חי או מת? מה מצבו של האחראי על הקשר בין חמאס לדאעש?

חמאס טען כי הוא מת, אך היום חשף מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי הוא חי ושחמאס משקרים על מצרים • "הניסיונות של חמאס להסתיר את שת"פ עם דאעש, אינם נסתרים מעינינו", אמר האלוף מרדכי שחשף כי בלאל בראהמה שנחשב למת וסוכת אבלים הוקמה לזכרו, חי

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, חשף היום בעמוד התקשורת בערבית "אלמונסק" כי פעיל חמאס המקושר לדאעש בסיני, שחמאס דיווחה שנהרג – חי ומטופל רפואית על ידי הארגון ברצועת עזה.

"בכירי חמאס, ניסיונותיכם להסתיר את שיתוף הפעולה שלכם עם דאעש בהברחות מסיני באמצעות שקרים ומניפולציות תוך ניסיונות לשדר 'עסקים כרגיל' למול מצרים, אינם נסתרים מעינינו", כתב האלוף מרדכי בפוסט שאמור להביך את חמאס.

כי בלאל בראהמה – פעיל חמאס-סלפי המקושר לדאעש בסיני ומגדולי המבריחים, שחמאס דיווחה כי נהרג בסיני ואף הקימה לו סוכת אבלים, חי ומטופל רפואית על ידי אנשי חמאס ברצועה. בלאל מקבל משכורת רשמית מהזרוע הצבאית, ומטופל בעזה על ידי פעיל הזרוע הצבאית, ג'האד כחלות, המקורב לבכירי הזרוע, שמתפקד כאחראי על הקשר עם פעילי דאעש בסיני.

"חמאס משקרת במצח נחושה לשכנותיה ולמצרים הפועלת לבצע הרס תשתיתי של המנהרות, וזאת כשבשבוע הבא נציגי ארגון הטרור יוצאים במשלחת למצרים", כתב האלוף מרדכי והוסיף: "אולי כדאי למשלחת בכירי החמאס להתייעץ עם בלאל כדי לדעת איזו מהמנהרות היא הטובה ביותר למעבר מעזה למצרים ולחסוך את זמן ההמתנה ברפיח".

הדברים באים לאחר שמצרים, הנלחמת בארגוני הטרור בסיני חיזקה לאחרונה את קשריה עם חמאס. השיפור ביחסים בא לידי ביטוי בביקורו של איסמעיל הנייה במצרים בתחילת חודש פברואר האחרון. מטרת הביקור הייתה לשקם את היחסים בין נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ולתאם את הלוחמה בפעילי דאעש.

חוששים מתגובה ישראלית: חמאס עצר מאות פעילים המזוהים עם דאע"ש

לא מדובר בפעם הראשונה שמתאם פעולות הממשלה בשטחים חושף דברים מהנעשה ברצועת עזה במטרה להביך את חמאס. כך לדוגמה, ניסו, לשווא, למנוע את ניצחונו של יחיא סנוואר שנבחר למנהיג חמאס ברצועת עזה, בתום בחירות פנימיות בארגון. בישראל חוששים כי הגורם הלא צפוי בתוך חמאס, שעלול להוביל להסלמה מתוך מניעים אישיים או אידיאולוגיה קיצונית, הוא בכיר הארגון יחיא סינוואר.

הבעיה הגדולה עם סינוואר היא שהאיש אינו צפוי וקיצוני, גם בהשוואה לבכירים אחרים בזרוע הצבאית. בכל שנות מאסרו, סינוואר המשיך להכווין פיגועים מתוך הכלא. וגם כאשר הגיעה שעת שחרורו בגלל עסקת שליט, דחה אותה על הסף וניסה לשכנע את חבריו שלא לממשה, מאחר ולא הייתה טובה מספיק בעיניו לחמאס. כלומר, האיש היה מוכן להישאר בכלא ולו רק כדי שכמה מחבריו הנוספים יצטרפו אליו.

בניסיון למנוע את בחירתו, ניסיון שכאמור לא צלח, החליטו בישראל לעלות מהארכיון סיפור שאינו מחמיא לו, בלשון המעטה. המשרד לתיאום פעולות הממשלה בשטחים השיק בסוף השבוע האחרון אתר חדש בשפה הערבית, שם פרסמו תחת הכותרת "הסוד שארגון הטרור, חמאס, מעוניין שייקבר לעד", "כיצד הוביל מאבק כוחות מר בהנהגת חמאס בעזה להוצאתו להורג של אחד ממפקדי השטח הבולטים שלה".

בכתבה מתואר כי כשנה לאחר הוצאתו להורג של מחמוד אשתיווי, מפקד שטח מרכזי של חמאס בעיר עזה, נחשף הסיפור האמיתי מאחורי הפרשה: מאבק כוחות מר בצמרת חמאס, שבמוקדו יחיא סנואר, ראש המחנה הקיצוני בחמאס, הוביל למהלך חסר תקדים. "רוח הרפאים" של אשתיווי צפה ועולה מחדש על רקע הבחירות להנהגת חמאס שהחלו באחרונה, במסגרתן עולה אפשרות לחיזוק כוחו של סנואר. מה שהיה אירוע קיצוני וחריג עלול להפוך תחת שרביטו של סנואר לשגרה אלימה בחמאס בפרט וברצועה בכלל.

על פי המתואר באתר זה, יחיא סנואר וקבוצת נאמניו, רובם מפקדי חטיבות בזרוע הצבאית, הוטרדו מהגישה הישירה והביקורתית של המג"ד העולה ומקשריו ההדוקים מדי, לטעמם, עם צמרת החמאס ברצועה. אשתיווי התריס במיוחד נגד בכירים ממנו שעמדו בראש מחנה הנאמנים של סנואר ובראשם עז אל-דין חדאד, מי ששימש כמח"ט דרום העיר עזה ומפקדו הישיר, וראיד סעד, בעבר מח"ט צפון העיר עזה וממייסדי המערך הארטילרי של החמאס. אותו המג"ד והעמדות שהעז להשמיע הצטיירו כאתגר חמור מבחינת סנואר ואנשיו, אתגר שיש למצוא כל דרך לסלקו.

המידע חושף גם את ההדים הרמים שעורר המהלך בתוך חמאס, ואשר השלכותיו נמשכות עד ימים אלה. בדיונים פנימיים טענו בכירים בחמאס כי האירוע צפוי לפגוע בדימוי ארגון בעיני הציבור, וזאת בתקופה שבה ממילא היא נתונה בשפל בשל המצוקה האזרחית ברצועה. בכירים אחרים תקפו את הדיקטטורה המתפתחת בתנועה ואת רמיסת עקרון "הקונצנזוס" (איג'מאע), שלאורו מתקבלות ההחלטות האסטרטגיות, וקולות נוספים מחו על שלא נערך לאשתיווי הליך משפטי תקין. הדיון בנושא אשתיווי דעך בהדרגה, אולם לא החשש המקנן בקרב רבים בתנועה מהתחזקות כוחו של המחנה הקיצוני בהנהגת סנואר.

ניצחון למחנה הקיצוני: נבחר מנהיג חדש לארגון הטרור העזתי

בהמשך מתארים באתר את מעצרו ואת ההפגנות שהתקיימו ברצועה בקריאה לשחרורו. משך כמעט שנה הוחזק מחמוד בכלא החמאס. אולם אז בפתאומיות וללא כל סימנים מקדימים, הוכרז בבוקר בהיר על הוצאתו להורג. ההודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של התנועה ב-7 בפברואר 2016 הייתה רשמית ולקונית. הוצאתו להורג כך נטען הייתה בשל "סיבות ביטחונית ומוסריות". ים השמועות שפשט ברצועה בשבועות שלאחר מכן העלה מגוון סיפורים: החל משחיתות, וכלה בטענה שהפכה ל"נרטיב הלא רשמי" של ההוצאה להורג, בדבר היותו של אשתיווי סוכן של השב"כ. במסגרת זאת, נטען כי אשתיווי דיווח לשב"כ על מקום המצאו של דף במהלך מבצע "צוק איתן".

"סיפור הוצאתו להורג של אשתיווי, כך מוסרים גורמים ברצועה, אינו שייך לעבר, אלא נטוע עמוק במציאות העכשווית. ערב תהליך הבחירות הפנימי להנהגת חמאס, שצפוי להיערך בחודשים הקרובים, שבה ועולה "רוח הרפאים" של אשתיווי ומתריעה מהתחזקות קולות קיצוניים שעלולים לסחוף את התנועה ועמה את הזירה הפלסטינית כולה בהרפתקאות הרסניות", נכתב באתר מתפא"ש.

לדבריהם, "החשש מהצלחה אפשרית של יחיא סנואר אוחז ברבים במערכת הפלסטינית ומחוץ לה. תרחיש שבו יחזקו הוא ונאמניו את כוחם בתנועה בעקבות הבחירות, מדיר שינה מעיניהם של רבים בהנהגת חמאס, אך גם ברשות ובקרב גורמים ערביים בעלי השפעה על הזירה הפלסטינית, ובראשם מצרים, ירדן ואף קטר, מעניקת החסות הוותיקה של ארגון הטרור. זיכרון הגידופים חסרי התקדים של נשות משפחת אשיוותי נגד בכירי החמאס רודף את הארגון גם כיום, ומעורר פחד שמא ייהפכו להמון שיתייצב ברחובות נגד חמאס בדרישה להפלת שלטונה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture