צילום: פלאש 90

התוקפנות של בג"ץ היא זו שתביא להגבלת כוחו / טור

שכרון הכוח שעלה לראשה של חבורת השליטים השיפוטית, עיוות את שיקול דעתם ואת יכולת השיפוט המקצועי שלהם. כעת, כשכלו כל הקיצין, נראה כי הכנסת תשים טוב למצב הבלתי-סביר. רק שכחלון וליברמן לא יפריעו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

סביר להניח בוודאות כמעט גמורה, כי אם הבג"ץ היה מסתפק בביטול חוק הגיוס, לא היתה קמה התקוממות  ציבורית רחבה נגדו. סוף כל סוף נושא הגיוס הוא עניין חרדי פנימי ומה לגורמים אחרים במפה בפוליטית, להתערב בעניין זה? אבל בית המשפט הפגין תוקפנות, לא רק נגד החרדים, אלא נגד כל מי שעמדותיו אינן תואמות את האג'נגדה של חבריו, ובכך היא גיבש קואליציה רחבה, ששמה לה למטרה לבלום את ההשתוללות של חברי הבג"ץ, שגילו כי הכוח המצוי בידיהם, הוא בלתי מוגבל.

תוך תקופה קצרה של חודש בלבד, 'ירו' השופטים לכל הכיוונים. זה החל עם ביטול חוק מיסוי דירה שלישית, זה נמשך אם התערבות בתקציב המדינה, עורר זעם רב בביטול חוק המסתננים בפעם השלישית או הרביעית (מי כבר סופר?), נמשך בביטול חוק הגיוס ובהתערבות בוטה בחוק הכשרות, והמשיך כאשר שופטי בג"ץ קבעו שאין לשר הפנים סמכות לשלול תושבות לארבעה תושבי מזרח ירושלים. בקיצור, אין לכנסת ולשרי הממשלה סמכות לעשות דבר וחצי דבר, בלי לקבל את רשות 'הוד מעלתם' השופטים, שהפכו בפועל למנהלי המדינה. הרשות השופטת, הפכה לרשות המחוקקת ולא ירחק היום שהיא תהפוך גם לרשות המבצעת. ומה לנו דמוקרטיה טובה מזו, כאשר גוף אחד – קטן, הומגני, עשוי ברובו מעור אחד – שולט במדינה ועושה ככל העולה על רוחו?

המהלך להגבלת בג"ץ יוצא לדרך: "התכנית החוקתית" של בנט ושקד

כל שליט דיקטטורי, שאין מאחוריו צבא עם נשק, צריך להכיר במגבלותיו ולדעת לשים להן גבולות. עליו להבין היכן הוא מגדיש את הסאה, ולעצור בזמן. דומה כי שכרון הכוח שעלה לראשה של חבורת השליטים השיפוטית, עיוות את שיקול דעתם ואת יכולת השיפוט המקצועי שלהם. לולי כן, הם היו מפזרים את החלטותיהם לאורך ימים ושנים, ולא מרכזים בחודש אחד גל של החלטות שיש לו מכנה משותף אחד: הכנסת, הגוף הדמוקרטי הנבחר המייצג את רצון העם, הוא חסר שיניים, נעדר יכולת החלטה והשפעה, ואין כל ערך להליכים הדמוקרטיים המתנהלים בו.

צריך להדגיש כי כל חקיקה בכנסת, עוברת תחת עינם הבוחנת של יועצים משפטיים, הקובעים האם החוק אינו סותר חוקי יסוד אחרים, והאם יש לו גב משפטי. כך, למשל, חוק הגיוס, עבר סינון אחר סינון של אנשי משפט, עד שהונח על שולחן הכנסת ואושר. משמעות הדבר, שיש לכל חוק 'גב' משפטי, העומד מול ההחלטות השיפוטיות של שופטי בג"ץ. העובדה שיש לחבורה זו כוח להשחית ולהשליט, מול כל משפטן אחר, אינה אומרת שהצדק המשפטי איתם. אם אנשי משפט אחרים קובעים כי החוקים הללו עומדים במסגרת החקיקתית והבג"ץ קובע אחרת, אין זה אומר שהוא צודק אלא זה רק אומר שהוא חסר מעצורים.

שרת המשפטים הנוכחית, הוכיחה במהלך כהונתה, שהיא אינה מתפעלת מחבורה אליטיסטית זו, ואין לה בעייה לצאת למאבק נגדה, גם אם יצעקו נגדה חמס ויטענו שהיא פוגעת ב'שלטון החוק'. היא שמה לעצמה למטרה לפגוע ב'שלטון הבג"ץ', והיעד העכשווי הוא העברת "חוק יסוד החקיקה", שיקבע סוף סוף את גבולות הביקורת השיפוטית. עד היום לא היתה כל אפשרות לעמוד מול שלטון הבג"ץ, וכל החלטה שלו התקבלה מרצון או בכפייה. החוק החדש שעומדת להציע מפלגת "הבית היהודי", אמור להגביל את סמכותו של הבג"ץ לפסול חוקים של הכנסת ולהשיב מעט את האיזון בין הרשות השיפוטית לרשות המחוקקת. זו התחלה בכיוון הנכון, ולו רק בשל העובדה כי השופט בדימוס אהרן ברק, האיש שעל שמו רשום תהליך הרס הדמוקרטיה, יוצא נגדו בשצף קצף. אותה פיסקה בחוק המוצע, המאפשרת לכנסת לבלום את השתלטות הבג"ץ, מוגדרת על ידי ברק כ'גלולת רעל שתשמיד אל כל חוקי היסוד".

ברור הדבר – וגם ברק יודע – כי לא בקלות יוכל לעבור בכנסת חוק כנגד החלטת בג"ץ. יצטרכו למצוא לכך טיעונים כבדי משקל ורוב של 61 ח"כים לפחות. אבל עצם הדבר שכפי שבכנסת שוקלים כל חוק לפי התייחסות הבג"ץ, כך גם הבג"ץ יצטרך לשקול כמה וכמה פעמים כל החלטה לביטול חקיקה של הכנסת, זו כבר לדידו של ברק 'גלולת רעל'. העובדה ששופטי הבג"ץ לא יוכלו להשמיע נימוקי הבל, חסרי אחיזה משפטית, בבואם לפסול חוקי כנסת, היא זהו שמהווה בעיני ברק 'סדין אדום'. היעלה על הדעת שהשופטים לא יוכלו להסתפק בהשקפת העולם שלהם, אלא יצטרכו גם לשקול האם זו תואמת את ההליכים הדמוקרטיים של מדינת ישראל?

השאלה הגדולה היא, האם שני השותפים לקואליציה, השרים כחלון וליברמן, ובמיוחד זה הראשון, לא ינסו 'לשים רגליים' לחוק החדש. יש תקווה שכחלון הרואה במיסוי דירה שלישית את גולת הכותרת  של מאמציו להוזיל את מחיר הדיור, יסכים למהלך מעין זה, גם אם בדרך החרדים יהנו ממנו. האלטרנטיבה, כך נראה, זה פירוק הממשלה והליכה לבחירות, וספק האם יש לשר האוצר אי-אלו הישגים של ממש, עמם הוא מוכן לגשת לבחירות. תשואות התקשורת לנוכח עמידתו על משמר הבג"ץ, לא הם שיביאו לו קולות בבחירות הבאות. דומה כי יש הכרה ציבורית רחבה שהבג"ץ הגזים, והגיע כבר הזמן לומר לו: עד כאן!

בטור המלא התפרסם בעיתון 'יתד נאמן'

שופטי העליון נחשפים: "אילו יכולתי הייתי פוסקת לאסור על שחיטה כשרה"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בס"ד
החוק לא יעבור
ואם יעבור בג"ץ יבטלו
יש לבטל את מוסד הבג"ץ די לנו בבית משפט עליון
ויפה שעה אחת קודם

דברים של טעם!!

כחלון יתמוך הוא זוכר איך בג"ץ שמר לו אמונים בחוק דירה שלישית !
עכשיו זה הזמן לסגור באלגנטיות את החשבון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture