נחשף מטוס ה-F-35 הישראלי הראשון

בסוף השבוע האחרון צוינה בטקס חגיגי בארה"ב תחילת השלב המתקדם בייצור מטוס ה"אדיר" (F-35I), עם חשיפתו של גוף המטוס הראשון של חיל-האוויר • במקביל המריא צוות ההקמה של המטוס לסימולטור בארה"ב, אבן דרך חשובה נוספת בתהליך הקליטה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

"קדימה ולמעלה. בהצלחה במשימה". זהו הכיתוב שבחר ראש משלחת משרד הביטחון בארה"ב, אהרון (אהרל'ה) מרמרוש, לחתום על גוף מטוס האף 35 הראשון של חיל האוויר, ואפשר בכך את תחילת השלב המתקדם בייצור מטוס.

טקס החתימה על המטוס שיכונה בישראל 'האדיר', נערכה בנוכחות ראשי משלחת משרד הביטחון בארה"ב וחברת לוקהיד מרטין האמריקנית, ולאחריה יחל כעת שלב הרכבת המערכות האלקטרוניות המתקדמות ואת המנוע רב העוצמה בגוף המטוס לקראת השקתו בחודש יוני הקרוב.

בטקס שנערך במפעל הייצור של לוקהיד מרטין בפורטוורט' טקסס, נחשף למעשה לראשונה גוף המטוס הישראלי, ומרמרוש, אמר כי "זהו יום היסטורי למשרד הביטחון ולמדינת ישראל, שבו אנחנו מקבלים לידינו את גוף מטוס 'ה'אדיר' הראשון".

קרא עוד:
[postim]

המטוס החדיש מתהדר במוטת כנפיים של יותר מעשרה מטרים, יכולת נשיאה של 14 טון וטווח טיסה של יותר מ-1600 ק"מ. "המטוס הזה הוא כמו כפפה ליד", סיפר בעבר לבטאון חיל-האוויר סא"ל דן, טייס F-16 שהוביל את הפרויקט מטעם מחלקת אמצעי לחימה במטה החיל. "הוא עושה הכל לבד, הטייס צריך רק לקבל החלטות וגם בכך המטוס תומך בו". שישה מפסקים בסך הכל, מסך מגע ואפשרות להפעלה גם בדיבור. ממשק משתמש פשוט וקל, הנדסת אנוש מעולה ותכונות טיסה טבעיות לחלוטין.

המטוס מיוצר בשלושה דגמים: דגם A להמראה ונחיתה רגילים, דגם B להמראה קצרה ונחיתה אנכית ודגם C לפעולה מנושאות מטוסים. המטוס שרכש משרד הביטחון עבור חיל האוויר הישראלי מבוסס על דגם A, אך יוטמעו בו יכולות ייחודיות ואמצעי לחימה ישראלים מתקדמים.

בסה"כ רכש משרד הביטחון 33 מטוסי אף-35 מדגם A ומהדור החמישי והמתקדם במחיר ממוצע של 110 מיליון $ למטוס. שני המטוסים הראשונים ינחתו בישראל בדצמבר 2016, ובימים אלה מאיצים את ההכנות לקליטתם. שאר המטוסים יסופקו לישראל עד לשנת 2021.

החוזה הראשון לאספקת 19 מטוסים נחתם בשנת 2010, וחוזה נוסף לאספקת 14 מטוסים נחתם בשנת 2014, עם אופציה לרכישת 17 מטוסים נוספים בעתיד.

F35

בסוף השבוע האחרון טסו חברי צוות ההקמה של טייסת ה"אדיר" (F-35I) לסדרת אימונים והיכרות עם מטוס ה-F-35 במאמן הטיסה PMTS (Pilot and Maintenance Training Systems) של חברת "לוקהיד מרטין" שנמצא בבסיס חיל-האוויר האמריקאי- "אגלין" בפלורידה, ארה"ב. הנסיעה מהווה אבן דרך משמעותית נוספת בתהליך הקליטה של החמקן בישראל, שעתיד לנחות בעוד כשנה בבסיס נבטים. המאמן הייחודי משלב בתוכו מספר שיטות אימון ולמידה ממוחשבות המדמות לטייס המתאמן את מגוון התפקידים שעליו למלא בזמן הטיסה באופן הקרוב ביותר למציאות.

"זה דור אחר של מטוסים ושל יכולות, הוא יעשה הרבה יותר טוב מכל מטוס שיש לנו היום בצי שלנו", אמר מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל בראיון לבטאון חיל-האוויר לאחר שביקר בעצמו בסימולטור המתקדם של המטוס בארה"ב.

Visit to LMAERO by Major General Amir Eshel Commander of the Isrמפקד חיל-האוויר במהלך ביקורו בסימולטור ה-F-35 בארה"ב. (צילום: לוקהיד מרטין)

היכרות ראשונית עם המטוס

במהלך שהותם, ילמדו חברי צוות ההקמה על יכולות המטוס דרך טיסה במאמן וימשיכו לקבל מידע מהאמריקאים, שכבר מטיסים את המטוס בימים אלה. על-פי המידע שירכשו בזמן שהותם, ימשיכו חברי צוות ההקמה לפתח ולהקים את הטייסת בשנה הקרובה. "הטיסה במאמן מהווה היכרות ראשונית מאוד עם היכולות שלו", מסביר רס"ן אהוד, קצין הפרויקט של ה"אדיר". "אנחנו מעוניינים ללמוד על המטוס שאנו עתידים לקבל בסוף השנה, וזה יעזור לנו מאוד לפתח את התחומים בהם נעסוק בשנה שנשארה – איך נטוס, איך נדריך, איך נתאמן ואיך תראה הטייסת. אם נגיע ללא ידע מקדים בזמן נחיתת המטוסים, לא נוכל להתפתח ולקיים את כל הדברים הנדרשים בהיבטים הללו".

לצוות ההקמה ולחיל-האוויר נותרה פחות משנה להתכונן לקבלת שני המטוסים הראשונים אשר ינחתו בדצמבר 2016, וכאמור הרכבת הראשון מבין השניים הושלמה ביום חמישי האחרון במפעל הייצור של "לוקהיד מרטין" בארה"ב. מאמצע שנת 2016 יחלו צוותי-האוויר של טייסת ה"אדיר" לעבור הסבה לטיסה על ה-F-35 שכוללת טיסות נוספות למאמן PMTS בארה"ב כולל הדרכות קרקעיות בארץ.

BF-18 Flight 58 GBU-32 WDAפחות משנה לקבלת שני המטוסים הראשונים. (צילום: לוקהיד מרטין)

811 זוגות כנפיים מיוצרים בישראל

כיום נמצאים בכל העולם שלושה מפעלים בלבד, בישראל, איטליה וארה"ב, המייצרים כנפי F-35 לכל המטוסים המיוצרים על-ידי חברת "לוקהיד מרטין". במסגרת תכנית ה-F-35 מקיימת חברת "לוקהיד מרטין" שיתופי פעולה רבים עם חברות ישראליות המייצרות חלקים שונים למטוסים החמקניים, ומהבולטות שבהן היא התעשייה האווירית שבאחד ממפעליה נמצא קו ייצור כנפיים בהיקף כספי כולל של כ-2.5 מיליארד דולר, ומחויב ל-811 זוגות כנפיים עבור חברת "לוקהיד מרטין".

כל המפעלים עובדים על-פי אותם נהלים ואותו תקן איכות, מה שמחייב גם את מפעל "להב" הישראלי לנהוג בזהירות ובמקצוענות. על כל הכנפיים המגיעות מהמקומות השונים בעולם להיות זהות לגמרי ולעבוד לפי התכנית המסוימת שקיבלו מארה"ב.

"ניתן לומר שאנחנו ספק של עוד חלק מסוים במטוס, אף החלק הזה הוא משמעותי מאוד בו", מסביר אל"ם (מיל') בני כהן, מנהל מפעל "להב". "זה כבוד גדול לייצר את הכנפיים למטוס וזה מראה על האיכות של התעשייה האווירית ועל הבטחון של 'לוקהיד מרטין' ביכולות הייצור שלנו. כל אחד רוצה להיות שותף בבנייה של המטוס המיוחד הזה ולכן אנחנו מעניקים לו חשיבות גבוהה מאוד. אחד התחומים החשובים לנו ביותר בפרויקט הזה הוא העמידה בלוח הזמנים, אנחנו שמים דגש על שמירת האיכות הגבוהה של הייצור שלנו יחד עם לוח הזמנים הצפוף. כיום אנחנו עומדים במשימה בצורה טובה מאוד ומצפים לבאות".

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture