וינשטיין לוועדת הבחירות: תומך בדחיית כל העתירות ובקשות הפסילה

היועמ"ש מסר את עמדתו בעניין העתירות שהוגשו לוועדת הבחירות נגד ברוך מרזל, חנין זועבי, קמפיין ישראל ביתנו ו-V15 • על זועבי: "הכף נוטה – לא בלי היסוס – נגד פסילתה" • וינשטיין גם תומך בשידור חי של נאום נתניהו בקונגרס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעוד מערכת הבחירות מתחממת לקראת השלב האחרון, המפלגות מתחרות ביניהן בהגשת עתירות לוועדת הבחירות המרכזית, זו לפסילתה של זו, ובהנחת בקשות לצווי מניעה בענייני הבחירות המגוונים.

עד המועד האחרון אשר הוקצה לכך בסוף השבוע שעבר, הוגשו 7 עתירות לפסילת רשימות או מועמדים, והוועדה תתכנס מחר בשעה 10 בבוקר כדי לדון בכולן. בנוסף הוגשו מספר בקשות לצווי מניעה נגד פרסומים וקמפיינים שונים.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין מסר היום לוועדה את עמדתו לגבי מספר עתירות. וינשטיין שולל באופן גורף את כל הבקשות אשר נדרש אליהן, בהן פסילת התמודדותם של ברוך מרזל וח"כ חנין זועבי, צו מניעה כנגד קמפיין מפלגת ישראל ביתנו המציע להעביר את העיר אום-אל-פאחם לשליטה פלסטינית, וצו מניעה נגד פעילותו של ארגון השמאל V15 הפועל להחלפת ראש הממשלה נתניהו.

קרא עוד:

[postim]

וינשטיין השיב לגבי מרזל כי לא קיימת תשתית ראייתית מספקת לכך שבהתבטאויותיו יש כדי לשלול את קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית או שקיימת בהן הסתה לגזענות, באופן שיצדיק את מניעת התמודדותו בבחירות לכנסת.

גם בעניין זועבי כותב וינשטיין דברים חריפים, אולם לדעתו אין ראיות חד משמעיות לתמיכתה בטרור. לדבריו, הכף נוטה – "לא בלי היסוס" – נגד הפסילה.

עתירה נגד המחנה הציוני ומרצ: "מפלגות פשע" ו"אויבות מדינת ישראל"

חברי כנסת מטעם ישראל ביתנו והליכוד, הגישו בקשות נפרדות לפסול את ח"כ חנין זועבי ואת מפלגת הרשימה המשותפת אשר מטעמה היא מתמודדת. לעתירה נגד זועבי הצטרף גם ברוך מרזל. המחנה הציוני הודיע בתחילה כי יתמוך בעתירה לפסילת זועבי, אולם חזר בו לאחר מכן.

עוד הוגשו עתירת 'המטה למאבק בגזענות' נגד התמודדותו של ברוך מרזל, עתירת 'קבוצת אזרחים' לפסילת מפלגת ישראל ביתנו ובקשה מטעם עמותת 'תנו לאדם לחיות' נגד רשימת 'עלה ירוק', בטענה של ״חבלה חמורה בטוהר המידות והבחירות״.

קלפי בחירות 2015

פרופסור תימהוני בשם סולומון בודניק הגיש עתירה לפסילת המחנה הציוני, מרצ והרשימה המשותפת, בטענה כי מדובר ב״מפלגות פשע״ ו״אויבות מדינת ישראל״. בודניק התפרסם מספר פעמים בעבר בגין תביעות ייצוגיות מופרכות שהגיש, בין השאר תביעה על סך 30 מיליארד שקלים נגד הביטוח הלאומי, אשר נדחו כולן.

בניגוד למערכות הבחירות הקודמות, הפעם לא הוגשו בקשות לפסילת המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה בתואנה שהן מדירות נשים משורותיהן.

וינשטיין: הטענות נגד ארגון V15 צריכות להתברר במשטרה

נגד מפלגת 'ישראל ביתנו', אשר מציעה את חלוקת הארץ בקמפיין 'אריאל לישראל – אום אל פאחם לפלסטין', הוגשה עתירתו של ח"כ עיסאווי פריג' ממר"צ, הדורש את פסילת הקמפיין בטענה כי המסר הוא גזעני, פוגעני ותומך בשלילת אזרחותם של אזרחים ישראלים רק בשל "מוצאם, מקום מגוריהם, הגדרתם הלאומית או הזדהותם עם מילותיו של המנון המדינה".

עמדת וינשטיין שהוגשה לוועדת הבחירות היא, כי המצב החוקי הקיים בחוק דרכי תעמולה אינו מעניק ליו"ר הוועדה את הסמכות לפסול מסרים או אמירות בקמפיין או במצעה של מפלגה, ועל כן דינה של העתירה להידחות.

מפלגת הליכוד, החוששת מאיבוד השלטון בבחירות הקרובות לטובת מחנה השמאל, עתרה לוועדת הבחירות נגד ארגון V15 הממומן בידי בעלי הון יהודים-שמאלנים מרחבי העולם, בטענה כי הארגון פועל מטעם מפלגת המחנה הציוני, וכי מדובר בעצם בקבלת תרומות בלתי חוקית לקמפיין המפלגה. בליכוד דרשו מוועדת הבחירות להורות בצו מניעה על הפסקת קמפיין 'מחליפים את השלטון' של הארגון.

tel43817-635x330

וינשטיין הבהיר בתשובתו כי החוק אינו מסמיך את יו״ר הוועדה להוציא צו שכזה וכי על הטענות להתברר במסגרת הליך אחר. בנוסף, חוק דרכי התעמולה אינו חל לשיטתו על פרסומים ברשת, אספות או הפגנות. היועץ מציע כי הטענות למעשים פליליים תתבררנה בדרך המקובלת, על ידי הגשת תלונה במשטרה ופתיחה בחקירה.

הבוקר העביר היועמ"ש גם את עמדתו כלפי עתירתה של יו"ר מרצ זהבה גלאון לצו מניעה נגד שידור חי של נאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס האמריקני בחודש הבא. גלאון טענה בעתירתה כי מדובר בתעמולת בחירות אסורה, אולם לדעת וינשטיין, עיתוי נשיאת הנאום נקבע בהתאם ללוח זמנים חיצוני – על רקע סוגיית הגרעין האיראני ובסמיכות לוועידת אייפא"ק, ועל כן הוא אינו נושא אופי פוליטי.

זועבי תיפסל כפי הנראה, אבל העליון יקבע סופית

העתירה המעוררת את העניין הרב ביותר, היא הבקשה לפסילתה של ח"כ זועבי מהתמודדות לכנסת. על פי ההערכות, בוועדת הבחירות המרכזית יש רוב לפסילתה של חברת הכנסת הלאומנית מבל"ד, הידועה בעמדותיה הקיצוניות ובפעולותיה הפרובוקטיביות נגד המדינה, אולם שאר העתירות יידחו כמעט בוודאות.

ועדת הבחירות המרכזית היא גוף פוליטי ברובו, המורכב מנציגי המפלגות בכנסת ובראשו עומד שופט בית המשפט העליון. היו"ר כיום הוא השופט סלים ג'ובראן. במערכת הבחירות הקודמת נפסלה זועבי ברוב גדול על ידי חברי הוועדה, עקב השתתפותה במשט המרמרה לצד טרוריסטים אשר פגעו בחיילי צה"ל, אולם בית המשפט העליון נענה לעתירתה וביטל את פסילתה פה אחד בהרכב של תשעה שופטים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture