פרוטוקול הוועדה למינוי שופטים; "השקפת עולם אינה בהכרח צד פוליטי"

על רקע מאבק האיתנים המתנהל בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת, בעקבות הרפורמה שמבקשת לחולל שרת המשפטים באופן ניהול בחירת השופטים - נחשף פרוטוקול חסוי מאחד מדיוני הוועדה • "שופטים יוצקים לפסקי הדין שלהם את השקפתם הדתית והכלכלית"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

העימות בקרב חברי הוועדה למינוי שופטים בקרב על הכנסת שינויים באופן בחירת השופטים לביהמ"ש, מעסיקה רבות את המערכת המשפטית והפוליטית כאחד.

מחד אלה החכי"ם המכהנים כחברים בוועדה, המבקשים לרסן את אופן שיטת השופטים המתבצעת במחשכים, מצד שני זו הרשות השופטת הנעמדת על שני רגליה האחוריות בניסיון למנוע את הרפורמה שמובילה שקד, שעלולה לטעמה להוביל לפגיעה אנושה בחונטה השולטת כיום על בתי המשפט, כאשר בתווך נמצאים חברי לשכת עורכי הדין שבאופן טבעי ויהיו מי שיאמרו מתוך ניגוד עניינים, מצדדים בעמדת הרשות השופטת.

העיתון 'ידיעות' חושף הבוקר לראשונה פרוטוקול מדיון הוועדה למינוי שופטים שנערך לפני מספר חודשים,אותה אנו מצטטים להלן, ממנו עולה תמונה של חילופי דברים קשים בין ח"כ רוברט אילטוב מ"ישראל בתינו" ושרת המשפטים שקד, לנשיאת ביהמ"ש העליון השופטת נאור.

חילופי הדברים נרשמו, לאחר שהפוליטיקאים בוועדה דרשו לזמן לשימוע בפני חברי הוועדה את כלל המועמדים לשפיטה ולא רק את המועמדים לכהן כשופטים בביהמ"ש העליון כפי שנהוג כיום.

רק נציין, כי הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים, שני נציגים לכנסת, שני נציגים לממשלה, שלושה נציגים לביהמ"ש העליון ושני נציגים ללשכת עורכי הדין.

אילטוב: "אני רוצה להכיר ולא להיות חותמת גומי. אני לא משפטן או עו"ד ולכן עבורי אין תחליף למפגש. אם השופטים לא רוצים להיפגש אין בעיה, אבל אם הם רוצים – למה יש מניעה? אין כאן בעיה משפטית".

נאור: "אתה טועה. השופטים כפופים לכללי אתיקה ולמערכת הירארכית. הם זקוקים לרשות לפגישות עם גורמי חוץ".

אילטוב: "אני לא רק ח"כ, אני גם חבר ועדה. השופטים וחברי לשכת עורכי הדין נפגשים עם השופטים באופן קבוע".

נאור: "הלשכה נפגשת עם השופטים באולמות המשפט".

איילת שקד, שרת המשפטים: "בואו נאמר את האמת – הלשכה נפגשת עם השופטים גם מחוץ לאולם בית־המשפט".
שקד לנאור: "השקפת עולם זה לא בהכרח צד פוליטי"

נאור: "אני חייבת להגן על השופטים מפני פוליטיזציה. אינני יודעת כמה מכם ראו את הראיון של חברת הוועדה, ח"כ נורית קורן, בערוץ 7. גולת הכותרת של דבריה הייתה שעד היום "הם" – אני לא יודעת מי זה "הם" – מינו אנשים מהשקפת העולם שלהם. אני מוניתי לבית־המשפט העליון בתקופת הנשיא אהרן ברק. את ברק אני מכירה 50 שנה. הוא אף פעם לא שאל אותי על השקפת העולם שלי, ואני כמובן לא שאלתי אותו. חברת הכנסת קורן הוסיפה ש'עכשיו נמנה אנשים עם השקפת העולם שלנו'".

שקד: "השקפת עולם זה לא בהכרח צד פוליטי".

נאור: "הדברים נאמרו בהקשר של פסק דין 'דרך האבות' (החלטת בג"ץ מספטמבר להרוס 17 מבנים במאחז 'דרך האבות' שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית) וכוונו להשקפת עולם פוליטית. אני אגן על השופטים מפני תשאול על השקפות העולם שלהם".

שקד: "הם לא רוצים לפגוש את השופטים כדי לברר על השקפת עולמם".

נאור: "את מי השופטים פוגשים זו החלטה של כללי האתיקה, ואני אומרת על דעת חברי שופטי בהמ"ש העליון – זהו קו אדום. חה"כ אילטוב רוצה להכיר? מקובל עלי לגמרי שחבר ועדה צריך להכיר, אבל באיזה אופן? תנו יותר זמן לוועדת המשנה, תראיינו ותשאלו אותם – אבל לא בפגישה אחד על אחד.

"אני לא נאיבית, אני יודעת מה קורה בשטח. שופטים מודאגים וחוששים, 'מה יהיה אם לא נפגוש את…' בתוך ועדת המשנה שבראשה שופט יש גבולות. ניתן לפגוש אותם במסגרת פורמלית של ועדה, אני בעד למצוא לזה פתרון פרגמטי, אם אתם רוצים עמדה משפטית של שופט – קראו פסקי דין".

שקד: "ההשקפה אינה רק פוליטית. שופטים יוצקים לפסקי הדין שלהם את השקפתם הדתית, הכלכלית – וזה בסדר. שופטים הם בני אדם. אני לא נפגשת עם שופטים מתוך בחירה, ובעצה אחת עם הנשיאה נאור, אלא אם מדובר בעניין ספציפי ביידוע הנשיאה. אבל חברי הוועדה שווים, ולא משנה לאיזו אוכלוסייה הם משתייכים. עורכי הדין פוגשים את השופטים וזה לא הוגן שחברי הכנסת לא יפגשו. יש ניגוד עניינים גדול בכך שהלשכה נפגשת עם שופטים".

עו"ד חאלד זועבי (נציג לשכת עורכי הדין): "שופט שיושב עם פוליטיקאים זה לא ראוי. כל שופט שוועדה זו לא פגשה יוזמן לוועדת המשנה".

אילטוב: "ישנו איזה אי־שוויון. שופט שנפגש איתנו זה לא בניגוד לרצונו, הוא רוצה להיבחר".

נאור: "זה בניגוד לרצון מערכת בתי־המשפט".

אילטוב: "זה יוסדר בחקיקה שניתן יהיה להיפגש. זה מאוד כוחני".

נאור: "לא מקובל עליך, אבל זה הדין נכון להיום. כל כמה שנים עולה בדרך זו או אחרת נושא השימוע לשופטים. לא אתן לכך יד".

אילטוב: "אני בהצבעות מרגיש נחות מכל חבר ועדה אחר כי אין לי את הכלים. במסגרת ועדת המשנה השופט לא תמיד אומר את מה שהוא רוצה בגלל הפוליטיקה הפנימית שיש במערכת".

נאור: "דבריך רק גורמים לי לחדד בפני השופטים את נהלי המערכת. אם הם לא יכולים לומר את הדברים מול השופטים ג'ובראן ורובינשטיין (חברי הוועדה) – אז שלא יגידו".

אילטוב: "לגבי הפרדת רשויות, הוועדה נבנתה על מנת לשמור על איזונים של כל הרשויות. אם שופט רוצה להיפגש, אני לא חושב שעל פי הזכות החוקתית שלי ניתן למנוע זאת ממני".

ח"כ נורית קורן: "בוועדת המשנה אנחנו מקבלים תיק עם מידע על כמה תיקים יש לשופט וקורות חיים שמפורסמים באינטרנט, בלי שום מידע משמעותי על השופט. זו בעיה. אני לא חותמת גומי".

עו"ד אילנה סקר (נציגת לשכת עורכי הדין): "אין שום סיבה שלא נעשה ועדות משנה ארוכות יותר, נקיים שיחות ארוכות ונשאל שאלות נוקבות. אני מאוד מעריכה את עבודתך ואישיותך, רוברט, אבל האם היית רוצה לראות שופט שלום יוצא מדלת חדרו של ח"כ זה או אחר? מקובל עליי שרוצים לראות מועמדים, אבל אתה יודע מה יקרה אם נראה כל יום תמונה בעיתון של שופט נכנס לח"כ או לראש המפלגה שלך?"

נאור: "כל הידע של עורכי־הדין החברים בוועדה נלקח מתוך האולמות ומתוך חבריהם עורכי־הדין. למה אתה רוצה לפגוש את פלוני אצלך בכנסת ולא את השופט רובינשטיין או השופט ג'ובראן?".

אילטוב: "כי בכל ארגון יש פוליטיקה פנימית ואינטרסים לקדם את א' או את ב'. לא אמרתי לפתוח את נושא המפגשים לכל הפוליטיקאים. אם החוק קבע שיש איזון בוועדה, אני לא יכול להרגיש נחות. אני רוצה לפגוש בהם. אין לי זמן וכוח אדם לקרוא פסקי דין ולבחון את הרמה המקצועית של המועמדים. אני לא פוגש אותם כי אני רוצה להיפגש, השופט הוא שרוצה לפגוש בנו".

סקר: "אתה רק רוצה לבדוק פוליטית?"

אילטוב: "הם רוצים לפגוש אותי, לא אני אותם".

נאור: "לזה אשים קץ".

אילטוב: "זה כוחני. אני לא אויב המדינה".

נאור: "זה לא כוחני. אני מכבדת אותך ומחבבת אותך, אך שופט צריך לנהוג על פי כללי האתיקה. איני מדברת על מועמדים חיצוניים. רוברט מעלה מפגש מחוץ לוועדה, ומזה אני מסתייגת".

השופט אליקים רובינשטיין: "גם אני מסתייג מזה. תחשוב מבחינת היגיינה ציבורית: תפקידך כפוליטיקאי, ואני אומר זאת בכבוד, לא טוב לעשות מיש-מש כזה, אלא להיפגש בתוך מערך ממוסד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מדוע השופטים ה'מורמים מעם' כה חרדים להיחשף… זה אומר דורשני

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture