מצרים ביקשה לדחות את ההצבעה על ההתנחלויות במועצת הביטחון

נשיא מצרים א סיסי הורה לדחות את ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על ההצעה הצרפתית נגד ההתנחלויות - כך מסרו דיפלומטים מערביים • הוראתו מגיעה לאחר התערבות נשיאה הנבחר של ארצות הברית שטען כי יש להטיל ווטו אמריקאי על ההחלטה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מצרים ביקשה לדחות את ההצבעה שתוכננה להתקיים היום במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה המצרית נגד ההתנחלויות, כך מסרו דיפלומטים מערביים שמעורים בנושא.

על פי הדיווח בהארץ, עדיין לא ברור האם נקבע מועד חדש להצבעה. בקשת הדחיה המצרית הגיעה שעות ספורות אחרי ההודעות של הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו שקראו לנשיא אובמה להטיל וטו על ההחלטה.

כזכור, בעוד שר החוץ של ממשל אובמה, ג'ון קרי הבהיר לפלסטינים כי ארצות הברית לא תטיל ווטו על ההצעה המצרית שתעלה הערב להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, קורא נשיאה הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ כי יש להטיל את הווטו.

בהצהרה שפירסם טראמפ, הבהיר כי "רק משא ומתן ישיר בין הישראלים לפלסטינים יביא שלום", ולכן יש צורך בסיכול יוזמות חד צדדיות. בינתיים בישראל, הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס הערב (חמישי) ב-17:00 כדי לדון בהצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות שתעלה מאוחר יותר הערב להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם.

לדברי גורם ישראלי בכיר, שדבריו צוטטו באתר וואלה, בפגישה שקיים שר החוץ ג'ון קרי עם משלחת של בכירי הרשות הפלסטינית, שביקרה בוושינגטון מוקדם יותר החודש, הושגו הסכמות בין הרשות הפלסטינית לממשל בנושא הצעת ההחלטה. לדברי הגורם הישראלי הבכיר, קרי אמר למשלחת – שכללה בין היתר את סאאב עריקאת וראש המודיעין הפלסטיני מג'די פרג' – שלא יוטל וטו על הצעת החלטה בנושא ההתנחלויות.

בכיר ישראלי אמר כי "זה נסיון אחרון של הנשיא אובמה 'לעשות משהו' נגד ההתנחלויות. ישראל מצפה שארה"ב תעמוד במדיניות ארוכת שנים שלה, שחוצה ממשלים, שמו״מ מקיימים באופן ישיר. בדיוק כפי שהנשיא אובמה אמר בנאום באו״ם ב-2011. אם ארה"ב לא תטיל וטו יש כאן הפרת התחייבות שלה. זו תהיה נטישת עמדה מסורתית, רגע לפני חילוף ממשלים".

מאז שנודע על המהלך, מנהלים בלשכת ראש המשלה, במשרד החוץ, בשגרירות בוושינגטון ובשגרירות באו"ם מגעים אינטנסיביים בניסיון ללחוץ על על הבית הלבן להיצמד למדיניות המסורתית ארוכת השנים, ולהטיל וטו על החלטות נגד ישראל באו"ם. ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את השתתפותו באירועים שנקבעו להיום ברקע ההצבעה במועצת הביטחון.

בחודשים האחרונים הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו חשש רב כי בשלהי כהונתו הנשיא אובמה יימנע מהטלת וטו על החלטה בנושא ההתנחלויות במועצת הביטחון. מנגד, בשבועות האחרונים אמר שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו כמה פעמים כי וושינגטון לא תתמוך בהצעת החלטה חד-צדדית, אולם בשל הנוסח המרוכך שהגישו המצרים, לא ברור אם בוושינגטון אכן מפרשים אותה כחד-צדדית.

בכיר ברשות הפלסטינית אמר ל"הארץ" כי ברשות בטוחים כי יש רוב להצעת ההחלטה במועצת הביטחון, והדבר היחיד שיכול למנוע את אישורה הוא וטו אמריקאי. במוקטעה ממתינים במתח להצבעה ומציינים כי ארה"ב לא הבטיחה דבר רשמי להנהגה הפלסטינית. עם זאת, על סמך מגעים ושיחות שהיו בשבועיים האחרונים ההערכה היא שארה"ב לא תטיל וטו ותימנע בהצבעה.

ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתקיים הערב בשעה 22:00 (שעון ישראל). על פי נוסח ההחלטה שהגישה מצרים למועצת הביטחון אמש, להתנחלויות "אין תוקף חוקי" ועל ישראל להפסיק את הבנייה לחלוטין. כמו כן קוראת ההחלטה למדינות העולם ליצור "הבחנה" ברורה בין ישראל לבין ההתנחלויות. הצעת ההחלטה המצרית מרוככת מעט מנוסחים שהפיצו הפלסטינים בשבועיים האחרונים והיא כוללת כמה סעיפים מרכזיים:

א. ההחלטה קובעת כי הקמת התנחלויות על ידי ישראל בשטחים הפלסטינים הכבושים כולל מזרח ירושלים "נעדרת כל תוקף חוקי ומהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והינה מכשול להשגת פתרון שתי המדינות".
ב. ההחלטה דורשת מישראל להפסיק מיד ובאופן מוחלט את כל פעילות הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. בהחלטה נכתב כי הפסקת הבנייה בהתנחלויות נחוצה כדי להציל את פתרון שתי המדינות והיא קוראת לנקוט בצעדים כדי להפוך את המגמות בשטח שפוגעות בפתרון שתי המדינות.
ג. בהחלטה נכתב כי מועצת הביטחון לא תכיר בכל שינוי שייעשה בקווי 1967 אלא אם כן הדבר ייקבע בהסכם בין ישראל לפלסטינים שיושג באמצעות מו"מ.
ד. ההחלטה קוראת לכל המדינות החברות באו"ם "ליצור הבחנה בין שטח מדינת ישראל לבין שטחים שנכבשו ב-1967" בכל הפעולות שהן מבצעות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא ברור האם ההצבעה נדחתה או לא. הכתבה מתחילה שכן. אבל בסופו הוא מסתיים עם עידכון של הצבעה בשעה עשר בלילה.
מה קורה פה?

לעניות דעתי מצרים לא תרצה להסתבך עם הממשל הנכנס ותימשוך את התביעה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture