק, שכיהנה כיושבת ראש הכנסת לפני ריבלין, בהחלט רואה את עצמה כמועמדת לנשיאות. האם יהיה מאחוריה הכוח הפוליטי הדרוש? במערכת הפוליטית מטילים ספק, אבל מי ששוחחו איתה התרשמו כי היא מאמינה שיחסיה החמים עם חברי הכנסת יבואו לידי ביטוי במועד הבחירות, ושדווקא הריחוק שלה מהכנסת יוכל לעזור לה, כיוון שהוא יוריד מעל סדר היום משקעים ויריבויות ישנות. במפלגות החרדיות כבר קיבלו פניות מצידה של איציק, ולא שללו את הנושא על הסף.

>> השפעה מכרעת

בש"ס כך נראה עיקר ההתלבטות יהיה בין דוד לוי לפואד. ש"ס כמפלגה מזרחית תהיה מחויבת לתמוך במועמד מזרחי, ולוי נראה כאופציה מתאימה. יש לו את כל התכונות המתאימות:  מזרחי, שומר מסורת, איש הפריפריה ובעל עבר מכובד. לנוכח ריבוי המועמדים, נראה שלעמדת המפלגות החרדיות תהיה השפעה מכרעת על זהות הנשיא הבא, וגישושים ראשוניים בין ראשי הסיעות כבר נערכים.

האם ישכילו המפלגות החרדיות לתמוך במועמד אחד ולקנות להם ידיד בבית הנשיא, או ששוב הסכסכנות והפלגנות ישתלטו על השיח? בעוד מעט פחות משמונה חודשים נקבל את התשובה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture