Olivier Fitoussi/Flash90

מעורר סערה: סגן השר ממפלגת 'ימינה' תקף את מח"ש; "גוף רקוב ומעופש"

התבטאותו החריגה של סגן השר אביר קארה הגיעה ברקע החלטת מח"ש לחקור את אנשי כוחות הביטחון שירו במחבל מהפיגוע בשער שכם בירושלים אמש, וציין בנוסף כי מדובר ב"גוף שרודף את השוטרים הטובים שלנו"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

סגן השר במשרד ראש הממשלה, אביר קארה ממפלגת 'ימינה' עורר סערה הצהריים (ראשון) לאחר שכתב בקבוצת הווטסאפ של "השולמנים" כי "מח"ש הפך ל'בצלם' של המשטרה, גוף רקוב ומעופש".

התבטאותו החריגה של סגן השר הגיעה ברקע החלטת מח"ש לחקור את אנשי כוחות הביטחון שירו במחבל מהפיגוע בשער שכם בירושלים אמש, וציין בנוסף כי מדובר ב"גוף שרודף את השוטרים הטובים שלנו".

כזכור, הלוחם והלוחמת מג"ב שנטרלו אתמול את המחבל שפצע באורח בינוני צעיר חרדי בירושלים נחקרו במח"ש לאחר שירו על המחבל כשהיה שכוב על הקרקע. השניים הטיחו ביקורת על כך שנשקיהם האישיים נלקחו מהם ועל החקירה המיידית שנעשתה בעניינם. "זה מתסכל, מרגיש חוסר הוגנות", אמר הלוחם. הם גם מסרו את גרסתם ואמרו שירו על המחבל כי נע – וחששו שישוב לתקוף. השניים זכו לגיבוי מלא מבכירי הממשלה ומכל צמרת המשטרה.

ב'חדשות 12' דווח כי החקירה אתמול נמשכה בסך הכול כשעה וחצי. השניים סיפרו שעמדו באזור כיכר שער שכם בירושלים, שם הם הוצבו. בשלב מסוים הם ראו שניים שמתקוטטים, ולא הבינו שמדובר בפיגוע. הם רצו לעבר המחבל והחרדי, הם צעקו "משטרה" כי חשבו שזו קטטה. הם טוענים שבשלב הזה הם לא ראו שהמחבל דוקר את החרדי. הם רצו מתוך כוונה להפסיק את הקטטה הזו.

אלא שאז המחבל הסתובב וניסה לתקוף את הלוחם שבקבע ולדקור אותו. הוא אפילו הספיק לשרוט עם הסכין את האפוד שלו. תגובת הלוחם הייתה לקחת כמה צעדים לאחור, לדרוך את הנשק, ולירות 4-3 כדורים שגרמו לכך שהמחבל נפל.

אחרי שהמחבל נפל, הלוחם צעק לשוטרת לחדול ירי. אבל כאשר הם הבחינו בכך שהמחבל ממשיך לזוז והבינו שהוא מנסה אפילו להתרומם, הם סברו שהוא עדיין מהווה סיכון. זאת, מכיוון שהסכין עוד הייתה ביד שלו, ומעבר לכך הם לא ידעו אם הוא מחזיק נשק מתחת לבגדיו או מטען. זו הסיבה שהם ירו עוד שני כדורים כדי להביא לנטרולו המלא.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב גיבה ללא שום סייג את פעולתם של שני לוחמי משמר הגבול שחיסלו אתמול את המחבל הפלסטיני. "הלוחמים פעלו כנדרש", אמר השר בר-לב בריאיון ל'ווינט', "בתוך השתיים-שלוש שניות שהם פתחו בירי, לא היה מקום להטיל ספק האם יש חגורת נפץ למחבל או אין, ולכן הם פעלו בצורה ראויה ונכונה".

"נקודת התורפה בכל התהליך היא שכיום המשטרה מנועה מלערוך תחקיר מבצעי ברגע שיש חקירת מח"ש, אז זה פגם אחד שצריך לתקן בחקיקה", אמר הבוקר השר בר-לב. "מעבר לכך, מח"ש היא גוף עצמאי. נכון שהיא תהיה עצמאית, היא כפופה למשרד המשפטים, ולכן ההחלטות שהם מקבלים זה על פי שיקול דעתם. דעתי האישית היא שלא היה צריך לפתוח בחקירה, אבל זה גוף עצמאי. כמו כל לגוף במדינת ישראל, גם הם לא חסינים מפני טעויות, לא בעבר, לא בהווה ולא בעתיד, אבל עצמאותם חשובה".

"גם מתוך ניסיוני, במצבים כאלה שאתה חייב לקבל החלטות תוך שניות, השוטרים פעלו בצורה נכונה ולכן לא היה מקום לבדיקה נוספת. ברגע שרואים רק את שבע השניות האחרונות של הסרטון, שכביכול רואים מחבל לכאורה תמים שוכב על הרצפה ויורים בו, זה כמובן מעוות את התמונה וזה מה שבלבל הרבה גורמים וייתכן גם את מח"ש".

השר בר-לב הביע תקווה שנושא חקירת הלוחמים יסתיים בתוך שעות אחדות. על השאלה האם השניים ראויים לציון לשבח, השיב בר-לב: "הם פעלו כפי שנדרש, בשביל זה מאמנים אותם. לא כל אחד שעושה את מה שמצופה ממנו ראוי לצל"ש, אבל בהחלט הם חתרו למגע, לא היססו, ופגעו בצורה נכונה. כך אנו מצפים מלוחמי המשטרה, מג"ב וצה"ל".

סגן מפקד מג"ב ירושלים נצ"מ ירון דהן הפחית בחשיבות החקירה במח"ש, שעוררה סערה בקרב פוליטיקאים וגולשים. "תמיד יש חקירה מסוימת ובקרה פנימית גם שלנו וגם של מח"ש בהקשר הזה. זה לא חריג. זה קורה המון פעמים בזמן אירועים, במיוחד שמדובר בנטרול מחבל", אמר נצ"מ דהן.

מטעם פרקליטות המדינה נמסר אמש: "במענה לפניות נבהיר כי מקום בו אזרח נהרג כתוצאה מירי שוטרים, מח״ש מקיימת הליך בדיקה/ חקירה בהתאם לנסיבות. מדובר בנוהל קבוע ושגרתי, ולכן אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע".

"חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים, מתוך הכרה בכך שהשוטר הנקלע לאירוע פיגוע או אירוע מסכן חיים, מפעיל שיקול דעת ומקבל החלטות בד"כ תוך שניות ספורות, בעיצומו של אירוע מסעיר מתוך תחושת חירום. גם במקרה זה מבצעים חוקרי מח״ש את תפקידם במקצועיות וברגישות המתבקשת והחלטה תתקבל בסיום החקירה ולאחר בחינת מכלול הנסיבות", לשון ההודעה.

בתוך כך, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי כוחות הביטחון עצרו הלילה את אחיו הצעיר של המחבל שעשה אתמול את פיגוע הדקירה מול שער שכם. קרוב משפחתו של המחבל אמר בריאיון לכאן רשת ב: "אם המשפחה הייתה יודעת – לא היו משחררים אותו מהבית". מוחמד, גיסו של המחבל מוחמד סלימה שפצע קשה צעיר בן 20 בצווארו ובגבו, ונורה למוות על ידי לוחמי משמר הגבול לאחר מכן, אמר בריאיון: "לא חשבנו שיעשה ככה. היינו בשוק. אמרנו זה לא הוא".

"אף אחד לא חש שיש לו משהו בלב והוא רוצה לעשות משהו", טען מוחמד. "למה עשה משהו – על כל השאלות האלו אין תשובה. כאילו קיבל מכה בראש". לצד זאת, הביע תסכול על כך שנורה למוות: "למה הרגו אותו? היו לוקחים אותו ושמים אותו אפילו 20 שנה בכלא. הייתה אפשרות שלא להרוג אותו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture