לקראת הקמת השדולה להעצמת האזרח בביטוח הלאומי, כינסו יוזמי השדולה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) ישיבה מיוחדת באולם 'ירושלים' בכנסת לדיון בענייני הבירוקרטיה השונים בביטוח הלאומי ובראשם נושאי השירות.
בישיבה השתתפו עוד מנכ"ל הביטוח הלאומי מר שלמה יוסף, חברי כנסת מכל הסיעות ובהם יו"ר ועדת הרווחה של הכנסת ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ח"כ יואב קיש (ליכוד), ח"כ איציק שמולי, ח"כ מיקי רוזנטל וח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), ח"כ חיים ילין (יש עתיד) וח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת). השדולה מוקמת בשיתוף עמותת 'ידיד' העוסקת בשירות הניתן לאזרחים מצד המוסד לביטוח הלאומי.
בפתח הישיבה הציג ח"כ אורי מקלב את מטרות פעילות השדולה, במסגרתה ירוכזו הפניות השונות הנוגעות לבירוקרטיה בביטוח הלאומי, על מנת להביא לפעילות מרוכזת ומואצת מול הביטוח הלאומי. הוא הודה למנכ"ל הביטוח הלאומי מר שלמה מור-יוסף על הירתמו למען הנושא ועל נכונותו להקשיב ולעזור לפונים, כשהוא מציין את הסיוע הרב אותו הוא מעניק לחברי הכנסת והשינוי בתפיסת השירות שהוא מוביל בביטוח הלאומי.
קרא עוד:
[postim]
"המוסד לביטוח לאומי, במהותו הוא גוף שתומך תמיכה משמעותית בציבור, אולם לצערנו קורה לא אחת שבדרך למימוש הזכאות נדרשים הזכאים לעבור שבעה מדורי בירוקרטיה, שחלקם כלל אינם נדרשים, ולכן יזמנו את השדולה שאנו מובילים כעת", אמר ח"כ אורי מקלב ומנה מספר אירועים נקודתיים בהם נתקל הציבור בפנייתו אל הביטוח הלאומי וציין כי "האירועים הללו הם הפרט שניתן ללמוד ממנו על הכלל – על המקרים שמבציעים על התנהלות שזקוקה לשינוי".
לדברי ח"כ אורי מקלב, "אנו שואפים לכך שהביטוח הלאומי לא יהיה מוסד שרק 'שואבים' ממנו קצבאות, אלא שהוא יהיה מוסד ראוי שיעניק קצבאות בזכות ובכבוד לכל מי שזכאי לקצבאות הללו על פי חוק. הביטוח הלאומי מוביל בשנים האחרונות שיפור משמעותי בשירות, אך אנו מאמינים שניתן להביא לשירות יעיל ומקצועי יותר – ולכן אנחנו פה".
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה במהלך הכינוס: "אני שמחה על התנעת החשיבה המשותפת שכוללת את ארגוני החברה האזרחיים, הכנסת, הממשלה והמוסד לביטוח לאומי. מדובר בשיתוף פעולה חשוב שמטרתו לשפר את השירות לכל אזרחי מדינת ישראל למען שקיפות השירות, שימוש בנהלים שמוכרים לאזרחים, קיצור טווחי התגובה כך שיהיו סבירים יותר, מענה אנושי וטלפוני נגיש, נגישות לשונית לכל המגזרים, הפעלת שיקול דעת של הפקידים שאופן שיראה את מצוקות האזרח לנגד העיניים. אני בטוחה כי כל התהליכים שאנו מובילים יחד יגרמו בהכרח למתן שירות טוב יותר מצד הביטוח הלאומי".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, שלמה מור יוסף, הציג את מכלול פעילות המוסד לביטוח לאומי והציג נתונים לפיהן הביטוח הלאומי מקבל בכל שנה למעלה מ-4 מיליון פניות בסניפים, יותר מ-6 מיליון פניות למוקד הטלפוני. "הביטוח הלאומי מטפל בתקציב בסדר גודל של למעלה ממאה מיליארד שקל בשנה שמגיעים לאזרחים. מדינת ישראל משקיעה יותר בביטחון הסוציאלי מאשר בביטחון הפיזי, ולכן ברור שנושא השירות עומד בראש סדר העדיפויות שלנו. אנחנו נמצאים כעת לקראת הפעלתו של שלב א' בשדרוג טכנולוגי משמעותי של מערך התיקים בביטוח הלאומי ואני בטוח שהשירות רק ילך וישתפר", אמר.
המשתתפים הרבים, בהם נציגי עמותות שונות העוסקות בפעילות אזרחים מול הביטוח הלאומי, הציגו סוגיות שונות בקשר לשירות הביטוח הלאומי ובביטוח הלאומי הבטיחו לסייע בנושאים הללו. השדולה נוסדה בשיתוף עם עמותת 'ידיד' וסמנכ"ל העמותה מר רן מלמד, כאשר הנושאים שעלו לדיון בישיבה הנוכחית וידונו גם במפגשים הבאים, עלו בין היתר מדוחות העמותה שהוצגו בפני חברי הכנסת. בתום הישיבה הודיעה הנהלת השדולה כי המפגשים הבאים יעסקו בוועדות רפואיות, וועדות ערר ושאר נושאים שמעוררים קושי של הציבור מול המוסד לביטוח לאומי.
(צילום: אורי לנץ – פלאש 90)