ראשי הערים בשרון דורשים ועדת חקירה; 8,000 בתים ללא חשמל

ראש עיריית רעננה וראש עיריית כפר סבא במכתב לראש הממשלה: "פעל להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת מחדל החשמל" • בחברת החשמל מסבירים לציבור הממורמר: "300 כבלי מתח גבוה קרסו, מדובר פה בהקמת תשתית חדשה לאזור השרון כולו"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

יומיים לאחר הסערה, אלפי תושבים עדיין מנותקים מרשת החשמל, ולראשי הערים נמאס מהמצב.

בחברת החשמל אומרים כי צוותי החברה פעלו כל הלילה בכוחות מתוגברים, כדי לתקן את הנזקים והמפגעים ברשתות החשמל, בעיקר ברעננה, נתניה ויישובי השרון והצליחו לתקן מפגעים רבים. נכון לעכשיו נותרו כ -8,000 משקי בית ללא חשמל.

ראש עיריית רעננה זאב בילסקי, וראש עיריית כפר סבא יהודה בן חמו, שיגרו אתמול מכתב בהול לראש הממשלה, בו הם דורשים ממנו להתערב באופן אישי במשבר החמור ובנוסף להקים ועדת חקירה שתבחן את התנהלות חברת החשמל.

ראשי הערים בשרון תמהים בקול: "איפה משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ולמה לא נשמע קולו של השר הממונה על המשרד? למה שוב ושוב אזרחי מדינת ישראל הם המשלמים את המחיר הכבד על אוזלת יד זו, שיותר מוועדת בדיקה אחת ויותר מדו"ח מבקר אחד כבר התריעו עליה?

"לא יתכן הדבר כי במצב של מזג אויר קיצוני, הופכת ישראל למדינת עולם שלישי" כותבים בן חמו ובילסקי, "אזרחיה מנותקים עשרים שעות ויותר מחשמל, נגרמים להם נזקים חומריים ורגשיים כבדים והאמון במדינה ובמוסדותיה הולך ומתמוסס".

קרא עוד:
[postim]

חברת החשמל הודיעה כי צפי תיקון התקלות הוא במהלך הבוקר, ובחברה מבקשים להרגיע את הציבור הממורמר ומסבירים כי מערכת החשמל היא מערכת חיצונית. כך בישראל וכך ברוב מדינות העולם. מהלכים להטמנת קווי חשמל אפשריים אך הם יקרים מאוד מאוד ובנוסף, גם הם חשופים לפגיעות כאלה ואחרות.

בחברה אומרים כי בסערה האחרונה נפלו מספר רב של עמודי חשמל, עצים וענפיהם עפו על כבלי חשמל וקרעו אותם לגזרים. עד כאן הנזק ברור.

הסיבה מדוע לוקח כל כך הרבה זמן לתיקון התקלה, היא מכיוון שהפעם הקווים שנפגעו היו קווי מתח גבוה – עמודים ו-300 כבלי מתח גבוה שנפגעו – רובם באזור השרון.

קו מתח גבוה הוא קו אזורי המחבר שכונות שלמו בנות מאות עד אלפי לקוחות למערכת החשמל. ממנו מוזנים קווי מתח נמוך הנמצאים ברחובות מהם מגיע החשמל לבנין ולדירה הפרטית שלנו. כשקו מתח גבוה נפסק – מאות ואלפי לקוחות מנותקים מיד. "כש-300 כבלי מתח גבוה נקרעים מאות אלפי לקוחות נותרים ללא חשמל. זה מה שקרה בסערה האחרונה", אומרים בחברת החשמל.

עמוד חשמל שקרס במהלך הסערהעמוד חשמל שקרס במהלך הסערה

בחברת החשמל משיבים לטענות התושבים שאינם מבחינים כלל בעובדי החברה, ומסבירים כי קווי המתח הגבוה לא עוברים ברחובות בהם אנו מתגוררים. הם עוברים בשטח ציבורי – לאורך כבישים, ברחבי שטחים פתוחים ולכן גם ההגעה אליהם והטיפול בהם קשה מהרגיל. הם גם גבוהים מאוד וההגעה אליהם באזורים פתוחים, סלעיים או באזורים מיוערים קשה ולעיתים כמעט בלתי אפשרית. לכן גם התיקון שלהם אינו ברחובות הסמוכים כמו בתקלה פשוטה יותר אלא באזורים מרוחקים – פתוחים שלרוב מחוץ לעיר או לישוב.

בסערה האחרונה נפגעו 300 כבלי מתח גבוה ועמודי מתח נפגעו וקרסו. הקמת עמודים בשטח לא נוח יכול לקחת שעות וימים כי לעיתים נדרש מנוף עצום להקמתם ולעיתים אף מסוק שינחית את העמוד מלמעלה. את הכבלים יש לרשת מחדש לאורך הקווים – עבודה לא פשוטה בכלל ושבעיקר אורכת זמן רב.

למעשה, אומרים בחברה, מדובר פה בהקמת תשתית חדשה לאזור שלם – הלכה למעשה – במקרה זה אזור השרון כולו הכולל את הערים רעננה, כפר סבא, נתניה, הרצליה, טירה, טיבה ויישובי הסביבה –מרושת כמעט כולו מחדש בקווי מתח גבוה. העבודות הן לרוב מחוץ לערים ובחיבור קו מתח עליון אחד – יכולות שכונות רבות להתחבר לחשמל יחדיו.

עד שהקמת התשתית הזו תוקם לא תוכל החברה לספק חשמל לישובי האזור. מיד עם חיבור החשמל לקווי המתח הגבוה – כולם יחוברו בזה אחר זה.

ענפי עץ שעפו על עמודי חשמל בסערה. צילומים יוסי וייסענפי עץ שעפו על עמודי חשמל בסערה.

(צילומים: יוסי וייס)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture