צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

"כמו ש"ס ב-99": בליכוד נערכים לתרחיש שבו מנדלבליט יטרוף את הקלפים

רה"מ מעריך שמנדלבליט לא יעז להודיע על הגשת כתב אישום לפני הבחירות, אך במפלגת השלטון נערכים גם לתרחיש כזה • בינתיים מבהיר נתניהו למקורביו: "לא אפרוש גם אם יוגש נגדי כתב אישום חלוט. את המערכה המשפטית אנהל מלשכת רה"מ"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בשיחות סגורות בימים האחרונים, אחרי החלטתו להקדים את הבחירות, אומר נתניהו כי הוא לא מאמין שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יעז להודיע על כתב אישום תוך כדי מערכת הבחירות – כך נחשף הבוקר בעיתון 'ישראל היום'.

ע"פ הדיווח של העיתונאי מתי טוכפלד, נתניהו גילה לבני שיחו כי גם אם יוגש נגדו כתב אישום חלוט וסופי, אחרי שימוע, הוא לא הולך לשום מקום. "אם וכאשר יהיה משפט, הוא יתנהל כשנתניהו מכהן כראש הממשלה. אם ינצח בבחירות, כמובן", כך בדיווח.

טוכפלד מציין כי ""חוק יסוד: הממשלה" מפורש מאין כמוהו. הוא קובע כי ראש ממשלה חייב להתפטר רק במקרה של הרשעה. יתרה מכך, בניגוד לשר שחייב להתפטר אחרי הרשעה בערכאה הראשונה, ר"מ יכול להמשיך בתפקידו גם אחרי הרשעה בבימ"ש שלום ובמחוזי, ועליו להתפטר רק אחרי הרשעה סופית בעליון. כך קובע החוק. אמנם העליון קבע כי הנורמה הציבורית מחייבת התפטרות שר כבר בשלב הגשת כתב אישום, אולם אין דין שר כדין ראש ממשלה. שר יכול להתפטר ולחזור לתפקידו במקרה של זיכוי. ראש ממשלה לא. כשהוא מתפטר – כל הממשלה, למעשה, מתפטרת איתו".

הבעיה מבחינתו של נתניהו בתרחיש כזה היא עם השותפות הקואליציוניות שעשויות לדרוש ממנו לפרוש, אלא שנתניהו נערך גם לתרחיש כזה. בכירי הליכוד כבר הבהירו שלא יצטרפו לדרישה כזו, ולדברי טוכפלד "הקואליציה הבאה, לדברי הבכירים, תתבסס על מי שיאפשר לנתניהו להמשיך לכהן עם כתב אישום. עם הסיעות החרדיות והבית היהודי לא תהיה בעיה. גם עם אביגדור ליברמן, אם יסתדרו איתו על הדברים האחרים, נושא כתב האישום יהיה הדבר האחרון שיעסיק אותו. כל היתר ייגזר מתוצאות הבחירות – כשבכל מקרה כל שותפה קואליציונית תצטרף לממשלה רק לאחר שתתחייב שלא לדרוש את התפטרותו של נתניהו".

ויש גם תרחיש נוסף. תרחיש שבו מנדלבליט טורף את הקלפים ומודיע על הגשת כתב אישום עוד לפני הבחירות. טוכפלד מדווח שבמקרה כזה "יהפוך היועמ"ש ליעד למתקפה חסרת רחמים מצד בכירי הליכוד. לא תהיה התייפייפות ולא ניסיון לשמור על כבודו. קמפיין הליכוד כולו יופנה נגדו".

לדבריו, "עם כל הכבוד לשיח הביטחוני, המדיני והכלכלי, תחושת הנרדפות שישדרו בצמרת הליכוד היא שתכבוש, על פי התוכנית, את סדר היום. אחד מבכירי המפלגה נזכר השבוע באישום שספג אריה דרעי בבחירות ‭ .1999‬ ש"ס זינקה אז לשיא של ‭ 17‬ מנדטים. אצל הליכודניקים, לדבריו, הזינוק יהיה גבוה יותר"

"שלא בטובתו יהיה מנדלבליט כוכב מערכת הבחירות. מפלגות האופוזיציה, בסיוע חלקים בתקשורת, יתקפו אותו אם יתמהמה ולא יחליט על כתב אישום לפני הבחירות. בליכוד, כאמור, יתקפו אם יעשה ההפך", מסכם טוכפלד.

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture