כיפת ברזל מציינת שלוש שנות פעילות

היא רק בת שלוש אבל יש לה כיפה מגיל אפס • על אף שנדמה שמערכת "כיפת ברזל" תמיד הייתה חלק ממערך ההגנה על תושבי ישראל, היא חוגגת השבוע שלוש שנים ליירוט המבצעי הראשון • מאז ועד היום רשמה המערכת מאות יירוטים, נפרסה בכל הארץ והקפיצה את אחוזי הביקוש בקרב מתגייסים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שלוש שנים חלפו מאז נכנסה מערכת "כיפת ברזל" לחיינו בקול תרועה רמה והפכה לחלק משמעותי בחייהם של תושבי הדרום. היירוט הראשון מעל שמי העיר אשקלון היווה את יריית הפתיחה להמשך התעצמות היחידה: סוללות נפרסו בכל רחבי הארץ והמערכת התבססה כשכבת הגנה מרכזית מפני איום הרקטות.

תושבי הדרום זוכרים היטב את ערב הפסח לפני שנתיים בעת שחשו לראשונה את ההבדל ההרגשתי בכך ש"הכיפה" פועלת. מאז ועד היום הוסיפה כיפת ברזל לתחושת הבטחון ולמרחב התמרון של הצבא המתרחבת ככל שהעורף מוגן.

שירותם של לוחמי וטכנאי "כיפת ברזל" ייחודי בנוף הצה"לי: מיקומן של הסוללות בשטחים פתוחים סמוכים למרכזי אוכלוסייה מביא להתמודדות עם תנאי שדה מורכבים במיוחד, כאשר מיקומם משתנה בתדירות קבועה קצרה ובהתאם לתמונת המודיעין. החיילים נדרשים להתמודד עם שגרה אינטנסיבית, להסתגל במהירות לזירה ולהישאר דרוכים כל העת. "בשונה מיחידות אחרות, אין לנו תכנית עבודה קבועה מראש. הפעילות שלנו היא תוצאה של התנהלות האויב", מסביר סא"ל גלעד בירן, מפקד היחידה. "המשרתים ביחידה מופעלים שוב ושוב בקבועי זמן קצרים ללא התרעה. למעשה, רובם מעבירים את משך השירות בכוננות גבוהה ללא הפסקה".

בגלל הרוח

בשלוש השנים האחרונות הספיקה היחידה לגדול ולהתפתח בכל התחומים: מקליטת סוללות ואמצעי לחימה ועד לצבירת ניסיון מבצעי עשיר שכולל מאות אירועי ירי רקטי. "הרוח שהתגבשה ביחידה, היא שמאפשרת לאנשים לבצע את הפעילות המורכבת בצורה האיכותית ביותר", מספר סא"ל בירן. "מספר אנשינו שעומדים בגאווה על רחבת המסדרים ומקבלים את דרגות הקצונה ממשיך לגדול וכן מספר המלש"בים (מיועדים לשירותי ביטחון) המעוניינים לקחת חלק בפעילות המורכבת של יחידת 'כיפת ברזל' בימים אלו".

בסוללות משרתים כתף אל כתף במגוון גדול של תפקידים: לוחמים, מיירטים ואנשי האגף הטכני, כאשר לכל אחד יש משמעות אדירה ברגע האמת. "חשוב להבין שפעולות היחידה אינן עבודה של בודדים", מדגיש סא"ל גלעד. "מדובר במאמץ קבוצתי ממש כמו בתזמורת בה לכל נגן יש תפקיד מסויים. רק אם כל אחד יפעל בדיוק וקפדנות ויבצע את התפקיד שלו בצורה הטובה ביותר המנגינה הכוללת תהיה רהוטה ומדויקת".

יש מי ששומר עליכם

במנגינה עליה מדבר סא"ל גלעד יכולים תושבי הדרום לחוש באופן תדיר: בשלוש השנים האחרונות הפכה המערכת לכלי משמעותי בחייהם של התושבים והיא לוקחת חלק בכל סבב לחימה של צה"ל בגזרת עוטף עזה. "כולנו, כל אחד ואחת מאיתנו מרגיש את כובד האחריות על הכתפיים", אומר סא"ל גלעד. "ברור לנו שאין יחידה דומה לנו בצה"ל, אין מי שיוכל לבצע את המשימה במקומנו. ישנה הבנה עמוקה של משמעות הפעילות שלנו, אנחנו משיבים תגובה ברורה ומהותית לבטחון המדינה, להגנה על הבית ובכך אנו מצילים המון נפשות".

היחידה שהחלה את פעילותה סביב עוטף עזה פועלת היום מהגבול הצפוני ועד לגבול סיני וסוללותיה מוכנות להיפרס בכל זמן בכל נקודה על המפה. "קשה לנו לצפות את המציאות הבטחונית ואנו נערכים לתרחישים השונים. ברור שהיחידה תושפע באופן מוחלט מהתפתחות של כל איום", הוא מבהיר. "אנחנו מוכנים לאיומים, אולם חשוב להתאים את הציפיות מהיחידה למציאות: היחידה לא תיתן פתרון הרמטי במערכה רחבה. פתרון כזה לא יכול לכלול רק יכולות הגנה והוא חייב לכלול גם התקפה לצד גילוי להתרעה מהימן והיצמדות של האזרחים להוראות פיקוד העורף".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture