Official White House Photo by Tia Dufour

סגן הנשיא הודיע: "לא אתערב בתוצאות הבחירות" • טראמפ: "לפנס לא היה אומץ"

עם פתיחת הישיבה בקונגרס, בה אמורים לאשר את תוצאות הבחירות לנשיאות, הצהיר פנס כי אין זה נכון לקבוע שצריכה להיות לו האפשרות להחליט באופן חד-צדדי אילו קולות אלקטורים לקבל ואילו קולות לדחות. טראמפ מול אלפי תומכיו בוושינגטון: "לעולם לא נוותר ולא נכיר בהפסד"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בדיון שעורכים שני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים – הם פותחים את האישורים החתומים של 50 המדינות המרכיבות את ארה"ב, עם תיעוד של ספירת הקולות בבחירות. לפי השיטה האמריקנית, הציבור הצביע ל"נבחרים" – אלקטורים, שמצביעים בעצמם למועמד הנבחר, שבועות לאחר הבחירות. נציגי שתי המפלגות משני הבתים יקראו את התוצאות ויערכו את הספירה הרשמית.

הסנטור טד קרוז מוביל קבוצה של כתריסר סנאטורים שקוראים לעיכוב של עשרה ימים כדי לבדוק פעם נוספת את הטענות על זיופים. סגן הנשיא מייק פנס, שמשמש גם כנשיא הסנאט, אמור לפקח על המושב ולהכריז על ביידן כזוכה, זאת תחת לחץ מהנשיא לפעול לדחיית התוצאות. על פי חוק הבחירות האמריקני, חובתו של פנס בהליכים היא מנהלית בלבד.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר בתחילת הדיון כי סירוב קבלת תוצאות הבחירות עלולה להסב נזק רב לארצות הברית. "אנחנו לא יכולים להכריז על עצמנו כמועצת בחירות לאומית על סטרואידים. המצביעים אמרו את דברם. אם נחליט נגדם זה יפגע ברפובליקה שלנו לעד".

בתוך כך, בארה"ב ממתינים לתוצאות ההצבעה אתמול בג'ורג'יה, שתקבע את זהות המפלגה הגדולה בסנאט. שני מרוצים נערכו הלילה במדינה הדרומית על שני מושביה בסנאט. במרוץ הראשון התמודדו הסנאטור הרפובליקני דיוויד פרדיו מול ג'ון אוסוף הדמוקרטי, ואילו בשני הסנאטורית הרפובליקנית קלי לאופלר לבין רפאל וורנוק הדמוקרטי.

בעצרת מול הבית הלבן, טראמפ שלהב את הקהל לסירוב להכיר בתוצאות, וקרא לסגנו מייק פנס למנוע את האישור: "אם מייק פנס יעשה את הדבר הנכון, אנחנו ננצח את הבחירות". טראמפ המשיך בסירובו להכיר בהפסד בבחירות. "כולנו כאן לא רוצים לראות את הבחירות שלנו נגנבות על ידי שמאלנים רדיקלים ועל ידי תקשורת הפייק ניוז. לעולם לא נוותר, לעולם לא נכיר בהפסד", אמר.

"אלה לא היו בחירות צמודות", הצהיר טראמפ. "ניצחתי את מערכת הבחירות הקודמת, ואת מערכת הבחירות הזו ניצחתי בפער גדול אף יותר". טראמפ ביקש מהציבור להתגייס כדי למנוע את אישור תוצאות הבחירות שלדבריו זויפו כדי "להציל את אמריקה". טראמפ קרא לתומכיו לצעוד לגבעת הקפיטול: "אני מקווה שהמשתתפים יצעדו לקונגרס בשלווה לדרוש מהרפובליקנים למלא את חובתם".

"כולנו כאן לא רוצים לראות את הבחירות שלנו נגנבות על ידי שמאלנים רדיקלים ועל ידי תקשורת הפייק ניוז. לעולם לא נוותר, לעולם לא נכיר בהפסד", אמר. "המדינה שלנו סבלה מספיק, לא נסבול את זה יותר, נעצור את הגניבה. אף פעם לא מוותרים כשמדובר בגניבה. המדינות רוצות להצביע מחדש, נתְנו להן מידע שקרי והונו אותן", אמר. "כשהן יספרו מחדש את הקולות, אני אהיה הנשיא".

גם עורך דינו של הנשיא, רודי ג'וליאני, שאחראי על הפן המשפטי של בדיקת מהימנות הבחירות מטעם הקמפיין, נשא נאום לוחמני. הוא הזהיר את הרפובליקנים שלא יתייצבו לצד טראמפ במהלך הערעור על הספירה בקונגרס והדגיש שוב כי הזיופים נבעו ממכונות שהטו בכוונה את הספירה במדינות השונות. "למה לא נתנו לנו גישה מידית למכונות? רק קרימינלים מחביאים ראיות. בואו נעשה משפט באמצעות קרבות", אמר ג'וליאני.

ב'ניו יורק טיימס' דווח כי סגן הנשיא מייק פנס אמר לטראמפ כי לא יוכל לעזור לו במאמצים לשנות את תוצאות הבחירות שכן החוקה אינה מקנה לו כל שיקול דעת בספירת הקולות, אף שהוא יהיה באופן פורמלי אחראי על הישיבה בקונגרס היום ויהיה זה שאמור לחתום על התוצאות. טראמפ דחה את הדיווח וטען ש"אנחנו נמצאים בתמימות דעים שיש לו מספר אופציות תחת החוקה לפעול".

מאוחר יותר, בפתח הדיון בקונגרס, סגן הנשיא מייק פנס הודיע כי יאפשר את הצבעת האלקטורים לאישור ניצחונו של ביידן, למרות הלחצים שהפעיל עליו טראמפ לבטל את תוצאות הבחירות. "על אף העובדה שאני שותף לדאגות אמריקנים רבים לגבי יושרת הבחירות – החלטתי כי שבועתי לתמוך ולהגן על החוקה מגבילה אותי מלקבוע באופן עצמאי אילו קולות אלקטורים ייספרו ואילו לא", אמר פנס.

פנס הוסיף בהודעתו כי הוא תומך בזכותם של חברים בקונגרס להביע התנגדות לתוצאות, אף שמדובר בצעד חריג בפוליטיקה האמריקנית. הוא הבטיח כי ימלא את חובתו "לוודא שהדאגות בנוגע לניהול הבחירות יזכו לשימוע פתוח והוגן".

הנשיא טראמפ הגיב להודעת סגנו במתקפה חריפה בטוויטר וכתב: "למייק פנס לא היה את האומץ לעשות את מה שהיה צריך עדי להגן על המדינה והחוקה שלנו, ולהעניק למדינות סיכוי לאשר עובדות מתוקנות, ולא את הכוזבות והלא מדויקות שהם התבקשו לאשר קודם לכן. ארצות הברית דורשת את האמת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture